För mager?

Krockodil

Trådstartare
Jag släppte min häst lös på ridbanan idag och tittade på när han sprang runt och såg då att hans revben syns väldigt tydligt. :eek: Blev lite smått chockad! När han står stilla så ser han ut att vara i bra hull. Man känner revbenen men ser dom inte.
Så är han för mager? Jag vill ju inte att revbenen ska synas på honom när jag rider på tävingar osv. Vad ska folk tro om mig?? :crazy:

Sv: För mager?

Den är översedd. Han äter 20 kg hösilage, står på halm så han har inte direkt brist på grovfoder. Han får 2 L havre och 2 L Bailys musli + mineraler.

va är de för ras? mitt fullblod är också sådär. man ser revbenen i vissa vinklar men han har ändå lite mage, vissa är byggda så helt enkelt. han får också 15-20 kg hösilage, 2 l havre o 3 l krafft groov.

Det lustiga är att det är ett danskt halvblod (varmblod?) på 175 + och inte den lättaste typen av halvblod. Han har rätt lätt att magra av vilket jag aldrig varit med om förut på den sortens hästtyp förut.

hmm, ja då vet jag inte...håller mest på med fullblod. men du kan ju prova ge honom vetekli, de brukar dom bli runda o fina av, men akta så du inte får för mkt fosfor i foderstaten då kli innehåller mkt fosfor. ev. måste du ge tillskott på kalk oxå isf.

Jag har samma problem.... ger korn och vetekli

vad är det för TS på hösilaget? om det är mkt blött så låter faktiskt 20 kilo lite i mina öron... och vad innehåller det?

MAn måste ju veta vad ensilaget innehåller i mj och protein, och ts. Du kanske ger 20 kg "halm". Lite överdrivet, men om det är dåliga värden så räcker ju naturligtvis inte det.

Det är normala värden på hösilaget och det är rätt tort så det är inte bara vatten. Vi har analyserat det.

På hästar i bra hull men åt det lite slankare hållet så brukar man kunna skönja revbenen när dom rör sig, det blir ju liksom en sträckning av vävnaderna över revbenen. Jag ser inget konstigt i det. Jämför med smala människor t.ex. där kan man också skönja revbenen om man sträcker sig lite i olika riktningar. Titta på stillbilder på mänskliga löpare t.ex. Kan du inte se revbenen i vila skulle jag inte kalla din häst för mager.

Hästen behöver inte vara mager för att revbenen syns när den rör på sig, den kanske bara är byggd så.
Men annars så är det ju faktiskt fällningsperiod nu och vissa hästar tappar snabbt under den här perioden på året, så man får lägga till lite extra MJ för att hålla hullet på dom. Personligen gillar jag krafft rehab väldigt mycket. Jag utgår från att tandstatusen är ok och att hästen inte har mask.

Den är översedd. Han äter 20 kg hösilage, står på halm så han har inte direkt brist på grovfoder. Han får 2 L havre och 2 L Bailys musli + mineraler.

Man tittar inte enbart på kvantiteten av fodret, även kvaliteten spelar en stor roll. En stor mängd foder borgar inte med säkerhet för att näringsintaget är säkerställt.

kolla att han inte har mask! Skulle det inte vara det så brukar lucern vara kanon.;)

Jag släppte min häst lös på ridbanan idag och tittade på när han sprang runt och såg då att hans revben syns väldigt tydligt. :eek: Blev lite smått chockad! När han står stilla så ser han ut att vara i bra hull. Man känner revbenen men ser dom inte.

Jag tycker inte att det låter som att han är för smal. Låter ju precis som det ska vara "revbenen syns inte men känns". Att de syns i rörelse är väl en annan sak...
Har du ingen bild?

Han har inte mask och tänderna är kollade. Bara så ni vet.... Och självklart så är foderstaten uträknad osv.

Jag ska se om jag kan lyckas med att lägga upp en bild. Sitter vid fel dator just nu. Men tack i alla fall för svaren som jag var ute efter! :) Jag har alltid gått efter måttet om revbenen syns så är hästen mager men eftersom dom inte syns när han står stilla så blev jag lite fundersam. :crazy:

Tråkigt nog så blev alla bilder i rörelse suddiga.... Får skälla på fotografen :angel:
I alla fall så kan man kanske skymta revbenen eller är det jag som stirrat mig blind? Han har rätt mycket bröst men är han för mager över revbenen?

Bild187liten.jpg

Nej, den hästen är inte mager.

Titta på den här bilden, DET är en ganska mager häst.

(fotot hittades när jag googlade efter "mager häst" och visar hur en häst såg ut när den köptes och man fick också se hur mkt finare den blivit)

Nää jag tycker den var jättefin. Vill du ha lite mer fett under huden så hästen ser "mjukare" ut kan du ju lägga till lite olja, det brukar vara rätt effektivt att lägga på just fett med. Men jag tycker absolut inte att det är nån fara utifrån den bilden iaf. Syns förmodligen mer när hästen sträcker på sig och travar omkring, men den är ju rund och fin annars.

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 976
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 399
Senast: Bison
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 129
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka