För lite gräs i hagen!!!

Piamaria

Trådstartare
Och, 4 åringen är utled på hö! Hösilage går inte att använda då det blir dåligt på en gång. Någon som har ideer här? Jag har använt Krafft Groov 125 som kraftfoder då proteinvärdet var något lågt i det grovfoder vi har haft. Nu har vi gått över på hö, men det är just ingen skillnad på näringsvärdet. Problemet är att jag inte får i den unge mannen den mängd hö han skulle behöva äta och jag är inte intresserad av att trycka i honom havre för att han ska hålla hullet. Luzern har jag försökt med men det strödde han i boxen i stället för att äta upp. Har aldrig haft en häst som inte har ätit och nu funderar jag vilt på vad jag ska ta till - innan - han blir tunn!
Hästen går i hage hela dagarna men det är inte tillräckligt med gräs för att det ska räcka som "foder". Någon som har tips på ett smakligt kraftfoder, lämpligt till unghäst. Helst inte pelleterat......

Sv: För lite gräs i hagen!!!

har du testat med betfor??? det är ju iaf gott och då kanske du kan lägga hackad lusern där i så blir den lite godare också...

har du testat med betfor??? det är ju iaf gott och då kanske du kan lägga hackad lusern där i så blir den lite godare också...

Betfor äter han förvisso men jag drog ner ransonen i våras då han var jättedålig i magen!! Det där hackade luzernet gillar han inte!!!

Ge lusern i pelletsform istället. Blöt noga (kan med fördel blandas med lite betfor). Men det bästa hade såklart varit att utöka betet så att han kan föda sig på betet.

Ge lusern i pelletsform istället. Blöt noga (kan med fördel blandas med lite betfor). Men det bästa hade såklart varit att utöka betet så att han kan föda sig på betet.

Dessvärre inte möjligt då jag i så fall måste flytta hästen - igen! Pga olyckliga omständigheter har han fått flytta runt alldeles för mycket det sista halvåret och är nu äntligen hemmastadd med en riktigt god vän i hagen! Det måste gå ändå! Någon som har erfarenhet av luzermix? Det lät ju lite "godare"!!

Dynavena är ett bra foder till unghästar, hästarna älskar det. Dyrt är det men det är värt varenda krona!

Dynavena är ett bra foder till unghästar, hästarna älskar det. Dyrt är det men det är värt varenda krona!

Ok, jag har ringt och pratat lite med de som marknadsför det och det låter ju som om jag kan ha det på filmjölken!! Men, det verkar svårt att få tag på???

Det finns ju hösilage i småbalar, t ex Horse Grass eller Equifourage :idea:
Balarna ligger på 20-30 kilo.

Går hästen ute dygnet runt?

annars går det ju bra om det finns lite att pilla i sig i hagen dagtid, då räcker det med att fodra med hö eller silage från småbal precis "som vanligt" och sen kan du fodra upp extra nattetid om den behöver äta upp sig.

Går hästen ute dygnet runt?

annars går det ju bra om det finns lite att pilla i sig i hagen dagtid, då räcker det med att fodra med hö eller silage från småbal precis "som vanligt" och sen kan du fodra upp extra nattetid om den behöver äta upp sig.

Nej, pållen går i hage ca 10 timmar och där finns ju förstås lite gräs men inte alls tillräckligt att föda sig på. Jag har skaffat ett fint, grönt hö men se det duger inte, utan han har bestämt att det duger som strö och inget annat!! Det är en ganska ädel häst som inte har ett uns att ta av i hull trots att jag har tryckt i honom mat i ett halvår. Han är fin nu men får inte tappa det som finns. Är ingen vän av en massa kraftfoder, det är tillräckligt spännande ändå med en unghäst, men känner att jag måste ta till något. Försöker att blanda krafft grov och havre med betfor så kanske det passar herrn!!

Nej, pållen går i hage ca 10 timmar och där finns ju förstås lite gräs men inte alls tillräckligt att föda sig på. Jag har skaffat ett fint, grönt hö men se det duger inte, utan han har bestämt att det duger som strö och inget annat!! Det är en ganska ädel häst som inte har ett uns att ta av i hull trots att jag har tryckt i honom mat i ett halvår. Han är fin nu men får inte tappa det som finns. Är ingen vän av en massa kraftfoder, det är tillräckligt spännande ändå med en unghäst, men känner att jag måste ta till något. Försöker att blanda krafft grov och havre med betfor så kanske det passar herrn!!

Okej men då borde det ju räcka att fodra frukost, lite lunch och sen kvällsmat precis "som vanligt"?
går inte att fodra upp en häst på enbart kraftfoder, försök hitta ett silage den äter, med bra värden om den är kräsen, det är mitt råd. sen kan du komplettera med ett bra kraftfoder.

Ta det här rätt nu:cool:
Jag vet inget om din häst, men....

Det händer väldigt mkt i en 4-årings kropp just under sommaren- varav bete minst en månad gör gott för både kropp o att smälta allt den har lärt sig.

SÅ skulle jag göra o sen är det knappast problem att få i dem nyskördat hö.

Inte det svar du ville ha kanske, men vad man har igen det:banana:

Skicka den till mig - jag har för MYCKET gräs i mina hagar ! :D (faktiskt sant! vet inte hur jag ska hantera det ännu, skulle behöva en hel FLOCK med hästar!)

Dessvärre inte möjligt då jag i så fall måste flytta hästen - igen! Pga olyckliga omständigheter har han fått flytta runt alldeles för mycket det sista halvåret och är nu äntligen hemmastadd med en riktigt god vän i hagen! Det måste gå ändå! Någon som har erfarenhet av luzermix? Det lät ju lite "godare"!!

Varför måste du flytta för att ge den lusern i pelletsform? Det är ju bara att köpa en säck eller? Jag förstår inte riktigt. Det är annars himla bra att få upp hästar i hull med samtidigt som det inte ger någon direkt energi alls.

Jag har samma problem me min ponny. Hagarna innehåller inte så mycket mat och hö är han inte intresserad av.. Så länge det ligger på marken! När jag lägger det i ett hönät kastar han sig över det så fort kan kommer in. Och det här är inte en herre som någonsin har gillat hö.

Enkelt förslag men det kan ju vara värt att testa :)

Varför måste du flytta för att ge den lusern i pelletsform? Det är ju bara att köpa en säck eller? Jag förstår inte riktigt. Det är annars himla bra att få upp hästar i hull med samtidigt som det inte ger någon direkt energi alls.

Jag tror nog hon syftade på att utöka betet.... ;)

Tänk på att slänga ut allt gammalt (sen förra/förrförra fodringen) hö om pållen inte har ätit upp.
Mina är extremt kräsna med "gammalt" hö nu när de inte anser sig vara i så stort behov av att äta det.. ;)
Om du inte redan gör det alltså.

Soja och olja går ju att lägga till, förutom lucern, om man vill höja hullet lite.

Förstås inte för att ge luzern utan för att få mer bete. Han gillar inte luzern annars är jag väl medveten om att det är jättebra.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 769
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har byggt en lunch-hage ca 30 kvm med fodergrind till hästarna i helgen där em-höet ska serveras.Problemet är bara att det finns lite...
Svar
5
· Visningar
1 073
Senast: Krans
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 553
Senast: svea
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 278
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar