För mkt ?

M

Moej

Kan en häst lära sig för mkt, och bli förvirrad, trött, ledsen, apatisk eller ngt? Te.x. om man rider både western, hoppning dressyr, tränar nh och tricks m.m. Och ofta lär hästen nya saker i allt.

Sv: För mkt ?

Du ser nog på din häst vad den klarar av. Men man bör nog inte blanda i hop för mycket. Iom att det är olika tygeltag, skänklingar etc. Se bara till att hästen lär sig en sak grundligt först innan ni går vidare ett steg.

MVH Inna

Jag tror de flesta hästar tycker det är kul att få aktiveras , däremot kan det bli förvirrande om du använder olika tekniker som säger emot varandra.
Tex om du drar i tyglarna för att få stopp på hästen men ibland drar i tyglarna för att den ska gå fram.
Nu var jag krånglig men hoppas du förstår vad jag menar.

en häst kan lära sig "för mycket", alltså blir ganska trött efter några månaders inlärning om det är en unghäst. Min femåring är trött nu efter ca 9 måns ridning så ahn får vila nu i vinter.

Min förra häst som jag i huvudsak använde till dressyren och var VÄL riden och mycket sits/vikt/sätes känslig, använde vi väldigt allround. Placering i western tävling, blivit riden av Katrin. W(välkänd AR ryttare), placerad i hoppning och dressyr.
I huvudsak red vi honom med engelska dressyren som grund, men tack vara hans känslighet gick det att rida honom såpass omväxlande. Kan kanske tillägga att han inte var unghäst när vi "blandade" in de andra...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 066
Senast: Sassy
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar