För mkt muskler?

SiZo

Trådstartare
Hejsan, jag har ett stort problem, min häst har för mkt muskler!
häromdagen när jag var hos tränaren och tömkörde så sa hon helt plötsligt "han har ett arsle som en quarter"! och han är arab... jag har nästan helt sluta köra riktig ordenklig dressyr, det handlar nu mest om att han ska gå med huvudet sänkt, och så gör jag lite skänkelvikningar.

Jag har planerat att starta 12 mil med honom nästa år, om allt går som planerat (vilket det aldrig gör men iaf) hur gör jag för att få ner storleken på rumpan på honom?
instruktören vet vad hon pratar om då hon själv har 3 mkt kraftiga quarter hästar...

Nån som har något förslag?

Sv: För mkt muskler?

En häst kan väl inte ha för mkt muskler? Det är ju bara bra att de är välmusklade! Men är hästen jämnt musklad eller är det bara rumpan som är jättemusklad så kan det ju vara fel.

Håller med ovanstående.. för mkt muskler kan ingen häst ha.. men om den är ogämn skulle jag träna mera på den biten som behöver muskla till sig mera

från sidan sett så är han proppertionerlig men tittar man bakifrån så är den helt enorm...
jag tänkte attom den är för stor så kan han väl inte göra sig av med överskottsvärme lika lätt, eller?

Det är helt riktigt. En distans häst skall helst ha långa tunna muskler dels pga av värme men även för att de kort bulligare musklerna drar på sej mera mjölksyra och mjölksyra ger problem med att hästen blir stum och trött. I värsta fall leder det till kramper.
Det är enkelt att jämföra en maratonlöpare med en 100 m löpare så ser man den skillnaden som även bör råda mellan tex en distanshäst vs en galoppör!
Har man en häst med anlag för bulligare muskler bör man hela tiden sträva efter att endast bygga de mera långa tunna musklerna.
Alltså inte för mycket samling och inte så mycket jobb över mjölksyratröskeln.
Har man en häst som har det mera naturligt eller en häst som redan är fullt distansmusklad kan man dock kosta på sej att rida lite mera samlat och bygga lite mera vanliga muskler då det hjälper upp en distanshäst att hålla sej balanserad och jämn.
Det finns böcker om olika typer av träning och hur man bäst jobbar muskelgrupperna.Jag har för mej att Mia Lindgren tex säljer Leif Stillings bok som väldigt bra tar upp allt detta!

Hejsan, jag har ett stort problem, min häst har för mkt muskler!
häromdagen när jag var hos tränaren och tömkörde så sa hon helt plötsligt "han har ett arsle som en quarter"! och han är arab... jag har nästan helt sluta köra riktig ordenklig dressyr, det handlar nu mest om att han ska gå med huvudet sänkt, och så gör jag lite skänkelvikningar.

Jag har planerat att starta 12 mil med honom nästa år, om allt går som planerat (vilket det aldrig gör men iaf) hur gör jag för att få ner storleken på rumpan på honom?
instruktören vet vad hon pratar om då hon själv har 3 mkt kraftiga quarter hästar...

Nån som har något förslag?

Visst skall inte en distanshäst se ut som en muskelbyggare, utan snarare ha långsmala muskler som en marathonlöpare. Riktigt bulliga muskler får hästar av avancerad dressyr och det tror inte jag på för en distanshäst. Det som du ägnar dig åt tycks dock inte vara ett problem. Distanshästar måste ju även dressyrridas för muskelsstyrka och allsidig träning. Inser själv hur viktigt det är med allsidig (styrketräning) när jag själv börjat löpträna (och har kommit till åren).

Det mest troliga är väl att din häst är byggd med bulliga rumpmuskler och det behöver inte vara en nackdel. Red en liten arab upp på tolvmilen som var en riktigt liten fyrkantig och musklig häst. Men det är klart, så höll han inte.

Hälsning Maja

nu håller ju inte jag på med distans direkt men min tränare sa det om min häst (islandshäst) men det tror jag mer att det skulle räknas som positivt :cool:

det är svårt att fånga det på bild eftersom det är bakifrån som det synns tydligast, och då har du ju nget att jämföra med....

det är inte bra att en distanshäst har för mkt muskler, men men... jag hoppas att han funkar ändå....

tror att ni har en poäng..
Det räcker ju att kika på långdistanslöpare kontra sprinters!!

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 990
Senast: Lycan
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 902
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 688
Senast: Pancakes
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 792
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025