Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En foster, eller föl och foster är helt enkelt en fosterförsäkring där du försäkrar fostret för vad det har kostat dig.
Tex om du har betalat 10 000:- i språngavgift och lagt ut 5000:- på uppstallning eller stationsavgift så kan du försäkra fostret för 15 000:-.
Vill du ha ut något om det händer själva fölet något så måste man naturligtvis försäkra fölet, de flesta (alla?) bolag tar in föl som är 2 dygn gamla.
Villkoren är ju olika från bolag till bolag men dom brukar likna varandra ganska mycket. De flesta, om inte alla tar in fosterförsäkring från 45 dygn, därav att många hingsthållare har 45 dygns avgift eller att rätten till ombetäckning upphör vid 45 dygns dräktighet, för då kan stoägaren skydda sin investering genom försäkring. Därav ingen ekonomisk risk för stoägaren.
En levande föl avgift är ENBART hingshållarens goda vilja om man hårddrar det. Inom många raser och utomlands är det väldigt ovanligt med levande föl avgift.
Det där förstår jag faktisk väl. Blev förvånad när jag för första gången på massor av år började intressera mig för avel igen, och insåg att levande föl fortfarande fanns kvar som ett alternativ...