För gammal?

O

Osis

När tycker ni ett shettissto är för gammal för att få föl?

Den jag tänker på är född 1982 alltså 22 år gammal nu.. Hon är då inte direkt i någon super kondition, men det kanske går att bygga upp?

vad tycker ni är hon för gammal??

Sv: För gammal?

Mitt Hbl sto fick tvillingar vid 23 års ålder, ganska märkt av ålder men en lycklig mor till det lilla sto som överlevde. Hästar är inte speciellt känsliga för ålder. om dom blir dräktiga klarar dom det oftast

Känner till ett halvblodssto som är 26 år och ska föla nästa år. Så din shettis är ju rena ungdomen. :D

=) det är då inte min shettis ännu. skulle vilja köpa henne, men har inte fått tag på ägarna ännu. Vet heller inte om hon är tillsalu.
Eftersom hon är så pass "gammal" så skulle jag vilja ha ett föl efter henne. Hon har haft två föl tidigare när han var ung.

Blir det svårare att föla när de är i dålig kontidion? Sist jag såg henne så var hon super fet!

Hej!

Åldersproblemet skulle jag inte bekymra mig över om jag var du. Är dom för gamla blir dom inte dräktiga...

Hon bör dock banta, och gärna tränas så att hon är i god kondition vid betäckningen, då är chansen större att hon blir dräktig. Seadn är det ju så att fruktsamheten minska med åldern, så du får räkna med att chansen finns att du slänger pengarna i sjön.

Sedan skulle jag oxå fundera över óm det är värt det, dvs om stoet är så bra att hon ska vara i avel. Nu menar jag inte att hon är söt och snäll, utan att hon har stam och meriter, ex från utställning.
Har hon inte godkänd stam skulle jag inte avla på henne. Då är det lämpligare att du köper ett sto med stam och avlar på henne.

Tyvärr är det ju så att det finns ett visst överflöd på shettisar, så jag skulle tänka efter noga, men är det ett bra sto, så javisst!

Häls. Embla

hon blev B-premierad år 1991. jag tror att hennes stam är godkänd eftersom hon kommer från Östertorps..

ja banta ska hon göra i allafall, det är ju inte bra att vara så stor och tung.

Östertorps Honey :love: även kallad Skorpan.

Ska höra med de som äger henne nu i veckan om jag iallfall kan få ha henne som sällskap til min pålle som står ensam för tillfället...

Om man inte vet om ett 14 årigt sto haft föl tidigare eller inte, hur stor är chansen att hästen är för gammal för att få föl?
hästen ifråga är en c-ponny i mycket god fysisk hälsa :)

har hört från spridda håll att man måste ha tagit föl på stoet innan 6 års ålder om dom ska klara av en enda fölning efter 10 års ålder.. men jag har tagit det med en mycket stor nypa salt..

Det är bra att du tagit det med en stor nypa salt!

Det finns många exempel på ston av alla raser som fått sitt första föl efter 15 års ålder.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 480
Senast: ildiko
·
Fordon Jag har börjat återuppta en gammal dröm om att kuska runt i någon form av fordon som går att sova i. Men både husvagn och husbil är...
2
Svar
20
· Visningar
1 456
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 942
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka