För mager?

Sv: För mager?

2 Liter havre kross eller helt ? Väger ???

2 Liter det andra muslin Väger ??

Hur gammal är hästen många unghästar får så mycket svårare vid pälsfällning på våren ?

Ni har analyserat hör *med bra värden *? Och vad är dessa bra värden ;)

Vilke fin pojke du har förresten :)

Foderstaten är beräknad efter konstens alla regler med analyserat hö och så står analyen självklart på musli säckarna och havren väger så mycket som den ska göra. ;)

Foderstaten är beräknad efter konstens alla regler med analyserat hö och så står analyen självklart på musli säckarna och havren väger så mycket som den ska göra. ;)

Vad ville du med tråden om du gjort allt efter konstens regler ?

Men som sagt var du har ju uträknad foderstat och det kan juh absolut inte skilja från individ till individ för har man en uträknad foderstat så ska den ju _stämma_ :bow:

Jag ville veta om det är normalt att hästens revben syns när den är i rörelse men inte när den är stilla, precis som det står i första inlägget.

Pröva att minska ner på hösilaget. 20 kg hö är mkt foder för en häst att processa. Vissa klarar inte av att ta hand om och utvinna näring ur så stor mängd foder.
Ge mindre av nått mer näringstätt foder istället, tex en gröt på lucernpellets och olja.

Den där är inte mager, däremot bukig vilket kan lura en en del. Kanske lite mer protein behövs till foderstaten?

Det är väl ungefär den mängd en häst i naturen skulle äta. Det är väl det hästkroppenär anpassad för. Dessutom är det ju en hel del vatten i silaget, så det kanske motsvarar 10-14 kg hö, fullt normal giva.

Jag räknar på 1,5 kg hö / 100 kg kroppsvikt.
Ts på hösilaget är 64 % så alltså äter han 12,8 kg hö. Det är inte speciellt mycket i mina ögon.

1,5 kg ts per 100 kg menar du väl, för annars betyder det att din häst väger drygt 850 kg;):D

Och det är inte mycket med 20 kg silage med ts 64%, lagom skulle jag säga. Jämför man med mina hästar, 390 respektive 420 kg så äter de 8 kg hö respektive 9 kg hö, vilket är 1,7 kg ts per 100 kg, och 1,8 kr ts per 100 kg ser man att det inte är farligt mycket, mina får ju mer per 100 kg trots "normalsmå" givor. Man måste ju jämföra med hur det blir med hö istället.

Senast ändrad:

I mina ögon är din häst inte mager men muskelfattig och lite bukig, jag hade provat att ge lucern.
Linfröpellets kan också göra underverk när de ser ut sådär.

Jo det är jag medveten om. Vi har inte kunnat träna i vinter för det har ju inte kommit någon snö! Bara massa is ... :cry:

Han kan inte äta lusern. Då får han proteinknölar över hela sig och det spelar ingen roll om jag bara ger en näve. Likadant med kraft protein. Jag har börjat ge olja och hoppas att hitta linfrökaka som jag ska prova ge honom som tillskott.

Ajdå ja lucern kan vara lite lurigt:crazy:

Mitt sto får diarre:(

Men linfröpellets är ju bra så det gör nog susen, fin häst annars:) han behöver ju inte öka hullet utan få muskler, det är ett gissel med den här :devil: vintern, men han blir säkert ännu finare när du kan börja rida igen:)

Den där är inte mager, däremot bukig vilket kan lura en en del. Kanske lite mer protein behövs till foderstaten?

Jag tycker oxå den är bukig, i mina öron låter det som väldigt mkt grov foder kontra krafft foder, men jag är inget proffs. 2 liter havre väger inte mkt, min häst som är mkt mindre får 4 liter, 2 morgon, 2 kväll. Jag drog ner på hösilaget då det var för mkt energi o för lite protein= de blir bukiga. men då ger jag lucern hackat strå istället, men har inget bra alternativ till dig då hon inte tål protein
MKT fin häst tycker jag!

Men att han ä bukig har nog mer att göra med att han saknar muskler än att han får mycket hö.

OK, så kan det ju såklart oxå vara, har inte heller kunnat träna fullt ut pga jobb och vinter. Men som tur är lägger min på sig bra på överlinjen av rätt mängd protein så jag då har ngt att bygga muskler på. Se nu hoppas vi på våren och kunna ge sig ut i terängen och klättra m.m

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 976
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 399
Senast: Bison
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 129
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka