För och nackdelar fölavgift

Sv: För och nackdelar fölavgift

Hur menar du kostnader för stoet? Henne har man ju en egen försäkring på.

Fosterförsäkringar gäller enbart just fostret.

Nu är det några år sedan jag hade föl sist, men då fick man välja belopp själv. Fosterförsäkringen är rätt dyr, du betalar ca 20% av det belopp du försäkrar för, så de flesta tar nog inte i alltför mycket.

Även om man får välja belopp själv så är det oftast så att du måste redovisa kostnaderna om du begär ersättning sedan. Man kan inte försäkra något som inte finns, dvs man kan bara försäkra för det värde man faktiskt har, de kostnader man lagt ut. Inte mer.

Sedan är det olika hur noga bolagen kollar detta.

Premierna skiljer också åt, i mitt bolag ingår fosterförsäkring med 10% av stoets livvärde sedan kan man höja det om man vill och betala en extra engångspremie.

Man får kolla med sitt bolag hur dom har lagt upp det helt enkelt.

Jag trodde endast stoets försäkring gick in och täckte om det hände något med henne. Jag menar att låt oss säga att man hyr ett extra fint sto för en summa pengar och hon semineras, tar sig men fostret dör. Stoet har då kostat i hyra + allt annat utan att det blivit något.

Ah du menar så.
Nej jag tror inte det finns någon försäkring som tar det men jag är absolut inte säker. Det beror på hur försäkringsbolaget ser på den aktuella situationen, om man får räkna in dom kostnaderna i tillverkning av fostret (om fostret dör efter 45 dygn)... eller om det bara är de direkta kostnaderna som har med själva tillverkningen av fostret att göra. Skulle dock gissa att de flesta bolag går på det senare.... utan att veta!

Vanliga försäkringar tar ju tex inte behandlingar man gör för att få ett sto dräktig till exempel (sköljningar, bakterieprov, medicin, pg sprutor osv).
Men en avelsförsäkring kan ju ersätta förlorat värde i stoet om stoet tappar sin fertilitet pga sjukdom eller skada.
Så det är nog samma risk som man får ta om man köper ett sto som visar sig inte vara fertil till exempel.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 837
Senast: Skjøldur
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 626
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hej. Jag har en importerad renrasig cane corso, med stamtavla i Rumänien. Bra gener och frisk. Jag har lite funderingar och är...
2
Svar
25
· Visningar
4 935
Senast: Motacilla
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V