För korta skänklar?

A

annapanna91

hejsan!
jag har ett lettiskt halvblod (därmed ganska kraftig häst)
Hon och jag klickade direkt nät ja provred henne innan köp.
Hon är väldigt stark och vi har väldigt svårt att hitta ett bra stöd till henne under ridning.. hon kan gå ner och hon kan arbeta bra men vissa dagar går de bara inte alls.
har testat att rida barbacka och då går hon som en klocka hela tiden,kan de va fel på min skänklar i sadeln? har ganska korta ben (är runt 160 cm).
Eller vad kan de vara?
några tips vore jätte bra.

Sv: För korta skänklar?

Kollat sadeln? Eftersom hon går bra när du rider utan kanske det är sadeln som gör ont.

Jag fattar inte vad du menar, "gå ner" ??

Alltså går ner i form och jobbar,trampar under sig jätte fint när jag är barbacka och vissa gånger med sadeln.
Sadeln är utprovad åt henne så de kan inte vara något med den.

Hästen kanske är lite stel eller har lite träningsvärk en del dagar. Tänkte om hon gått bra en dag och sedan blivit lite trött i kroppen till nästa pass. Rider du för tränare?

jo har också funderat på träningsverk eller att hon är stel men hon rids ca 6 dagar i veckan så kan inte tänka mig att hon skulle vara stel.
nej rider inte för någon tränare just nu men har starka funderingar på om jag ska börja göra de,för både hennes och min skull.

Gör det! Det är jätteroligt. Då kommer det går bra, säkert oftare än förut!

Men om hon går bättre utan sadeln, skulle jag nog iaf kolla upp sadeln... Hur länge sen är det den är utprovad?

Men även om sadeln är utprovad och passar så kanske hon upplever den som obekväm?

Eller så kan det helt enkelt vara så att hon får träningsverk och är trött, som gör att hon inte går så bra vissa dagar. Att hon helt enkelt inte har muskler, styrka eller konditon till att gå bra sex dagar i veckan. :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka