För noga på hinder

Joyride

Trådstartare
Jag känner en tjej som rider för noga på hinder. Altså hon lägar hästen oftast rätt på hinder, så att hästen ej behöver taxera själv. Vad tycker ni om det :confused:

Det gör Franke Sloothak med. :D
Jag vet faktiskt inte vad jag tycker, själv gillar jag att rida mina hästar lite "friare". Jag är mycket för lätt sits och bara sätta lite rulle på galoppen och så får hästarna fixa det mesta själva (lät väl dumt men ni fattar nog).
Jag tycker nog att så länge det sättet man rider på funkar för en själv och ens hästar och inte är direkt "fel" så är det väl bara att köra på!

Min pålle måste va me och hjälpa till lite själv.. tycker att han behöver ha den uppmärksamheten på hindrena att han själv kan kolla lite så han kommer rätt.. Men om de är lite svårigheter tex. långt eller kort mellan två hinder så är de ju självklart att jag hjälper honom lite extra..
Ponnyn som jag red förut hoppade som en Gud så länge han fick taxera själv men han blev hel sur om man hjälpte honom för mycke..

Jag försöker köra på "din stil" jag med..

Känns bättre än att göra för mycket lixom. :smirk:

Min häst måste komma perfekt annars så hoppar hon inte.

För något år sedan så hoppade hon ur alla lägen, men så hände något som gjorde att hon inte vill längre och sedan dess så hoppar hon bara om hon kommer perfekt.

Jag tycker att man ska hjälpa hästen att komma bra, men även begära att hästen kan ställ upp och hjälpa till i fall inta avstånder blir perfekt!

Ja och faktum är att den "stilen" kommer mer och mer nu. Se bara på de små amerikanska tjejerna på sina stora hästar. :D
Den "tyska" stilen funkar ju faktiskt bäst för de stora killarna. :D

Gör den :devil: Har sett både Ludger och Franke ramla av på dom senaste åren där hästarna inte kommit perfekt och stannat.

Kör både lite lättare sits och lägger hästen någorlunda (försöker få det så bra som möjligt, jobbar på ögat nu, men det har blivit jätte bra på sistone faktiskt). Desto mer hjälp han har börjat få, desto mer hjälp kräver han. Hindrena blir högre, och kommer han inte någonlunda rätt så stannar han om hindret är över en meter högt. Men det är väl faktiskt bara bra så att ingen av oss ska slå ihjäl oss... :smirk:

jag måste taxera åt min häst och bestämma avstånd och sådant, hon hoppar av flera metr innan annars å så går det i 220 och ho kastar sig över bara, hon älskar att hoppa..men ska dte gå bra måste jag hjälpa

jag tycker att det beror pa vart i utbildningen hasten ar. Ar det en hast som precis ar inriden och som ska borja hoppa med ryttare sa far han skota allting sjalv. Nar den klarar det och hindren tillslut blir lite hogre, sa kan man hjalpa till om man ser att det blir fel. Ratta till.
Pa hogre hojder, mer an 1.10m sa ar det svart att inte hjalpa till, men jag brukar lata hasten skota det mesta av jobbet. Benen ar givetvis pa, ifall den skulle tanka pa att stanna eller springa pa sidan. Jag sitter i sadeln, men sitter inte riktigt in i sadeln. Jag gillar inte att sta i upp hela vagen runt en bana, som man ser att manga gor. Eller sitter ner vartannat steg. Knepigt. :confused:

Sammanfattning: Jag rattar till, men gor inte jobbet!

Gör aldrig något om hästen får taxera själv, den måste jöh lära sig. Mn tycker det låter skickligt utav ryttaren O alltid lägga hästen rätt på hindret, resulterar i en lyhörd hästen som vet när den ska hoppa av.

Visst är det viktigt att ge hästen en god chans till att hoppa hindret bra... Men samtidigt tycker jag att hästen måste kunna klara ut vissa situationer själv. Om man hela tiden lägger den rätt kommer den kanske tillslut vägra om den känner att den kommer fel.

men när hästen är ung så får man inte taxera för mycket åt hästen..alltså den ska försöka klara av det själv..annars så lär sig hästen det att när ryttaren skänklar till så ska den hoppa MEN tänk om inte skänklarna trycker av nån gång? ja då stannar ju hästen..om den är mycket osäker!

Jag tycker att det låter utmärkt. Varför inte hjälpa hästen om hon har förmågan till det.

Kan hålla med om att man kanske inte behöver kontrollera avsprånget på centimetern när, men det är väl tyvärr ytterst få av oss som är kapabla att göra det samt har en tillräckligt välriden häst för att gå i land med det om man nu hade velat göra det.

Jag hjälper mina hästar så gott jag kan, även relativt unga hästar (på riktigt unga hästar handlar det väl mer om "vägledning", mer precision är svårt att ha på det stadiet), och är absolut inte av den uppfattningen att det skulle göra att de inte kan "rädda situationen" när jag missbedömer avstånd eller inte får igenom mina hjälper, snarare tvärtom. En häst som får hoppa från felaktig avsprångspunkt alltför ofta tröttnar nog tillslut.

Jag ser dock inget negativt med att lägga hästen rätt... men en negativ effekt kan vara att hästen blir lite "bekväm" av sig...

Jag taxerar åt mina hästar och lägger dem rätt på hindren. Om jag inte gjorde det skulle båda stanna.
Hittat rätt distans till hindren är nåt vi alltid tränar på.

Men rider jag däremot unghästar som håller på att lära sig så får de sköta det mesta själva men ju mer erfarenhet de får ju mer hjälp får de av mig.

Ponnyn hoppar bara om hon kommer perfekt. Hon bjuder inte på något gratis. Vägrar t.o.m på 30 cm om hon kommer fel.
Hästen får bestämma mer själv.

Håller med dig till fullo :bow: Att rida hästarna i lite lättare sits med bra grundgalopp är nog det mest sympatiska sättet att ta sig runt en bana :) Om man ska sträva efter att lägga hästarna rätt eller ej beror ju på situationen, självklart försöker man göra så gott man kan på tävling men när man sitter hemma så tycker jag gott att hästarna kan få tillfälle att tänka lite själva. Jag dömmer stilhoppning för både ponnyer och hästar och där premieras en lätt sits med god balans och rytm :D

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 906
Senast: fio
·
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 271
Senast: Takire
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
20 914
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 398
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka