För mkt energi, för lite protein

Sv: För mkt energi, för lite protein

okej, men min energi är alltså +9%? är det för mkt energi?
testade det, var tvungen att ge jättemkt lucern samt mineral då så jag skulle inte tjäna på det ändå :/ det saknas så mkt protein att det inte spelar så stor roll om jag hittar ett proteinrikt färdigfoder tyvärr..

Finns nog att köpa på Granngården, tror jag?
Där jag köper har dom precis öppnat en ny hästbutik med foder o dyl. Den linfrökakan kommer ifrån Åsebro som de har fått levererat hit.
Det står bl a om näringsinnehåll i den.
Du kan kolla runt vart det finns att köpa.

Linfrökaka innehåller cyanid, mängden varierar, så man ska inte ge för mycket av den. Jag ger 2 dl per dag till stor häst, hur mycket man kan gå upp vet jag inte, så man får väl kolla cad tillverkaren rekommenderar.

jag tycker att du ska minska kraftfodret MKT! lägg till 2 kg hö till istället, hästen går ju inte hårt, min häst som kan vara ute och galloppera i en timma om dagen får inte en i närheten av så mkt kraftfoder, han får lusern istället, tycker det är så onödigt med kraftfoder, det är ju inte naturligt... tämk på att det finns mineraler i höet oxå, har du räknat med det??

mina hästar får 1 dl mineraler varje dag...

Du har ju Krafft Protein som ett bra proteinfodermedel. :idea:

När jag räknade lite på en höft med de siffror du delgivit i dina inlägg skulle du kunna gå upp på både 10 och 11 kg hö, om hästen vill äta det och få ihop det med 0.5kg krafft protein och 0.5kg havre och lite Krafft miner vit.

Lucern är jättebra men som du själv märkt får du enorma mängder kalcium när du samtidigt försöker täcka proteinbehovet. Krafft protein har ltie mer balanserat mineralinnehåll när det gäller Ca, P och Mg.

oj, då skulle jag behöva ge hur mkt mineraler som helst... hur många gram kan man ge liksom?
känns dumt att ge asmkt mineraler...

Varför det? Man ger givetvis så mycket som BEHÖVS.
Det kan vara allt från noll till flera hundragram.

sen är lucernen lika dyr som muslin så

Men byt ut muslin mot nåt mer proteintätt (lusern är inte så himlans proteintätt, det räknas egentligen inte ens till proteinkraftfodermedel), finns ju en massa att välja på! Med olika mycket proteintäthet... Kan rabbla upp några vanliga proteinfoder som du kan pröva med (börjar med lägst proteininenhåll och går uppåt) :

(nu kan jag inte Mustangs foder i huvudet, bara Kraffts, därför tar jag med bara deras färdigfoder)

* Krafft Groov 125 (innehåller ca 20gram mer protein per kg än lusern)
* Krafft Pluss Grön (innehåller ca 100g mer protein än lusern)
* Linfrökaka (drygt 100g mer protein än lusern)
* Foderjäst (ca 150g mer proterin än lusern)
* sojamjöl (ca 250-300g mer protein än lusern)
* Krafft Protein (ca 220g mer protein än lusern)
De fyra sistnämnda brukar man ge mindre mängder av - det handlar oftast om några hundragram max. Men PRÖVA i programmet hur mycket som skulle krävas av vardera! Med en sort i taget!

Linfrökaka är milt laxerande (de kan bli lite lösa i magen av det, det är bra mot förstoppning) och man brukar som sagt inte ge så mycket mer än ca 100-150g per 100kg häst.
Sojamjöl är starkt med mycket lättsmälta proteiner och ska introduceras EXTRA försiktigt i foderstaten för att inte ge störningar i magen - annars att mycket bra proteinfoder. (man brukar börja med bara en matsked första dagen och sen öka lite lite i taget)
Foderjäst är som mjöl och ges ofta även vid mag- och tarmstörningar och som B-vitamin tillskott.

Linfrökaka ska man inte ge som enda fodermedel eftersom det sägs vara lågt om man har hö med lågt proteininnehåll därav lusernet.

Vet inet om jag förstod din mening rätt (att lusern skulle vara proteintätare än linfrö?) men linfrökaka innehåller ungefär dubbelt så mycket protein som lusern.

Anledningen till att man inte ska fodra unghästar med linfrökaka som ENDA kraftfodermedel är att det har ett lågt innehåll av aminosyran LYSIN som är viktig för växande individer. ;)

Vet inet om jag förstod din mening rätt (att lusern skulle vara proteintätare än linfrö?) men linfrökaka innehåller ungefär dubbelt så mycket protein som lusern.

Anledningen till att man inte ska fodra unghästar med linfrökaka som ENDA kraftfodermedel är att det har ett lågt innehåll av aminosyran LYSIN som är viktig för växande individer. ;)

Förlåt, jag uttryckte mig lite klumpigt! :o Menade alltså att, vad jag har fattat det som/eller läst att man helst inte skall ge linfrökaka till åringar/unghästar som komplement till lusern om man har hö med lågt proteininnehåll, det var det jag menade! :)
Sojamjöl är ju ännu bättre, då det kan passa till ett hö med lågt proteininnehåll om man kompletterar det med lusern t ex.

Förlåt, jag uttryckte mig lite klumpigt! :o Menade alltså att, vad jag har fattat det som/eller läst att man helst inte skall ge linfrökaka till åringar/unghästar som komplement till lusern om man har hö med lågt proteininnehåll, det var det jag menade! :)

Okej men var fick du den källan ifrån? Bara nyfiken, för det enda jag hört är att man inte ska ge linfrö som ENDA kraftfoder pga det låga lysininnehållet (eller om det är noll av lysin i det kanske?).
Har aldrig hört att det på nåt sätt skulle vara fel att ge både lusern och linfrökaka till unghästar... (..om man har hö med lågt proteinvärde).

Det stod iaf i tidningen Hästfocus, såg jag nu. Som det stod att, linfrökakan kanske inte är så bra att komplettera med lusern om man har hö med lågt proteininnehåll. Men det kan duga bättre till äldre hästar.

Såhär blir resultatet av ovanstående foder:
Ts 5.5 7.6 37.5 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 83.3 90.9 9.1 OK om hästen är/förblir i lagom hull.
Pr 499.7 544.4 9.0 OK
Ca 32.1 51.0 58.8 Foderstaten innehåller onödigt mycket kalcium. Detta är dock inte skadligt.
P 20.8 23.7 13.9 OK
Ca/P 1.5 2.2 OK
Mg 12.5 14.3 14.2 OK
Se 1.1 1.1 1.0 OK

På TS är det alltså +37 som jag fattat det.
Vad innebär det egentligen?

Nu vet jag inte om jag missat något men du räknar väl med värdena per kilo foder (och inte per kilo ts) på Hippocampus program?

Tack för dina svar!
Låter det här bra då:
10 kg hö
1 kg musli
0,5 kg linfrökaka
0,15 kg betfor
50 g mineral gul

(underbart att kunna ge honom mer hö utan att det blir för mkt energi ju <3)

Frågan är bara om jag ska ha mineral gul.
Det jag behöver enligt hippocampus är ju selen, magnesium och fosfor, och det innehåller den, samtidigt som den innehåller minst kalcium, som jag ändå har jättemkt av.
Men är det bättre att ta typ mineral blå för att den har alla dessa vitaminer som står? :S
http://www.mustangfoder.se/foderanalys/mineraler.asp

de har inte linfrökaka på granngården :/
vars sjutton ska man få tag på det i sthlm?

Ang mineralerna så skulle Krafft miner vit passa bättre än Mustangs gul. Vit innehåller 55g Ca och 65 g P. :)

asså det står rekomenderat att ge 120 g mineraler...
jag ger ju bara 50.
ska man skita i rekomendationen eller är 50 jättelite?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 577
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
743
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka