Hagens_Zorba
Trådstartare
Sv: För mkt energi, för lite protein
okej, det var ju inte så dyrt. vart köper man det?
okej, det var ju inte så dyrt. vart köper man det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
oj, då skulle jag behöva ge hur mkt mineraler som helst... hur många gram kan man ge liksom?
känns dumt att ge asmkt mineraler...
sen är lucernen lika dyr som muslin så
Linfrökaka ska man inte ge som enda fodermedel eftersom det sägs vara lågt om man har hö med lågt proteininnehåll därav lusernet.
Vet inet om jag förstod din mening rätt (att lusern skulle vara proteintätare än linfrö?) men linfrökaka innehåller ungefär dubbelt så mycket protein som lusern.
Anledningen till att man inte ska fodra unghästar med linfrökaka som ENDA kraftfodermedel är att det har ett lågt innehåll av aminosyran LYSIN som är viktig för växande individer.![]()
Förlåt, jag uttryckte mig lite klumpigt!Menade alltså att, vad jag har fattat det som/eller läst att man helst inte skall ge linfrökaka till åringar/unghästar som komplement till lusern om man har hö med lågt proteininnehåll, det var det jag menade!
![]()
Såhär blir resultatet av ovanstående foder:
Ts 5.5 7.6 37.5 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 83.3 90.9 9.1 OK om hästen är/förblir i lagom hull.
Pr 499.7 544.4 9.0 OK
Ca 32.1 51.0 58.8 Foderstaten innehåller onödigt mycket kalcium. Detta är dock inte skadligt.
P 20.8 23.7 13.9 OK
Ca/P 1.5 2.2 OK
Mg 12.5 14.3 14.2 OK
Se 1.1 1.1 1.0 OK
På TS är det alltså +37 som jag fattat det.
Vad innebär det egentligen?