För lite ledvätska?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ziemona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 956
Z

Ziemona

Hej.
Har en häst på 6 år som tidigare varit mycket hoppglad, men som på en vecka helt slog om och nu inte vill alls. (detta var ca 4 v sedan) Hon hoppar om hon kommer helt rätt på hinder, men kommer man lite lite när så vill hon inte. Min tränare säger att det ser ut som att hon inte vill ta i med bakbenen, vilket jag också kan se lite när någon anna rider henne helt vanligt. Hon är inte halt, och markerar inte utan endast ovillig att använda bakbenen i olika situationer. Tränaren menar att hon kan ha för lite ledvätska i bakknäna eller i "the hock" (vad det nu är på svenska?). Och att det är därför hon känner smärta/obehag av att använd abakbenen. Han sa också att en annan möjlighet var att hon är lite "lös" i lederna på bakbenen, och att man då skulle kunna behandla detta med att på något sätt skapa ärrvävnad runt lederna för att stabilisera dem lite mer. Antar att detta är rent veterinärmedicinska frågor, och jag ska givetvis kontakta vet. på måndag, men tänkte bara höra om någon vet något om detta? Hon har alltså inte ont så att det märks annars, utan visar bara ovilja. Och denna hästen är INTE dum, utan det är ngt som är fel, så pass väl känner jag henne. Det är inte en häst som vägrar utan anledning.
Ibland när hon var mindre hakade bakbenen upp sig lite, ca 4 ggr totalt när jag red, men det släppte efter ca 30 sek, och nu de 2 senare åren har jag itne märkt av detta. Dock kan det ibland knaka lite i bakbenen när jag ska kratsa hovarna, och så sträcker hon ut bakbenet rätt ut i samband med detta. Men detta händer väldigt sällan, ca 1 gång i månaden max.
Fick även höra att nu när hopphästarna är avlade för att vara större på höjden kan lederna ha problem att "hänga med" och därmed bli ostabila. Kan detta stämma? Hästen ifråga är nämligen 175 cm, och är rätt långbent.
Tacksam för lite svar och tankar...

Sv: För lite ledvätska?

Jag skulle göra en helt vanlig hältutredning på den hästen som steg ett. Utan att utesluta hälta så tycker jag inte man har rätt förutsättningar för att göra mer utsvävande funderingar. Att ingen känner eller ser en uppenbar hälta innebär inte att hästen inte är halt. Tyvärr. Så åk till veterinären.

jo, det lär ju bli det när man åker till vet. Grejen är att vi var på helt vanlig koll hos vet för bara någon månad sedan, och då visade hon ingen hälta på böjprov. Men det är klart, sådant kan ju komma fort.

Förstår att du är fundersam, har nästan samma problem. Har nyss köpt en jättefin o trevlig 6 årig som inte är riktigt fräsch. Var väl medveten om det när jag köpte honom. Han är hur pigg o glad som helst, det enda man reagerar på med honom är att han är lite stel i bakkärran o har svårt att lyfta bakbenen. Har varit småhalt. Förra ägaren har låtit röntga hela hästen, ua. Dom har gissat o behandlat både knä o has utan resultat.
Han är tävlad 110 o tränad upp till 130 med förra ägaren.
Är väldigt fundersam eftersom han inte verkar ha ont men nått fel är det ju. Skulle vara intressant o höra vad som sägs om din häst.

Egentligen är det rätt tacksamt när en häst man känner väl helt plötsligt presterar märkbart sämre. För då kan vara så gott som säker på att det finns en skada. Leta vidare! Om den första veterinären inte hittar något så ta en annan veterinär. Något fel är det säkert.

En idé jag har är att det kan vara så att det hänt något när hästen gått i hagen. Den kan har vurpat och så har en kota i ryggraden roterat lite. Det är inget ovanligt alls. Anlita isåfall kiropraktor/equiterapeut.

Vet inte om detta stämmer, men en tanke är att hästen kan ha vuxit ur sin sadel. Har du tränat den med samma sadel i tre år från scratch så har den säkerligen mycket mer muskler och en helt annan form på ryggen nu. Jag vet ju inte exakt hur eran rörelsestörning ser ut, det är bara en idé.

Bra att du är uppmärksam och stannar upp och inte tvingar hästen!!!!

:)

Förresten, se till att hamna på en klinik där det finns möjlighet att rida hästen inför veterinären!!!!

Fick även höra att nu när hopphästarna är avlade för att vara större på höjden kan lederna ha problem att "hänga med" och därmed bli ostabila. Kan detta stämma? Hästen ifråga är nämligen 175 cm, och är rätt långbent.

Jo, det tror jag säkert stämmer. Är likadant med riktigt stora hundar; de är inte byggda för sin storlek så lederna ''passar'' inte riktigt till att vara så stora. Hästars naturliga höjd är väl 130-140cm egentligen, så när de blir riktigt stora är det inte konstiigt om det blir problem, åtminstonde på en del individer.
Samma sak om de är riktigt små (typ en bit under 1m) men då är det ngt annat som krånglar, inte lederna, har jag för mig (titta på minishettisar med dvärg-gener/krumhet). Är iaf vad jag fått lära mig, från lite olika källor.

Jag har svårt att tro att det blir mindre ledvätska, det är liksom ett slutet system. Om det inte blir ngt sår då, men det hade du nog märkt. Däremot kan ledvätskan bli ''grumlig'', t.ex. om hästen stått still länge, lång boxvila eller så. I ditt fall kanske det är något helt annat, det jag lärde mig om leder är inte helt färskt i minnet så någon detalj kan mycket väl vara fel här.. men det är iaf vad jag har för mig..

Lycka till. =)

Dock kan det ibland knaka lite i bakbenen när jag ska kratsa hovarna, och så sträcker hon ut bakbenet rätt ut i samband med detta. Men detta händer väldigt sällan, ca 1 gång i månaden max.

Exakt så som du beskriver där gjorde min häst som hade stora problem med sina bakknän. Det var miniskerna som var värst och hans pålagringar gjorde att vi fick lov att ta bort honom för ett år sedan. Säger inte att detta är felet på din häst, men kanske kan vara värt att notera iallfall, eftersom beteendet var exakt samma.

Hej.
Har en häst på 6 år som tidigare varit mycket hoppglad, men som på en vecka helt slog om och nu inte vill alls. (detta var ca 4 v sedan) Hon hoppar om hon kommer helt rätt på hinder, men kommer man lite lite när så vill hon inte. Min tränare säger att det ser ut som att hon inte vill ta i med bakbenen, vilket jag också kan se lite när någon anna rider henne helt vanligt. Hon är inte halt, och markerar inte utan endast ovillig att använda bakbenen i olika situationer. Tränaren menar att hon kan ha för lite ledvätska i bakknäna eller i "the hock" (vad det nu är på svenska?). Och att det är därför hon känner smärta/obehag av att använd abakbenen. Han sa också att en annan möjlighet var att hon är lite "lös" i lederna på bakbenen, och att man då skulle kunna behandla detta med att på något sätt skapa ärrvävnad runt lederna för att stabilisera dem lite mer. Antar att detta är rent veterinärmedicinska frågor, och jag ska givetvis kontakta vet. på måndag, men tänkte bara höra om någon vet något om detta? Hon har alltså inte ont så att det märks annars, utan visar bara ovilja. Och denna hästen är INTE dum, utan det är ngt som är fel, så pass väl känner jag henne. Det är inte en häst som vägrar utan anledning.
Ibland när hon var mindre hakade bakbenen upp sig lite, ca 4 ggr totalt när jag red, men det släppte efter ca 30 sek, och nu de 2 senare åren har jag itne märkt av detta. Dock kan det ibland knaka lite i bakbenen när jag ska kratsa hovarna, och så sträcker hon ut bakbenet rätt ut i samband med detta. Men detta händer väldigt sällan, ca 1 gång i månaden max.
Tacksam för lite svar och tankar...

Låsningar/skador långt bak i ryggen!?

Vi har haft 2 inackorderingar på kort tid med samma problem och samma lösning! Den ena började relativt nyligen spara sina bakben, man såg ingen hälta och han trampade på bra i traven men i gallopen såg man att det fanns en stelhet som inte funnits där tidigare. De åkte till klinik, röntgades och böjdes överallt, ingen anmärkning, annat än att han ömmar i ryggen.

Hem igen och osteopat togs ut ( jag är nomalt skeptisk) som kände och klämde och hittade 2 låsningar som han rättade till . En minut senare ömmade inte hästen alls i ryggen och nu är rörelsemönstret något helt annat!

Veterinär skall, anser jag, alltid anlitas i första hand för att utesluta symbar skada och skelletförändringar men inte alla veterinärer är så duktiga på att känna låsningar och andra förändringar i musklerna så får man inget svar hos veterinär tycker jag att det är läge att gå vidare med osteopat/equiterapeut ,men anlita en duktig sådan, det finns många skojare i branchen!

jag ska till vet 8 januari, har fått vänta ett tag på tid, men han ska vara bäst på hopphästar här nere, har jag hört. Har ridit på som vanligt, och hon går jättefint, dock har jag inte hoppat något mer än små cavalettis på 50 cm. Jag hoppas ju att det är något de kan se.. Flera personer tycker att jag är tramsig och att hästen bara är olydig när den inte hoppar, eftersom hon inte visar någon hälta alls. Jag vet att det inte är så, eftersom hon aldrig varit en häst som stannat på det sättet. Min tränare tjatar vidare om att det är knä och has som behöver en omgång. "alla" gör det, har jag också fått höra... att det är som en service på bilen. HAr bara lite svårt att acceptera att man ska spruta in saker för att kunna hoppa. Hur långt är man beredd att gå egentligen? Tyvärr är detta min enda tävlingshäst, inköpt för ändamålet för en (för mig) stor summa pengar. Så det är ju skit om det är något allvarligt. Iofs kan man ju betäcka, men om det är ärftligt så är ju inte det så spännande..

såja! nu har jag varit hos vet, och fåt diagnosen dubbelsidig kotledsinflammation fram. Inte så illa som jag befarat alltså... Och en god anledning till varför hon itne vill hoppa. Röntgade alla ben i alla vinklar och även rygg, och allt ser jättebra ut. Undrar bara vad jag gjort för att hon ska ha fått detta? Är det valigt att det återkommer igen?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 721
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 974
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 436
Senast: malumbub
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 019
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka