För många utekatter i området!!

Lycanthrope

Trådstartare
Det finns fruktansvärt många lösa katter i området. Vissa har halsband, vissa inte, vissa är vildkatter, vissa inte. Det går inte att hålla ordning på. Jag bor i ett radhus område, och bredvid finns ett lägenhetsområde, det är där typ alla har katter. Men de springer såklart runt överallt, skiter i brevlådor, kommer in i huset på sommaren om dörren e öppen! Klart hunden blir tokig! :crazy:
De kommer in på tomten och bråkar o håller på.
Kan man göra nåt åt det här kattproblemet?
Får man verkligen ha utekatter i sånt tajt område som vi bor i? Vissa av dem e ju hur goa som helst, men det är så fruktansvärt många katter!! De bajsar som sagt överallt och kommer in i hus.. Det är riktigt jobbigt. :confused:

Sv: För många utekatter i området!!

Det är ju fastslaget i domar att man har rätt att ha utekatt i tätort, och att det ligger i katters natur att strunta i människors "revirgränser" såsom tomter. Är det många katter som ställer till problem kan man prata med värden/föreningen om det är hyresbostäder eller bostadsrätter. De kan sedan besluta om ev. avskjutning av omärkta katter. Är det privatägt kan man vända sig direkt till kommunen som skjuter av vildkatter. Bli av med ägda och märkta katter kan man inte, tyvärr har man fria rättigheter att släppa ut sin katt även i tätort.

Hur vet du att det är vildkatter?? Bara för att en katt saknar halsband och springer runt på andras tomter behöver den väl inte vara vild? Jag håller visserligen med om att det är oansvarigt att låta en katt gå ute utan varken halsband, chip eller tatuering, men från det till att "skjuta av" omärkta katter är väl lite väl drastiskt :eek:

Jag vet att detta kan vara ett stort problem och jag har tyvärr inga bra råd att komma med, men jag vill bara berätta att under alla de år vi hade utekatt (i ett tätt villaområde) så var det aldrig några problem. Många i området hade katt, men det gjorde snarare att katterna höll sig på "sina" tomter och inte gärna korsade andra katters revir. Våra 2 katter höll sig mest i vår trädgård och de brukade komma in och gå på toaletten för att sedan gå ut igen ;)

Kanske kan man sätta upp lappar angående de "vilda" katterna, att om man inte märker sina katter riskerar man att de kommer bli bortförda/skjutna (herregud vad hemskt det låter :cry: ) eller nåt sådant?

Jag tror att det finns många som inte tänker på det där med att märka katterna, om de ändå kommer in på kvällen. Det behöver faktikst inte betyda att man är en hemsk människa, bara lite tankspridd... Vår ena katt gick omärkt i många år innan vi tog oss i kragen och tatuerade honom i örat (han hade gjort sig av med säkert 20 halsband). Just eftersom han häll sig nära huset och aldrig var borta länge, var det bara inget vi tänkte på... Men nu när jag är mer uppmärksammad på problemen skulle jag aldrig släppa ut en omärkt katt!

Sassy skrev:
Bli av med ägda och märkta katter kan man inte, tyvärr har man fria rättigheter att släppa ut sin katt även i tätort.

Tyvärr? :( Jag vet att vi har olika åsikter om det här, men jag kan inte förstå hur någon kan tycka det är "synd" att släppa ut sin katt? Nu vill jag inte starta någon ny inne-/utekattstråd, men det MÅSTE faktikst inte innebära problem att ha utekatt i ett bostadsområde!

Som sagt, jag har levt i många år med två utekatter i villaområde och många andra katter i närheten och jag upplevde ALDRIG några som helst problem med detta.

Funderar på samma sak själv,störs fruktansvärt mycket av en del katter just nu i detta området.
Dessutom är det Mars & löpning på G.

En granne har en okastrerad hankatt,som kissat ner alla utemöbler samt mitt steket förutom att han går & skriker hela dagarna & hela nätterna,tjatat på ägaren att göra nåt snarast,men det har gått 4 år och än har hon "inte haft tid"
Underbart att öppna altandörren på sommaren och hela uteplatsen stinker kattpiss,dessutom drar han en hel del andra katter hit också.
Desutom går han in i lägenyeten om han får chansen & kissar i mina katters mat.

Senast i kväll när jag vädrade hoppade en stor okänd röd hankatt in genom fönstret & skvätte ner halva mitt vardagsrum,även fått rabatter uppgrävda,ett antal utemöbler förstörda mm och ägarna bryr sig inte alls.

Vet snart inte vad jag skall göra,en ägare orkar inte,eller bryr sig inte andra har hennes pojkvän förbjudit henne att kastrera katten för att slippa beröva honom hans manlighet,däremot släpper ingen av dem in katterna till sig,för så kan de ju kissa inne hos dem.
vet snart inte vad jag skall göra,kontaktat kvartersvärden men de gör inget heller...Vart vänder man sig då??

Mvh Uppgiven zaria som snart utrotar kattskrällena på eget bevåg :mad:

Jag vet att det är vildkatter för att de är riktigt aggresiva och attackerar alla. Det föds nya vildkattungar varje vår! Nästan alla i områder vet vilka som e vildkatter.
Visst kan man ha utekatt, men de ska inte va i våran trädgård! De ska inte komma in i vårat hus! De ska inte klösa våran hund när de kommer in i vårt hus och han skäller på dem. Jag skjuter dem själv snart om inget görs.
Det finns ju goa utekatter också men vissa är en pest!

Tyvärr för att det inte finns några regler för vad som ska göras när folk tycker att katterna stör. Jag anser att man ska kunna ha sina dynor ute utan att grannens katt pinkar ner dem eller klöser sönder dem. Jag anser att det ska vara lagkrav på id-märkning och kastrering av utegående katter (eftersom det oftast är okastrerade hanar som ställer till problem, och är katten märkt kan man få tag på ägaren om man tycker katten är ett problem). Dessutom bidrar okastrerade utekatter kraftigt till att vi har så många hemlösa och förvildade katter idag. En stor del av huskattens låga status ligger ju i att den anses vara ett "skadedjur", och den åsikten lär inte försvinna sålänge det finns katter som faktiskt förstör massor.

Man får gärna ha utekatt om man tar hand om den, men i många fall är det som det beskrivs här, och då har man förverkat sin rätt att ha husdjur... Och, om din granne skulle klaga på din katt, hur löser du problemet då? (En ärlig fråga, jag vet tex inte hur jag skulle hantera om mina grannar klagar på högljudda löphonor :crazy: , det är trots allt då jag och mina katter som ställer till problem för grannarna)

Sassy skrev:
Jag anser att det ska vara lagkrav på id-märkning och kastrering av utegående katter (eftersom det oftast är okastrerade hanar som ställer till problem, och är katten märkt kan man få tag på ägaren om man tycker katten är ett problem). )

Det tycker jag låter som en bra idé, åtminstone i "tätort" (vad som nu räknas som det...?) Man kan väl knappast tvinga folk som bor på landet långt ifrån närmsta granne att kastrera sina katter.

Oavsett om det skall vara lag eller ej, så borde man åtminstone i en hyres-/bostadsrättsförening kunna sätta upp sådana krav, som TILL EXEMPEL att katter som vistas ute måste vara kastrerade, ha halsband osv.

Det jag vill komma åt, är just det där med att det skall vara ÄGAREN reglerna gäller, därför känns det så drastiskt att "skjuta av" katter. Nu menar jag inte att man skall skjuta ägarna :devil: men att reglerna skall drabba dem och inte de stackars katterna.

Sassy skrev:
Och, om din granne skulle klaga på din katt, hur löser du problemet då? (En ärlig fråga, jag vet tex inte hur jag skulle hantera om mina grannar klagar på högljudda löphonor :crazy: , det är trots allt då jag och mina katter som ställer till problem för grannarna)

Nu var det visserligen ett antal år sedan vi (familjen, då jag bodde hemma) hade utekatt, men jag har tänkt på den här frågan inför framtiden om man skulle "bli med" utekatt igen. Jag inser att vi var lyckligt lottade med katter som var skygga för främlingar och mest häll sig på tomten osv, men att man kanske inte kommer ha det lika lätt i framtiden.

Jag tror att jag fått en ganska förändrad syn på katthållande på senare år, vilket till viss del beror på saker jag läst här :o Förr ansåg jag det enbart vara grymt att hålla katter inomhus och hade aldrig funderat över problem med grannar etc. (eftersom vi inte drabbades av dem). Allt detta med att man måste ID-märka, att man kan föra bort eller tom. skjuta katter som är omärkta osv är någonting helt nytt för mig.

Oj, nu gled jag kanske ifrån frågan lite men svaret är väl egentligen: vet inte :crazy: Jag skulle nog prata med grannarna, informera dem om att jag har en katt och att de absolut skall säga ifrån om katten skulle störa dem på något sätt. Det är väl en bra grund att börja ifrån, tycker jag!

Jag skulle ockå vilja säga tyvärr när det kommer till regler och lagar kring hur katter får vistas löst utomhus. Har väldigt svårt att förstå hur man kan rättfärdiga att katter får springa lösa hur som helst i tätbebyggda områden. Alla har inte valt att ha katt och borde då heller inte behöva anpassa sig efter andras katter. Vill man prompt ha utekatter anser jag att man får bosätta sig på landet.

lisa skrev:
Man kan väl knappast tvinga folk som bor på landet långt ifrån närmsta granne att kastrera sina katter.
Det tycker jag absolut att man kan. Jag tycker nog att förökning ska vara planerad eller förväntad för att ett husdjur ska vara husdjur, annars är det förvildat i någon mening. Man ska veta hur många katter man har. Helst ska man ha stenkoll på varje enskild individs välmående.
Att man har långt till närmaste granne är ett dåligt argument. När är det för långt till närmaste granne? Exakt hur långt ska det vara för att en katt inte ska kunna springa iväg för att sedan komma tillbaka dräktig eller efter att ha gjort grannens katter dräktiga.

Man kan väl knappast tvinga folk som bor på landet långt ifrån närmsta granne att kastrera sina katter.

Bengibollen:
Det tycker jag absolut att man kan.
Håller fullständigt med, självklart borde man kunna (och göra) det. Vad är det för skillnad på förvildade stackars katter utan mat och hem på landet från i tätort? Själv bor jag på landet och de vilda missar som kommer och äter hos oss för att inte svälta ihjäl över vintern hade säkerligen inte funnits om folk här tog sitt förbannade ansvar och kastrerade sina katter! Och var tror du alla katter "på landet" tar vägen? De söker sig mot områden där det finns folk = mat givetvis.
Som Sassy sa så kommer kattens låga status finnas kvar och skapa problem så länge de behandlas som "halvhusdjur" av folk som inte borde tillåtas ha djur över huvud taget.

Tycker synd om er som får hem/tillvaro förpestad av katter som ingen bryr sig om, vet inte riktigt vad jag ska råda till heller; för den omedelbara omgivningen finns ju vissa lukter man kan spraya med som katter skyr. Annars verkar väl det bästa vara att ta upp med densom är ansvarig för området för att se vad som kan göras åt problemet. Att få folk att sätta halsband på sina katter (+ kastrera dem) för att kunna skilja dem från de herrelösa/vildkatterna och sedan få bort dem på något sätt borde väl inte vara alldeles omöjligt?

Senast ändrad:

(Allmänt svar...)

Hmm.... jag håller ju som sagt med om att det här ÄR ett stort problem och att man måste göra något åt det.

MEN jag anser definitivt att det är naturligt att katter ("bondkatter") dels springer fritt ute, klättrar i träd, jagar osv, och dels att de parar sig och får ungar! Om ALLA katter som får gå fritt ute kastrerades så skulle det ju inte tillkomma några katter annat än genom planerad avel, främst då på raskatter förmodar jag.

Är det verkligen det vi vill? Att ALLA katter skall vara innekatter som bara får gå ut i koppel, att all tillökning sker genom planerad avel och att bondkatterna -troligtvis- i stort sätt kommer att dö ut?? :o

Tänk efter, är det verkligen så hemskt men missar som springer ute, parar sig och få ungar? Jag tycker inte det. Som sagt, vi hade aldrig några problem med våra "utekatter" fast vi bodde i "tätbebyggt" område och många andra i området hade katt.

När vår hona blev könsmogen fick hon först äta p-piller ett tag, sedan lät vi henne få en kull ungar och sedan steriliserade vi henne. Vi har ingen aning om vem pappan är, men att det var en okastrerad hane i området står väl helt klart :smirk: . Vi behöll en unge (hane som kastrerades) och de andra 3 fick varsitt nytt gott hem i liknande miljöer dvs. som halvt inne-/utekatter som fick gå ut och in som de ville.

Detta ÄR enligt mig det ideala och jag tror aldrig att jag kommer att ändra mig där. Nu gled jag återigen från tråden lite, men det var för att frågan mer började handla om det skulle vara tillåtet att låta några fertila katter gå ut öht, oavsett hur/var man bor.

Mitt svar är alltså, att jag tycker det är helt orimligt att förbjuda detta i alla lägen, däremot kan man sätta upp specifika regler inom ett bostadsområde tex. Att ta hänsyn till grannarna är viktigt och ingen skall behöva råka ut för vilda katter som hoppar in genom deras fönster och kissar, men från det till att kastrera och spärra in varenda katt i landet är det LÅÅÅNGT tycker jag!

Senast ändrad av en moderator:

lisa skrev:
(Allmänt svar...)

Hmm.... jag håller ju som sagt med om att det här ÄR ett stort problem och att man måste göra något åt det.

MEN jag anser definitivt att det är naturligt att katter ("bondkatter") dels springer fritt ute, klättrar i träd, jagar osv, och dels att de parar sig och får ungar! Om ALLA katter som får gå fritt ute kastrerades så skulle det ju inte tillkomma några katter annat än genom planerad avel, främst då på raskatter förmodar jag.

Är det verkligen det vi vill? Att ALLA katter skall vara innekatter som bara får gå ut i koppel, att all tillökning sker genom planerad avel och att bondkatterna -troligtvis- i stort sätt kommer att dö ut?? :o

Tänk efter, är det verkligen så hemskt men missar som springer ute, parar sig och få ungar? Jag tycker inte det. Som sagt, vi hade aldrig några problem med våra "utekatter" fast vi bodde i "tätbebyggt" område och många andra i området hade katt.

När vår hona blev könsmogen fick hon först äta p-piller ett tag, sedan lät vi henne få en kull ungar och sedan steriliserade vi henne. Vi har ingen aning om vem pappan är, men att det var en okastrerad hane i området står väl helt klart :smirk: . Vi behöll en unge (hane som kastrerades) och de andra 3 fick varsitt nytt gott hem i liknande miljöer dvs. som halvt inne-/utekatter som fick gå ut och in som de ville.

Detta ÄR enligt mig det ideala och jag tror aldrig att jag kommer att ändra mig där. Nu gled jag återigen från tråden lite, men det var för att frågan mer började handla om det skulle vara tillåtet att låta några fertila katter gå ut öht, oavsett hur/var man bor.

Mitt svar är alltså, att jag tycker det är helt orimligt att förbjuda detta i alla lägen, däremot kan man sätta upp specifika regler inom ett bostadsområde tex. Att ta hänsyn till grannarna är viktigt och ingen skall behöva råka ut för vilda katter som hoppar in genom deras fönster och kissar, men från det till att kastrera och spärra in varenda katt i landet är det LÅÅÅNGT tycker jag!

Hade alla som har utekatter tagit sitt ansvar och kastrerat sina älskade djur så hade jag inte behövt åka ut med fällan idag och fånga vildkatter :mad:
Just nu har vi 5 kolonier katter i Västerås, som är så stora att de måste bort fortast möjligt. På två av dem snackar vi 15 individer :( DET kallar JAG problem.

Ett av problemen är att de som TAR ansvaret och kastrerar sin utekatt, och sen släpper ut den, löper stor risk att få hem en spöad katt..... :( Vildkatterna har sina revir, och släpper inte in en kastrerad katt där. Resultatet blir en illa tilltygad tamkatt som lommar hem till matte/husse, och en stärkt vildkatt som går hem till kolonin och sätter på sin syrra. :crazy: Är det vettigt då??

Hade vildkatterna inte funnits hade jag inte i tre dagars tid behövt sitta i en kall bil och vänta på att fällan ska slå igen, för att jag ska kunna åka och avliva den stackars magra katten som stryker omkring. Ingen hade blivit gladare än jag av att slippa göra detta 10 timmar i veckan. :mad:

Jag måste hålla med Prosit ang kastrering.

Jag har själv en bondkatt som just nu har 2 st kattungar på 8 v. Dom är avlade främst på hennes underbara lynne och jag har parat honan med en likadan underbar hanne. Det går att avla bondkatter även om man inte låter dom springa ute vind för våg och para sig med en ev vildkatt.

Men varifrån kommer dessa kolonier vildkatter? Jag hoppas verkligen att ni alla förstår att jag tycker det är lika hemskt som ni tycker (även om jag själv aldrig sett en vildkatt i Sverige), men VARFÖR blandar vi ihop diskussionen om vilkatter som lever i "flock" mitt ute i skogen med en vanlig tamkatt som får gå ute och fritt och även tillåts få ungar :confused:

Det är detta jag inte kan begripa, hur innekatts-/raskattsägare verkar dra ALLA utekatter, eller okastrerade katter för den delen, över en kam och tro att de medför problem. Om katter blir övergivna och förvildar finns det troligtvis helt andra skäl till det (sommarkatter, ägare som inte tar hand om sin katt etc) som jag ABSOLUT inte stöjder. Men återigen, detta är något HELT annat än det "naturliga" som jag talar om.

ainasoja: Jo självklart kan man avla på bondkatter, men eftersom det (vad jag förstår iaf) inte är lika vanligt så tror jag antalet bondkatter skulle minska kraftigt om man exempelvis införde en lag om att alla utekatter måste vara kastrerade. Att minska antalet till en rimlig nivå är vi nog alla överrens om att det skulle vara önskvärt, men jag vill inte stoppa den "naturliga tillökningen" av katter som inte är styrd av människors avel.

Jämför med hästar; här har vi dels styrd och välplanerad avel, dels mer eller mindre vilda flockar där rasen får utvecklar naturligt (Islandshästar, New Forest, Gotlandsruss...). Det är en liknande balans jag tänker mig för katterna, fortsätt med sakkunnig avel men låt även bondisarna få vara kvar!

Men vad gör alla katter på katthemmen om de kunde leva lyckliga i flockar ute i skogen (bortsett från att katter inte är flockdjur, då, men bildar kolonier där de matas eftersom det lyckliga vilda livet uppenbarligen kräver stödmatning)?

I mina ögon bör ALLA bondkatter kastreras. Just eftersom ALLA ändå aldrig kommer att göra det - det kommer alltid att finnas lösdrivande katter som reproducerar sig, katter som inte är "ägda" av en människa. Risken att "rasen" skulle dö ut är under noll. :smirk:

Tyvärr är det ju den naturliga tillökningen av bondkatter som du talar om som ställer till problem.

Det föds kattungar som ingen vill kännas vid och som inte är planerade överhuvudtaget och det är nog merparten av dessa katter som sedan blir sommarkatter och blir lämnade vind för våg och i slutändan blir dom mer eller mindre vilda men fortsätter givetvis att föröka sig.

Sedan måste jag påpeka att dessa vildkatter inte bara finns ute i skogen som du tycks tro dom finns även i tätbebyggda områden.

Jag anser dock inte att det är den naturliga tillökningen som är problemet. Problemet är att det (tydligen) finns kattägare som inte fattar att en fertil hona som går ute kan bli med ungar, och att man måste hitta nya goda hem till dessa ungar.

Så länge kattägarna är normalt funtade och harlite vett i skallen så existerar inte sambandet fertila utekatter => en massa övergivna vildkatter.

Jag skulle gärna vilja att min hona (i framtiden då alltså, nu har jag ju en steriliserad gammeltant) får gå ute och bli med ungar "naturligt", det skulle ju inte gå om alla hankatter var kastrerade. Men det betyder naturligtvis inte att jag skulle slänga ut ungarna genom fönstret om jag inte hittade goda hem åt dem :eek:

ainasoja skrev:
Sedan måste jag påpeka att dessa vildkatter inte bara finns ute i skogen som du tycks tro dom finns även i tätbebyggda områden.

Det är inte vad jag tror, utan det är bara det att jag aldrig (vad jag vet) har sett vildkatter i Sverige. Det beror ju också på vad man menar med vildkatter, men i den här tråden verkar definitionen vara katter som uppenbart saknar ägare, är magra osv. och det har jag inte stött på. Däremot ser man ju ofta såna katter stryka runt längst gatorn och i soporna i tex. Sydeuropa :cry:

Om vildkatter definieras som utekatter som är okasterade och saknar ID-märkning, ja då antar jag att vi haft två vildkatter i våran familj som knappt gick utanför tomten :crazy:

lisa skrev:
Jag skulle gärna vilja att min hona får gå ute och bli med ungar "naturligt", det skulle ju inte gå om alla hankatter var kastrerade.
Menar du allvar?!? :eek: :eek: :eek: Hade du gjort likadant om du haft ett sto - släppt ut det vind för våg och hoppats att nån fertil hingst kunde sätta på henne så du kunde få ett gulligt föl? :crazy: Vad är poängen med så totalt oplanerad avel? Det låter grymt oseriöst i mina öron!

lisa skrev:
Det är inte vad jag tror, utan det är bara det att jag aldrig (vad jag vet) har sett vildkatter i Sverige.
Det finns gott om vildkatter även i tätbebyggt område! Och jo, jag menar vildkatter som saknar ägare och som lever utomhus året runt och får klara sig på maten de hittar. Jag bor i en förort till Stockholm och jag vet minst två ställen inom 1 km radie från där jag bor (höghusområde) där det funnits kolonier med vildkatter och dess ungar. Kommunen har kört upprensningskampanjer och uppmanat folk att ha sina katter inomhus så de inte skulle förväxlas med vildkatterna och avlivas. Några har nog blivit omhändertagna också.

/Erica

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 620
Senast: Lingon
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så... 2
Svar
22
· Visningar
4 488
Senast: Kaching
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 581
Senast: Queen
·
Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga... 2 3
Svar
46
· Visningar
7 757
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Behöver katten en ny kompis?