För och nackdelar fölavgift

Sv: För och nackdelar fölavgift

90 dygnsavgiften är billigare, men inte säkert att du faktiskt får ett föl.

Levande föl är dyrare men då betalar du ju inte förrän du faktiskt fått ett levande föl. Vet inte riktigt hur länge fölet ska leva för att räknas som levande, men tror att det är runt 2-3 dygn.

Jag som har 3 ston brukar variera lite så jag slipper betala så mkt på samma gång.

Tack! Då tror jag nog jag väljer levande föl. Det var inte så många 1000-lappars skillnad på min hingst, å 90 dagar är ju trots allt en ganska kort tid...

Jag valde en hingst med 90-dygns avgift.
Nu ville jag gärna ha denna hingsten så då hade jag ju inte så mycket val men hade hellre haft en med levande föl men de verkar bli färre som har det??
Valde bort en jag tittade på först för han hade bara 45-dygns och det kändes inget bra helt enkelt...

Jo det blir ju tyvärr färre och färre som har det. Jag gillar när dom har både och så man själv kan välja. Känns skönt att kunna betala och ha allt färdig betalt när fölet väl föds, men samtidigt är det ju faktiskt fortfarande ganska tidigt i dräktigheten...

Tittade också på en med 45-dygnsavgift som gick bort endast pga det.. Jag lägger gärna ett par tusenlappar till när fölet är fött, men 45-dygn är för tidigt för att jag ska känna mig säker på att det faktiskt blir ett föl..

*kl*

Och ska man se det ur hingsthållarens synvinkel så har ju hingsten gjort sitt jobb och levererat resultat om stoet blev dräktigt... och vid 45 dygn kan man ju försäkra fostret upp till det värde man har i det. Så vad är skillnaden egentligen mellan att tex betala vid 45 eller 90 dygn?

Som hingsthållare har jag i år, för första gången, två betalningsalternativ varav ett är att betala en del av avgiften som levande föl avgift men det blir då dyrare eftersom jag ligger ute med betalningen för tjänsten jag redan tillhandahållit så att säga.

finns de som tar avgift endast för betäckningen också, då betalar man samma summa vare sig stoet blir dräktigt eller ej. som stoägare så föredrar jag levandefölavgift. betalar gärna några tusenlappar extra för det! där vi valde hingsten fanns bara levandefölsalternativet. en hingst som vi nobbade hade bara betäckningsavgift vilket inte alls passade oss. var väldigt dyrt och vårt sto gick tomt utan förklaring förra året..

kl

Jag som hingsthållare har 45-dagarsavgift som "standard" eftersom det är då man kan försäkra fölet. Precis om wrangler säger så har ju hingsten gjort sitt. Stoet är dräktigt och den känsliga perioden i dräktigheten är passerad. För mig som liten hingstägare med väldigt få ston känns det bättre att ha alla papper och det finansiella ordnat ganska "snabbt".

Jag har dock så att stoet betäcks hela säsongen för samma avgift, och har även "gratis språngavgift" påföljande säsong om stoet skulle kasta eller fölet inte överleva 2 dygn (tror jag det är, har inte avtalet framför mig).

Jag vet att det inte finns nån garanti för att fölet får växa upp, mycket kan hända på vägen, men det känns ändå tryggare på nåt sätt, med levande föl. Å då har man lite mer tid på sig att skramla ihop pengarna. Men vad får man ut för om man försäkrar fostret vid 45 eller 90 dagar? Om tex stoet skulle kasta, får man då ut för det man borde kunna få för fölet vid 6 månader, eller hur räknas det? Och hur är fosterförsäkringen villkorad? Ok ok, nu glider jag iväg precis så som jag inte vill att man ska göra. Kanske finns det nån försäkringstråd... ;-)

En foster, eller föl och foster är helt enkelt en fosterförsäkring där du försäkrar fostret för vad det har kostat dig.

Tex om du har betalat 10 000:- i språngavgift och lagt ut 5000:- på uppstallning eller stationsavgift så kan du försäkra fostret för 15 000:-.

Vill du ha ut något om det händer själva fölet något så måste man naturligtvis försäkra fölet, de flesta (alla?) bolag tar in föl som är 2 dygn gamla.

Villkoren är ju olika från bolag till bolag men dom brukar likna varandra ganska mycket. De flesta, om inte alla tar in fosterförsäkring från 45 dygn, därav att många hingsthållare har 45 dygns avgift eller att rätten till ombetäckning upphör vid 45 dygns dräktighet, för då kan stoägaren skydda sin investering genom försäkring. Därav ingen ekonomisk risk för stoägaren.

En levande föl avgift är ENBART hingshållarens goda vilja om man hårddrar det. Inom många raser och utomlands är det väldigt ovanligt med levande föl avgift.

Säger som de ovanstående - det spelar ingen roll när det ska betalas eftersom jag ändå försäkrar fostret från 45 dygn!

Och som hingsthållare finns det inga alternativ än språngavgift och en avgift på 90-dygn. Det är så otroligt många som inte har koll på sina ston och som förlorar fölen vid fölning...

Precis....de flesta tänker inte på att hingsthållaren inte bara lånar ut sina pengar räntefritt utan även lägger sin lön i händerna på stoägarnas kunnande och kontroll om man ska hårdra det hela.....

Och innan någon går i taket, visst ska man få det man betalar för. Men har man köpt en betäckning så har man ju faktiskt fått det om man har ett dräktigt sto med ett försäkringsbart foster.

En foster, eller föl och foster är helt enkelt en fosterförsäkring där du försäkrar fostret för vad det har kostat dig.

Tex om du har betalat 10 000:- i språngavgift och lagt ut 5000:- på uppstallning eller stationsavgift så kan du försäkra fostret för 15 000:-.

Vill du ha ut något om det händer själva fölet något så måste man naturligtvis försäkra fölet, de flesta (alla?) bolag tar in föl som är 2 dygn gamla.

Villkoren är ju olika från bolag till bolag men dom brukar likna varandra ganska mycket. De flesta, om inte alla tar in fosterförsäkring från 45 dygn, därav att många hingsthållare har 45 dygns avgift eller att rätten till ombetäckning upphör vid 45 dygns dräktighet, för då kan stoägaren skydda sin investering genom försäkring. Därav ingen ekonomisk risk för stoägaren.

En levande föl avgift är ENBART hingshållarens goda vilja om man hårddrar det. Inom många raser och utomlands är det väldigt ovanligt med levande föl avgift.

Jamen självklart är det så det är! Härdsmälta i hjärnan... ;-)

Det där förstår jag faktisk väl. Blev förvånad när jag för första gången på massor av år började intressera mig för avel igen, och insåg att levande föl fortfarande fanns kvar som ett alternativ...

Jag betalar hellre mer för ett levande föl än dräktighetsavgift. Visst kan man försäkra, men alla ston går inte att försäkra p g a deras ålder. Förra året fick mitt sto föl och var då 21 år, har för mig att jag bara hittade ett bolag som ville försäkra fostret.
Däremot betalar jag gärna en språngavgift för hingsthållarens jobb.

Hingstar där man inte kan välja levandefölavgift väljer jag bort.

Frågan hör kanske inte riktigt hit men tar här ändå:

Hur funkar det egentligen med fosterförsäkringen om man väljer att försäkra vid 45 dygn men ex inte betalar sista avgifter förrän 90? Försäkrar man först till belopp för semin, uppstallning, språng och ändrar sedan när man fått konstaterat dräktigt på 90 dygn så att även den avgiften täcks in?

Det där förstår jag faktisk väl. Blev förvånad när jag för första gången på massor av år började intressera mig för avel igen, och insåg att levande föl fortfarande fanns kvar som ett alternativ...

Levande fölavgiften har ju i stort sett varit borta under några år men sen började flera hingsthållare föra tillbaka Levande fölavgiften igen ,
bla på tryck från stoägare eller framförallt kanske pga av konjukturen för att locka till sig stoägare :)

Mia

Jag vet faktiskt inte.... I mina försäkringar ingår det ju i stoets försäkring och om man behöver höja värdet så gör man det efterhand kostnaderna ökar om inte grundbeloppet räcker till.

Men förr om åren när jag tecknade separat föl och foster i annat bolag så använde jag mig aldrig av hingstar med dygnsavgift (ovanligt i mina raser, man betalar ofta hela betäckningsavg innan betäckning) men det var aldrig någon som efterfrågade det heller utan jag fick teckna i vilken summa jag ville och bevis på det skulle nog inte efterfrågats förrän jag ev begärde ut ersättning.

Så jag förmodar att man tecknar för slutsumman, det som fostret kommer att kosta en (om man så vill) med en gång, det är ju en engångspremie och inget man håller på o ändrar under tiden. Men det kanske är olika på olika bolag, jag vet som sagt inte....

Men kan man bara försäkra själva kostnaderna man lagt för fostret, alltså de avgifter som station + hingst kostar? Tänker mer om man får hyra/köpa ett dyrare sto för ett föl, kan man inte räkna in de kostnaderna också? Kostnader för stoet under tiden etc.?
Inte aktuellt för mig i år eftersom mitt sto är ett "standardsto ;)) och min avelsförsäkring tar allt jag önskar eftersom jag valt en hingst med levandefölavgift och det viktigaste för mig är att det finns ordentlig veterinärvårdsförsäkring.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 837
Senast: Skjøldur
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 626
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hej. Jag har en importerad renrasig cane corso, med stamtavla i Rumänien. Bra gener och frisk. Jag har lite funderingar och är...
2
Svar
25
· Visningar
4 935
Senast: Motacilla
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V