För mycket fokus på eliten?

Ponnyryttaren_

Trådstartare
En kommentar som ofta dyker upp i ridsportsammanhang när man pratar om förändring (eller bara saker man inte gillar) så är det att 'det är för mycket fokus på eliten'. (stod också i den enkät-presentationen som Hippson publicerade) Varför? Vad är det som gör att ni känner så?

Hoppas på många svar!

Länk borttagen av moderator

Senast ändrad av en moderator:
Sv: För mycket fokus på eliten?

Hann bara läsa första sidan innan jag blev förbannad.
-det ska bli billigare att tävla
-tittar just nu på ett nytt licenssytem där det kostar mer för eliten.
Jo tjo flax! Lokalryttarlicensen höjdes till 750:-
Internationella licensen till det dubbla dvs 4000:-
Dom enda som fick det lite billigare var de som rider regionalt/nationellt som faktiskt fick sänkt sin licensavgift med 150:-
Som grädde på moset så la dom till en årlig hästlicens och dessutom måste man ha hästlicens på alla tävlingar.

Den årliga hästlicensen kan jag acceptera sålänge inte priset på den också skjuter i höjden. 200:- räcker gott.

Klart att bredden känner sig överkörd, dyrt är det att tävla och dyrare blir det.
:mad:

Förra året kostade lokallicens 200:- nästa år kostar det 950:- när man ska börja tävla (eller för mig 750 då jag redan har licens på hästen)
Hade dom bara lagt till hästlicensen eller höjt lokallicensen till 375:- så hade det ju varit rimligt, detta är horribelt!
Kan ju garantera att mina föräldrar hade inte betalat det och altså inte tillåtit mig tävla så länge jag inte betalade själv.
Det lär finnas fler stackars barn som kommer att få vänta med tävlandet nu.

Senast ändrad:

Vad tycker du själv?
Vilket skikt tillhör du? Klart att man kan tycka att det är bra om man gynnas själv.

Det är ju så att oavsett sport så är det eliten/A-laget som får mest uppmärksamhet, sponsorer och service för det är deras prestationer som uppmärksammas av den stora massan.
Vem bryr sig egentligen om att jag vinner en lokal 1m klass?
Just nu känns det som om att vi som rider för skojs skull på lokala tävlingar måste sponsra de som rider högre klasser.

Vi blir påtryckta en massa avgifter som det inte finns någon vettig förklaring till.
Först skulle alla anmälningar gå genom tdb, det var ett jädrans krångel i början.
När det väl fungerade så togs det ut en avgift på 10:-/anmälan. Mindre omtyckt men ok, klart att ett sånt sytem kan kosta att hålla igång.
Nu infördes den årliga häslicensen a´200:- för att dom skulle kunna se hur många aktiva tävlingshästar det fanns?!
Det kunde dom ju gjort lite annorlunda tex, alla hästar måste registreras i tdb för en kostnad av 50-100:- (livstid givetvis) vill man sen tävla regionalt så får man betala 100-200:-/år.
Att ta bort lokallicensen med motivation att det ska bli lättare att gå upp i klasserna och att vi har fler tävlingar att välja på är så dumt så det finns ju inte!
Blir min häst bättre, jag modigare, får vi mer tid och pengar att lägga på träningar för att licensen höjs? Skulle inte tro det!

Effekten av detta tror jag tyvärr kommer bli den att många som rider låga klasser utan att komma vidare eller bara rider ett par tävlingar per år kommer strunta i det istället och rida pay n ride.
Tävlingsdeltagandet kommer att sjunka, klubbarna kommer inte arrangera tävlingar för att det inte går runt och vi kommer få färre tävlingar att åka till.
Detta blir en ond nedåtgående spiral.
Man bör ju inte börja tävla på regionalnivå så dom kommer också bli lidande i slutändan.

Sen tycker jag att det är helt sjukt att dom som rider internationellt ska betala 4000:- framförallt eftersom förbundet inte sköter sina åtaganden.
Man ska inte komma till en tävlingsplats ute i europa för att inse att det inte är bokat boxar, anmält till fel klasser mm. Det är inte acceptabelt!

Ja det där med att de ska se hur många tävlingshästar som finns låter bara som ett mycket idiotiskt svepskäl. Hur svårt kan det vara att lägga in något i tdb som räknar hästarna som anmäls?

(Hoppsan, lite OT märkte jag.)

Jag har under mina ponnyår ridit till och med elitnivå (mellan jag var 12 och typ 18), men med flera hästar, alltså har jag vid varje ny häst fått börja från början (har inte fått några 'färdiga hästar'). Har även ridit många ungponnyer (som måste kvala någonstans till sina championat). Efter ponnytiden har jag dock tävlat nästan enbart lokaltävlingar, ett par starter bara på regional. Så jag har väl sett spektrat på ponnysidan iaf, storhäst återstår att se : P

Vad jag tycker vill jag vänta med att skriva för att vill inte färga eller vrida diskussionen eftersom jag vill veta vad NI tycker. Själv engagerar jag mig mycket ideellt (på alla tre led, klubb, distrikt och förbund) och vill gärna veta mer specifikt -varför- snarare än 'så är det' så att man kan jobba sig ifrån det och komma någonvart. Min förhoppning var att ett forum känns mer 'fritt fram' och folk skriver på på ett annat sätt än om man frågar på rak arm (då får man ganska vaga svar) och att jag sen kan fiska upp idéerna och ta det vidare (till handling).

Jag kan tycka att det är synd att det bara sattsas på ponnyryttare som kommit upp i elit klasser samt juniorer och YR på stor häst som också kommit upp i de högsta klasserna. Varför finns det aldrig stipendium att söka för seniorer eller för yngre ryttare som inte hunnit upp i högre klasser? Det känns som om fonder/stipendium osv endast går att söka för de som redan befinner sig på elit nivå och inte för de som gärna skulle vilja ta sig dit men som ännu inte fixat det av olika anledningar.

Ja det där med att de ska se hur många tävlingshästar som finns låter bara som ett mycket idiotiskt svepskäl. Hur svårt kan det vara att lägga in något i tdb som räknar hästarna som anmäls?

(Hoppsan, lite OT märkte jag.)

Finns det 40 anmälda Brunte så vet dom ju inte om det är 40 individuella Brunte eller en som tävlas av 40 olika ryttare.
Tyvärr har ju inte alla hästar ett unikt namn annars hade det fungerat.
Sen vet jag fortfarande inte vad dom tvunget ska veta det för?!

Finns det 40 anmälda Brunte så vet dom ju inte om det är 40 individuella Brunte eller en som tävlas av 40 olika ryttare.
Tyvärr har ju inte alla hästar ett unikt namn annars hade det fungerat.
Sen vet jag fortfarande inte vad dom tvunget ska veta det för?!

Men har inte alla hästar unika registreringsnummer i passen? Mina har det i alla fall. Dessa skulle ju kunna skrivas in i tdb - hellre det än att betala ett par hundra om året ;).

..men det är ju i princip det dom kommer ta betalt för :grin:
Jag skaffade min hästs licens innan passen var lagstadgade och jag har för mig att dom skulle ha hans registreringsnummer då.

Det som framför allt bekymrar mig är att tröskeln för att folka ska börja tävla hela tiden höjs. Jag tycker att ridsportförbundet bör fundera över vilka ryttre de vill ha på sina tävlningar. Vill de bara ha de satsande ryttarna på hästar med kapacietet att klättra i klasserna är det nya systemet helt OK, gör man en seriös tävlingssatsning är det itne frågan om stora summor i sammanhanget. Vill man däremot vårda att ridsporten faktiskt är en breddsport i sverige (relativt många andra länder) och vill att aven de rena hobbyryttarna ska tävla på officiella tävlingar och inte bara klubbtävlingar och likanande så är de på fel väg i mina ögon.

När de tog bort regionallicensen ökade tröskeln för att avancera till regionala tävlinggar, prisskillnaden blev för stor och många hobbyryttare höll sig till LA klasser och lokala tävlingar, det var inte värt 700 kr extra att starta ett par regionala.

Med det nya systemet frösvinner ju förvisso det problemet men istället placeras tröskeln mellan klubb- och lokaltävling. Visst finns endagslicensen men för att komma ut på årets första tävling är det ändå frågan om en licensavgift på 350 kr plus anmälningsavgift på kring 200 för en dressyrtävling och är man ren hobbyryttare kan det absolut kännas som mer pengar än vad det är värt.

*kl*

Dum fråga, men jag har inte hängt med i svängarna eftersom det var ett bra tag sen jag tävlade.
Kan man från nästa år inte lösa livslicenser på hästar längre? Utan måste lösa år för år?

Jag läste inte din länk men jag tycker det är himla tråkigt att lokallicensryttarna får en sådan sjuk höjning. Jag vet inte vad jag drar gränsen för bredd/elit men jag tycker det ska vara lätt att komma in i sporten, nu försvårade man avsevärt mot innan.

Personligen kommer jag lösa licens för min häst och kommer låta bli att tävla något förrän jag vet med mig att jag har tid att starta en hel del under tävlingsåret jag löser licens. Mao kommer jag garanterat tävla mindre, jag nöjer mig gott med lokala klasser i dressyr och hoppning. Än har ju 90-klasser i fälttävlan gått som lokal i de flesta fall oxå.

Det var en svår fråga men jag skulle väl spontant säga att tom 1.20 så hänger väl dom flesta med med lite tid och pengar dvs bredden. Tom 1.40 kommer dom som har mer tid och pengar och dom som rider 1.50 och högre klassas definitivt som elit.
Nu uttalar jag mig bara om hoppningen då det är den jag är mest insatt i.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
702
Senast: Soapbubble
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 235
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 068
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka