För mkt energi, för lite protein

Hagens_Zorba

Trådstartare
Nu ger jag 9 kg hö, 2 kg musli och 0,15 kg betfor.
Det är för mkt energi enligt hippocampus (även 8 kg hö).
Men ger jag 7kg så får jag för lite protein.
Och 7 kg känns så himla lite för ett kallblod som ändå rids varje dag.

Hur ska jag göra? :/

Sv: För mkt energi, för lite protein

Vad är det för musli du ger då? Och varför så mycket av den?

Vad är det för värden i höet?

Ger mustang. Ger jag mindre blir fosfor, magnesium o sånt för dåligt.

Torrsubstans 84%
Råprotein 73 g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 31 g/kg foder, 37 g/kg torrsubstans
Energi 7.0 MJ/kg foder, 8.2 MJ/kg torrsubstans
Kalcium 3.7 g/kg foder, 4.4 g/kg torrsubstans
Fosfor 1.2 g/kg foder, 1.4 g/kg torrsubstans
Magnesium 0.7 g/kg foder, 0.8 g/kg torrsubstans
Kalium 9.7 g kg/foder, 11.5 g/kg torrsubstans

Blir galen på hippocampus.
Ändrar jag så att jag travar 5 min mer än vad jag gjorde först så får jag helt plötsligt för lite av allt, kan det göra så stor skillnad? :/

Hade svarat i den andra tråden du skrev i också, men här kommer svaret igen:

Japp det är troligt att du får för lite protein jämfört med energin med det höet. Kvoten i foderstaten vill man normalt ha uppåt 6, så mitt tips är att lägga till/byta ut annat foder mot lucern.

Vill du inte göra det är proteinrika kraftfoder att rekommendera. Soja, krafft protein, hippo alfa, linfrökaka m.m kan höja proteinintaget. Du kan få in lite mer protein genom att byta mustang originalet mot protein+ om du gärna vill hålla fast vid samma märke på kraftfodret. Det innehåller 130 smrp /kilo. Du kan ju prova knappa in det och se om det räcker eller om du behöver lägga till ännu mer.

Ger mustang. Ger jag mindre blir fosfor, magnesium o sånt för dåligt.

Men inte ska du ge kraftfoder för att täcka mineralbehoven! Det finns det mineralfoder för. ;)

Torrsubstans 84%
Råprotein 73 g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 31 g/kg foder, 37 g/kg torrsubstans
Energi 7.0 MJ/kg foder, 8.2 MJ/kg torrsubstans
Kalcium 3.7 g/kg foder, 4.4 g/kg torrsubstans
Fosfor 1.2 g/kg foder, 1.4 g/kg torrsubstans
Magnesium 0.7 g/kg foder, 0.8 g/kg torrsubstans
Kalium 9.7 g kg/foder, 11.5 g/kg torrsubstans

Det är alltså en för låg protein/energi kvot i ditt hö (för lite smältbart protein per MJ) - då ska du välja ett kraftfoder som har högt proteinvärde (och lågt energi) vilket jag antar att Mustans musli inte har eftersom det inte räcker med 2kg av den.
Pröva med lusern istället! Om det inte räcker finns det starkare proteinfoder som t ex sojamjöl. (det behöver man oftast bara ge några dl av så gör det susen)

hmm.. har räknat ut att om jag ger 25 g (vet inte om det är mkt lr lite) av mustangs mineral gul (vet ej skillnaden på dessa heller) så uppfyller det alla så att det står "ok".

har hört att sojamjöl kan vara dåligt på nåt sätt? är det bättre att ge t ex linfrökaka?
vart kan man läsa hur mkt lucernen innehåller?

Okej, nu har jag gjort såhär:
9 kg hö
2 kg musli
0,2 kg betfor
1 kg lucern
25 g mineral gul

då står det "ok" oavsett om jag travar/galoppar 10 min eller 20 min.
men en sak som jag inte fattar är att då jag bara galoppar 10 min så står det lite "minus" på de flesta ämnerna (fast inte så mkt så det inte är ok), och där jag travar/galoppar 20 min så är värdena lite på plus.
Borde det inte vara tvärtom?
Har nog missuppfattat det där på ngt sätt..

Det står minus 4,5 selen men att det ändå är ok.
Ska jag sluta med tokosel då lr ska jag ha kvar det för att få upp det ngt lr lite mer mineraler ändå?

Muslin är väl ganska dyr?

Hur blir det om du tar bort den, ger mer av lucern, betfor och mineralfoder?

oj, då skulle jag behöva ge hur mkt mineraler som helst... hur många gram kan man ge liksom?
känns dumt att ge asmkt mineraler...
sen är lucernen lika dyr som muslin så :/

Okej, nu har jag det!
9 kg hö
2 kg müsli
0,3 kg linfrökaka (är det mkt lr lite?)
0,2 kg betfor
25 g mineral gul (är det mkt lr lite?)

Då får jag OK på alla oavsett om jag travar 10 min lr 20 min iaf!

Det finns en annan sorts lusern, som har en mycket hög proteinkvot nämligen 150!
Jag ger detta till mina hästar, o alla älskar denna lusernpellets. Förmodligen för att just denna sorts lusern är helt melassfri!
Sen får damerna sojamjöl, medan shettisen får lite linfrökaka.
Och så får allihopa tokosel 1 gång i veckan.

Kvarnbyfoders lusernpellets (som jag sa, med högre proteinkvot) på 30 kg kostar 135 kr här i Karlstad.

Om du vill använda kvarnbyfoders lusernpellets kan du höra dig för om det finns nån återförsäljare.

Precis som Natasja sa, musli o andra färdigfoder är lite väl dyrare än lusern, betfor, linfrökaka dvs. rena fodermedel och så kan man även tillägga lite sojamjöl ifall det inte räcker.
Enligt hippocampus för mina damer räcker inte lusern även om jag höjer det eller icke, så när jag la till sojamjöl blev det rätt förutom att de behöver selentillskott medan shettisens foderstat stod alla OK på...Märkligt. shettisar är ju lättare även om det kan bli väldigt svårt ibland.
Helst av allt vill jag ha ett kanonhö, men jag köper ju hellre av våran bonde, som är den bästa i hela Värmland med sitt hygienska hö och så har han alltid analys på alla sina grovfoder.

Senast ändrad av en moderator:

intressant, du verkar ha lite samma problem som jag!
jag är dock för hackad lucern, synd att kvarnbyfoders inte finns i den :/

om jag ger mineraler så behöver jag inte ge tokosel längre.
kan det vara dåligt att kalciumet blir så pass högt som +96 (som jag fattat det). Förstår inte vad man ska göra för att det inte ska va så högt.

Varför ger du inte alla sojamjöl eller alla linfrökaka?
Eller bara t ex linfrökaka och ingen lucern, eller det kanske inte går ihop då för dig?

Såhär blir resultatet av ovanstående foder:
Ts 5.5 7.6 37.5 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 83.3 90.9 9.1 OK om hästen är/förblir i lagom hull.
Pr 499.7 544.4 9.0 OK
Ca 32.1 51.0 58.8 Foderstaten innehåller onödigt mycket kalcium. Detta är dock inte skadligt.
P 20.8 23.7 13.9 OK
Ca/P 1.5 2.2 OK
Mg 12.5 14.3 14.2 OK
Se 1.1 1.1 1.0 OK

På TS är det alltså +37 som jag fattat det.
Vad innebär det egentligen?

Senast ändrad:

Okej, tusen frågor men iaf.
Jag har ställt in skritt 40 min och trav/galopp 10 min.
Om jag ändrar till 8 kg hö så säger den att det blir för lite protein.
Om jag stället in skritt 30 min och trav 20 min och ändrar till 8 säger den dock inte att det är för lite protein.
Hur hänger det ihop, borde det inte vara tvärtom?

Nej, för att jag har en unghäst som behöver protein. Linfrökaka ska man inte ge som enda fodermedel eftersom det sägs vara lågt om man har hö med lågt proteininnehåll därav lusernet. Sojamjöl har hög protein i.
Jag är lite försiktig med alla andra ingredienser i sk färdigfoder. Vill inte ge henne havre alls. Hon växer en hel del, därav mera protein och så ska energi vara lagom o inte för mycket.

Shettisen är ingen ungponny längre, därför får han lite linfrökaka. Jag kan tänka mig ge dom betfor oxå, men jag har fortfarande lite problem här o vågar inte byta foder för mycket pga shettisen. Han har haft fång för 2 år sedan, o då ger jag dem hellre lusern :crazy:

Lusernhack åt dom i somras o även lite under hösten, sedan blev det kvarnbyfoder lusernpellets. Det är bättre med proteinkvot om man har lågt proteininnehåll i grovfodret. Man kan öka på lusernet o sen blir det rätt för unghästen. Märren däremot behöver mera för att hon ger di fortfarande. :)

Vadå är det inte bra att ge linfrökaka till unghästar? varför inte?
Varför ger du inte sojamjöl till shettisen isf linfrökaka? (undrar bara hur du resonerar alltså :))

För jag skulle lika gärna kunna ha lucern som linfrökaka lr sojamjöl.
Men det behövs mkt lucern, så därför känns det onödigt att ens ha med det och bara ta t ex linfrökaka då det bara är proteinet jag vill åt, har allt annat i och med mineralerna. Fattar du hur jag resonerar? :)

Bra fråga! Vet inte riktigt varför man inte ska ge unghästen linfrökaka.... HelenaHandberg kan sånt här, o sen sa hon nåt om rapskaka. sedan har jag ju läst att rapskaka kan man komplettera med lusernet om man har hö med lågt proteininnehåll. Det är mest unghästen (hon är 6 mån nu) som jag tänker på hur hon ska få i sig så inte det skadar henne.

Shettisen kan givetvis bara äta linfrökaka, men det blir lite fel där ändå. Det står att han saknas magnesium annars. Sedan så gillar han lusernet. Jag ger honom lusernet o lite linfrökakan för magen.

Jag är lite skeptisk att ge shettisen sojamjöl.... :crazy: Lite för starkt för honom, tror jag. Vågar inte ge han det. Han klarar sig bra på dessa fodermedel som jag nämnde förut.

När det gäller damen o hennes unge kan det gå bra med annat, bara man inte byter hastigt....

ah, så om du fick välja mellan sojamjöl och linfrökaka skulle du ta linfrökaka för att det är snällare mot magen?
vart kan man köka linfrökaka? va kostar det ty?

Precis!! Det innehåller oxå B-vitaminer, det är det jag är ute efter...Vill så gärna att unghästen ska oxå få äta detta..
Jag köpte en 30 kilos säck linfrökaka för 195 kr för nån vecka sedan. Det kommer att räcka länge, tror jag. Står inget om hur mycket man ska ge hästen, så jag gissar lite :crazy: Vågar inte ge shettisen mer än 0,2 kg eller kanske 0,3kg. Men eftersom det är lika snällt mot magen som betfor så valde jag linfrökaka för att det innehåller lite B-vitaminer, o det ger finare päls :)

Jag blandar detta med lusernet när det är uppblött. Shettisen äter det direkt när jag ställer ner hinken på marken.

TS=torrsubstans, dvs hur mycket fibrer hästen får genom grovfoder (hö/hösilage/halm). Om TS är +jättemycket är inget problem, vad man vill ha koll på är att hästen får en minimigiva av grovfoder, annars kan den få tarmproblem.

1 dl mineraler är runt 80 g. Ger man inget färdigfoder så brukar normal mineralgiva vara runt 100-150g för stor häst, men det beror mycket på höet, och vilket mineralfoder man ger.

0.3 kg linfröpellets är nog ca 3 dl, har inte stenkoll på vikten. Det är inte så mycket ,men alla hästar gilla det inte.

Men varför inte byta ut din musli som andra har föreslagit? Vitsen med färdigfoder är ju att det blir enklare, måste du ändå pytsa i andra fodermedel så blir det både krångligt och dyrt? Så jag skulle föreslå att byta ut muslin, antingen mot flera "rena foder" (typ havre, betfor, soja osv) eller mot något musli/pellets som är proteinrikt och passar till ditt proteinfattiga grovfoder?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 577
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
743
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka