För och Nackdelar med betfor?

Sv: För och Nackdelar med betfor?

När jag senast hade min equiterapieft (ev stavfel) ute hos min ponny så ville jag ge betfor för att få upp energin i min foderstat och då sa han att det inte var bra för då får han slaggprodukter som sätter sig i lederna på benen. Så tanken på betfor har jag skippat.

När jag senast hade min equiterapieft (ev stavfel) ute hos min ponny så ville jag ge betfor för att få upp energin i min foderstat och då sa han att det inte var bra för då får han slaggprodukter som sätter sig i lederna på benen. Så tanken på betfor har jag skippat.

Om jag hade fått höra det så hade jag bett att få en förklaring på vilka slaggprodukter som det skulle vara och varför de sätter sig i lederna på benen.

(Sedan hade jag fortsatt att ge betfor)

Om jag hade fått höra det så hade jag bett att få en förklaring på vilka slaggprodukter som det skulle vara och varför de sätter sig i lederna på benen.

(Sedan hade jag fortsatt att ge betfor)

För mig betyder det att det blir mer onödigt som måste ut ur kroppen och då sätter det sig i benen innan istället. Troligen på svullna ben och stelhet som följd.
Titta bara på olika hundfoder. Billigt foder= stora skitar Dyrare foder= mindre skitar. Det uppvisar mina hundar i alla fall. Ursäkta jämförelsen.

Men, hästar som lever på enbart gräs eller hö/hösilage då? Blir bajshögarna mindre om de får "bra" gräs/hö/hösilage än om de får "mindre bra"?
Resonemanget håller inte hela vägen.

För mig betyder det att det blir mer onödigt som måste ut ur kroppen och då sätter det sig i benen innan istället. Troligen på svullna ben och stelhet som följd.

Tänk vilken dressyrhäst Briar skulle ha varit om han sluppit äta 3 kg betfor (torr vikt) om dagen! :D Enligt artikel i Ridsport lär han äta den mängden per dag. Vad jag sett på TV har han inte sett det minsta stel ut, hade han sluppit betforen kanske han sett ut som en balettdansös istället för dressyrhäst.
Bullshit anser jag angående de svullna benen och stelheten!

Titta bara på olika hundfoder. Billigt foder= stora skitar Dyrare foder= mindre skitar. Det uppvisar mina hundar i alla fall. Ursäkta jämförelsen.

jag förstår fortfarande inte vad detta onödiga är för ngt. Dessutom förstår jag inte din jämförelse alls. Vaddå onödigt som måste ut ur kroppen men stannar kvar ändå blir skiten större eller mindre då? :confused:

Nu skiter jag fullständigt i vad ni skriver. Jag litar mer på min equeterapeft än vad bukefolk säger. Tack och hej,leverpastej:D

Utdrag från Aftonbladet Sport=

Betfor - bra för hästens tarmflora
Betfor är ett gammal fodermedel för hästar. Det kommer från sockertillverkningen. Husdjursagronom Linda Kjellberg, 34, som undervisar i foderlära på Ridskolan Strömsholm berättar här om betfor.
Blötlagd betfor. Foto: Eva Eternell Hagen.
--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Linda Kjellberg
Ålder: 34
Yrke: Utbildad husdjursagronom jobbar som huvudlärare i hästkunskap på Strömsholm.

--------------------------------------------------------------------------------

Vad är betfor?
- Betfor är en restprodukt från sockerframställning. Betfor är inte något särskilt fodermedel, det är ingen råvara utan en foderprodukt. Det som är, är att man har resterna från sockerbetan, när man tillverkar socker strimlar man sockerbetan och därefter när man utvunnit sockret har man betfibern kvar och den blandar man då med melass. Och då har man betfor. Melass är också en restprodukt från sockerframställningen, säger Linda.
- Betfor är ett väl beprövar fodermedel på häst och kor som man kan ge till alla lantbrukets djur, fortsätter Linda.
Varför ska man ge betfor?
- Man ska ge betfor därför att det har en god dietisk verkan. Det ökar smakligheten så till exempel en häst som har foderleda tycker om det och sen så för att ge hästar medicin och mineralfoder så kan man blanda i det. Sedan är det ett energirikt basfoder. När man utvecklar detta med dietisk verkan så när du får fodersmältningsproblem, rubbningar, på en häst tar man bort allt kraftfoder men man ger fortfarande betfor till en häst. Också bra vid grovfoderbyten därför att den stabiliserar tarmfloran.
- I samband med tävling och transport kan hästen förlorar stora mängder vätska och eftersom man ger hästen betfor uppblött med stora mängder vatten och hästen tycker det är smakrikt och gärna äter det, får den samtidigt i sig vätska. Därför undviker man också transportsjuka. Transportsjuka handlar många gånger om vätskebrist, berättar Linda vidare.
Hur mycket betfor ska man ge?
- Man brukar säga max ett halvt kilo betfor på 100 kg häst men det är sällan du ger så stora mängder betfor utan oftast rör det sig om 1/2 - 1 kg totalt per häst. (torr)
Till vilka andra fodermedel passar betfor ihop med?
- Den passar ihop med de flesta men framförallt ihop med spannmål det beror på kalkhalten. Betfor innehåller ju högre kalkhalt och låg fosforhalt och spannmålen då tvärtom. Därför kompletterar havre och betfor varandra.
Får hästen energi av betfor?
- En fördel är att betfor ger energi utan att den tillför stärkelse. Melassdelen är ett rent energitillskott eftersom den till hälften består av druvsocker. Det är det man kallar snabb energi. Men den har ju också långsam energi genom att betfibern efter som den bryts ner i grovtarmen och där verkar stabiliserande på microorganismerna, menar Linda.
Varför blötlägges betfor?
- Därför att den kan om den utfordras torr fastna i halsen och ge foderstrupsförstoppning.
Hur mycket vatten ska det blötläggas med?
- Dubbelt så mycket vatten som betfor.
Förvaring?
- Torrt med lock så inga möss kommer åt

Varför ska man ta bort vattnet betforen har legat i? Vi häller betfor + vattnet tillsammans med korn kross så att det inte blir så torrt, men de kanske man inte ska göra då eller?

Ni som har betfor använder ni kornkross till eller vad använder ni?

Hur mycket betfor (uppblött) ska en nordsvensk på 150cm ha? På ett ungefär alltså..

Man behöver inte alls ta bort vattnet som betforen blötlagts i.
Men vill man slippa sockret som melassen tillför (för insulinkänsliga hästar och när matte har överfört kolhydrathysterin från människosidan till hästarna också :angel: ) så kan man blötlägga i extra mycket vatten och hälla bort överflödet

Hur mycket din häst ska ha beror på dels vad övriga foderstaten ger i tillskott och dels hur mycket betfor du själv vill ge, men någonstans mellan 0-3 kg är väl okej....

Man behöver inte alls ta bort vattnet som betforen blötlagts i.
Men vill man slippa sockret som melassen tillför (för insulinkänsliga hästar och när matte har överfört kolhydrathysterin från människosidan till hästarna också :angel: ) så kan man blötlägga i extra mycket vatten och hälla bort överflödet

Hur mycket din häst ska ha beror på dels vad övriga foderstaten ger i tillskott och dels hur mycket betfor du själv vill ge, men någonstans mellan 0-3 kg är väl okej....

Hon får 3dl morgon och 3dl kväll!!! Tycker det är lite. Så får hon 4kg hö på kvällen. På dagen äter de alla hösilage fri tillgång.

Jag ger inte det till mina hästar då min ena häst får värsta ränneskiten av betfor men även av lusern som innehåller melass,

Och melass fri betfor faller inte herrn i smaken.

Kram

Hur mycket betfor (uppblött) ska en nordsvensk på 150cm ha? På ett ungefär alltså..

Ska ha och ska ha..... Det finns säkert en maxgiva, men jag antar att den är rätt stor.

Mina fyra stora kallblod, varav en är en nordsvensk på 152 cm, får vardera 2 dl betfor (torrt mått, uppblött) per dag. Mest för att jag vill blanda ut mineralerna och linfröoljan i något.

Jag förstår nog inte vad du menar med ditt långa inlägg och viss del av det fetstilmarkerat.

Jag vet tex inte vad du menar med näringsämne. Om man tar socker som ex så finns det många olika sorters socker dvs mono-, di- och polysackarider en del av dessa finns i gräs. Monosackariderna som glukos och fruktos behöver inte spjälkas utan det är i form av glukos och fruktos som de kan tas upp i tunntarmen. Gräs innehåller en del fruktos. Sedan finns det flera disackarider varav sukros är en av den. Det är den sockerart som finns i sockerbetor och som då är det som vi kallar för socker som ex strösocker. Enzymet som klyver sukros i två delar heter sukras. Nu tror jag inte att gräs innehåller så mkt sukros så hästen har nog inte så mkt nytta av just detta enzymet.
Eftersom denna tråd handlar om betfor så vet jag inte var stärkelsen kommer in i bilden. Det är helt riktigt att hästen inte har så mkt av enzymet amylas som är ett av de två enzymer (om jag inte minns fel) som sönderdelar stärkelsen. Det är därför som man inte ska ge för mkt spannmål men för betforens del är det ointressant.

Betfor i sig innehåller fibrer. Den energi som finns i dessa fibrer jäses i grovtarmen till fettsyror som sedan tas upp av samma tarm. Dessa kan sedan omvandlas till glukos men det är ett gansak långsamt steg och bidrar nog inte till att höja insulinhalten.
Men om man som jag köper vanlig betfor så är det tillsatt en del melass. Den innehåller sukros. Om man är rädd för den så kan man hälla av vattnet.

Betfor innehåller nyttiga fibrer för grovtarmen. Det är synd att så många är "livrädda" att det innehåller "livsfarligt" socker Jag ger det till mina hästar.

:bow: :bow:
skulle precis sätta igång och förklara att det Louice skriver inte riktigt stämmer, men så läser jag ditt inlägg, skitbra!

Varför ger ni det?
Vet att det tar upp näringen bättre
men är det inte onödigt för tänderna?
Berätta era åsikter?

Småpojkarna (ca 7 månader) får drygt 1 liter betfor (uppmätt torr) på kvällen att dela på. Svårt att säga hur mycket var och en äter eftrsom de bor ihop :p Tänker på deras magar som inte är riktigt färdigutvecklade. Min har haft två lindriga kolikanfall under hösten och vintern. Vuxna stoet får inte nu, men funderar på att börja ge henne lite igen också. Ser inga nackdelar med det. Socker är det ju i allt, som sagt ännu mer i gräset, och jag är inte inte så rädd för lite socker :D

Mina får ljummen betfor varje dag på vintern just för att magarna mår bra av det. Dom äter det gladeligen, bajset är bra, dom får i sig socker, vatten, fibrer och energi. Mina går på lösdrift så det är bara bra med ljummen mat och tina deras magar med.

Nackdelen är väl att det ska blötläggas, men det gör jag inomhus och tar med mig hinkarna ut när det är dags.;)

Socker är inte nåt att vara rädd för om man inte har en fånghäst/ponny.

Förr fick hästarna hela betor.. Nu använder vi ju bara skalet..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 442
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17