För mkt energi, för lite protein

Sv: För mkt energi, för lite protein

Man ger så mycket mineraler som behövs utifrån vad hästen får i sig i resten av foderstaten. Vad som står på påsen har ingen betydelse.

Låter det här bra då:
10 kg hö
1 kg musli
0,5 kg linfrökaka
0,15 kg betfor
50 g mineral gul

Ja det låter mycket vettigare!

Frågan är bara om jag ska ha mineral gul.
Det jag behöver enligt hippocampus är ju selen, magnesium och fosfor, och det innehåller den, samtidigt som den innehåller minst kalcium, som jag ändå har jättemkt av.
Men är det bättre att ta typ mineral blå för att den har alla dessa vitaminer som står?

Har du provat med KRafft Miner Vit? Den är anpssad till kalciumhöga foderstater och innehålelr alltså lite kalcium och mer fosfor. Den innehåller (vad jag minns) samma vitaminer som Miner Blå (A, D, E).
Den Blåa passar INTE om du behöver lite kalcium, den är kalciumhög!

ge soja smöl de e proterin rikt som bara den men passa så du inte över fodrar med de

Hej ring till Kraft så får du en bra Foderstat.

Hej ring till Kraft så får du en bra Foderstat.

Njae, inte alltid man får det. Har hört om många konstiga alternativ från dem! JAG litar inte på dom iaf. (vet flera andra här som håller med mig)
Dessutom är det (självklart) endast deras egna foder de föreslår i foderstaten och det kanske inte är Kraffts foder man alltid vill använda.
(de som oftast säger att man får en "bra foderstat" från Krafft är de som själva inte kan räkna foderstater och alltså inte kan bedöma det)

Jag skulle rekommendera i så fall att ringa en oberoende foderrådgivare som är utbildad agronom.

dumma pålle, han vill inte äta linfrökakan :(
blandade med betforn men neee det va äckligt sa han!

dumma pålle, han vill inte äta linfrökakan :(
blandade med betforn men neee det va äckligt sa han!

Ge inte upp än... Ge honom lite tid med den! Så får du se.
Du skulle väl ge musli fortfarande också? Vad händer om du blandra linfröt i den? Och om du prövar att ge linfrökakan TORR? (det kan man göra)

Varför inte ringa till någon av dessa foderförsäljare, eller om de har någon kunnig i "affären" och fråga och be om hjälp med att räkna ut? Så gjorde jag iaf, då jag tyckte det var så svårt att räkna på internet! Man rider ju inte lika varje dag... Menmen, ett tips iaf ;)

Man rider ju inte lika varje dag...

Det behöver man inte göra heller. Så noga är det oftast inte.
Själv brukar jag räkna på hur mycket hästen går, på ett ungefär, i veckan och sen dela det på 7 så får man fram genomsnitt om dagen. T ex om hästen går 3 dagar per vecka och då ca60min per gång så blir det ju 180min i veckan delat på 7 = ca 25min om dagen. Sen brukar jag räkna ca 10min skritt o 10min trav o 5min galopp av de 25minuterna. Det är väl ungefär så man brukar rida om man hobbyrider litegrann.

jag kan inte låta bli att kommentera lite. Absolut ska du ringa en oberoende foderrådgivare. Dem hittar du på internet. Du kan oxå kolla på eggersmann.se om du hittar något matnyttigt.

jag kan inte låta bli att kommentera lite. Absolut ska du ringa en oberoende foderrådgivare. Dem hittar du på internet. Du kan oxå kolla på eggersmann.se om du hittar något matnyttigt.

Var detta svar riktat till MIG? *förvirrad*

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 577
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
743
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka