For Feeling vs For Pleasure

Ramona

Trådstartare
Jag letar hingstar for fullt just nu, och jag fastnade for For Pleasure. Det blir semin i vilket fall som helst.
Men nu sitter jag har och undrar om jag ska valja For Feeling istallet.

Vilken skulle ni foredra och varfor? Bada ser ju mer eller mindre likadana ut, For Feeling har ju inte presterat lika mycket pga alder, men jag tycker att de verkar ganska lika. :crazy:

Sv: For Feeling vs For Pleasure

Vad är avgiften på For Pleasure?

Han lär ju vara bra mkt dyrare...men å andra sidan - bra betalt för fölet.

For Feeling är ju ett billigare alternativ men har betäckt mycket.

Personligen tycker jag For Pleasure är strået vassare...med sin härstamning Furioso II-Grannus....For Feelings möderne säger mej inte mkt.Men visst-duktig har han ju varit till sin ålder sett.

Om jag hade haft ett sto som passade till For Pleasure, och som hade egna meriter, så hade jag inte tvekat en sekund!! :d

Frågan är väl hur lätt det är att betäcka med For Pleasure - jag vet att under 90-talet så betäckte han (nästan?) enbart ägarens egna ston. När så den gamle mannen som ägde honom dog, så övertog hans barn, och gjorde hästhållningen lite mer kommersiell..
Men frågan är ju hur många ston han tar, och om det inte ställs väldigt höga krav till dem (inkl högt pris)?

Jag kan ju tillägga att jag själv har ett maiden-sto som i år är betäckt med just For Feeling, så jag tror inte alternativet är ett dåligt val, mitt sto var bara för orutinerat att ens överäga att lägga For Pleasure på!

Instämmer att det är mödernet på For Feeling som är den osäkra biten.

Orsaken att jag valde For Feeling till mitt sto var att han uppfyllde samtliga krav jag satt upp på förhand, och jag tror verkligen att han är ett riktigt gott komplement till mitt sto. Jag beslutade alltså mer efter individen än stammen, men motsägelsefullt: självklart var orsaken att jag ens tittade på honom första gången hans far :o :D

Thildha skrev:
Men frågan är ju hur många ston han tar, och om det inte ställs väldigt höga krav till dem (inkl högt pris)?
Priset ar inte sa viktigt i det hela egentligen. Jag har ett mycket fint sto, som sjalv har presterat och som har aldre avkommor som salt mycket bra. En utav hennes avkommor saldes fran oss som 3-aring till Tyskland, dar han saldes i elite-forsaljningarna for 130.000 euro som 6-aring.
Man kan se honom har och mer info har .
Jag kvar en 2-aring och en 1-aring efter henne och bada tva hoppar mycket bra!! Nasta fol kommer den 9:e mars (enligt berakningarna), sa det ar ju tid att skaffa fram order pa semin om jag vill ha det till den 18:e mars.

Som sto skulle hon kvalificera, det tvivlar jag inte pa. Dessutom ar For Pleasure nu godkand som hingst pa Irland, sa vi far grona papper pa avkomman, vilket man annars inte far pa alla utlandska hingstar.

var ut och letade hingst till mitt sto idag och hamnade på intstallionservice.com.
Dem är sperma importörer på For Pleasur! Såg Priset: PRIS: 3000 euro vid bokning, + 2.000 euro vid konstaterad dräktighet 1/10 moms och vet.kostnader tillkommer.
:eek: :eek: :eek:
Får nog leta ny hingst nu! :crazy:

Sabina_Larsson skrev:
Såg Priset: PRIS: 3000 euro vid bokning, + 2.000 euro vid konstaterad dräktighet 1/10 moms och vet.kostnader tillkommer.

For att inte vilja vara elak, ska jag inte beratta vad vi skulle betalat pa Irland, men det ar inte nagra 5000 euro i alla fall!! Ni ar sa vana att betala hoga summor for hingstarna i Sverige, sa ni godtar dessa hoga priser!!
Tycker att du ska ringa upp och pruta.

Ja men nu blev jag ju nyfiken på vad han kostar på Irland!! :D

Lite over halften av vad han kostar i Sverige - 2700 euro for 3 stran. Betalas vid leverans av strana.
Dessutom har vi no foal no fee guarantee. Alltsa ingen avgift om du inte far levande fol.

Det är väl så enkelt att dom som har option i Norden har lagt ett pris som ger dom en bra avans

shady skrev:
Varför kan inte vi få ha så i Sverige också?
For att man i Sverige ar villig att betala dessa summor!!
Jag fattar inte hur ni i Sverige vagar betacka era ston utan att vara radda for att forlora pengar pa affaren.
En vanlig hingst pa Irland (alltsa en som tavlar upp till 1.30 hoppning, har bra steg och ar en trevlig individ) kostar ca 200-400 euro i betacknings avgift. Da har vi alltid no foal-no fee. Man far alltsa komma tillbaka gratis tills stoet blir gravid. Om det stoet inte blir gravid, far man byta sto till ett annat sto till och med.

De lite battre hingstarna som tavlar internationellt for Irland brukar ligga pa 1000-2000 euro. Ocksa dar ar det no foal-no fee. De flesta av dem gar pa semin dock, men manga betacker naturligt.

Allting ar engangs avgifter och eftersom alla avgifter och inkomster pa hingstar pa Irland ar skattebefriat, finns det varken moms eller inkomst skatt, vilket drar ner priset pa betackningen/sperma.
Dessutom kan vara unghastar ga ute pa bete aret runt, eftersom vi har gront gras hela aret. Sa de behover inte speciellt mycket kraftfoder. Vaccineringar och avmaskningar ar egentligen det man betalar, samt registreringen och sa - men det har ni ju i Sverige ocksa.

Sa undrar svenskarna sedan hur vi pa Irland kan salja en unghast med bra harstamining sa billigt!!

Det är väl så enkelt att dom som har option i Norden har lagt ett pris som ger dom en bra avans

Det finns väl ingen som har option på sperman, enligt EU´s regler får inga handelshinder förekomma.Som jag har förstått det så är det lika fritt för en privatperson att förhandla om pris med hingstägaren likaväl som att ett företag gör det.

Vi svenskar är nog lite för mjäkiga och bara sitter och nickar och samtycker. TYrots att vi egentligen inte håller med. Kanske skulle ta och skicka svenska uppfödare på prutar kurs, och se vad som händer.

Jag tycker att de flesta svenskar ar bra pa att pruta, daremot forlikar sej vissa med att priserna ligger pa en speciell niva, vilket inte alltid ar riktigt.
Men det handlar om kultur i slutandan. Pa Irland ar hastarna en inkomstkalla, och en stor turist-attraktion sa staten gor allting for att underlatta det for hastagarna och se till att de kan fortsatta med det de haller pa med. Tex sa far vi som har ett Premium Mare sto (godkant for avel) ca 200 euro per ar i bidrag om vi avlar pa henne. Samma galler for Connemara och Irish Draft ston, de behover inte ens vara Premiums, utan man far ca 60 euro i bidrag. 60 euro racker inte lange, men det racker till att scanna stoet for att se om hon ar med fol. Det racker dessutom till 7 sackar med musli!

Det finns mycket Sverige kan gora for att forbattra det for de som avlar, men jag tror att manga tycker att avel ar for rika snobbar, och att de faktiskt kan betala, sa man forsoker inte gora en folksport utav det hela. Sverige har kunniga manniskor, bra hastar och ar tillrackligt ekonomiskt starka for att avla fram de basta hastarna. Det ar synd att sa manga manniskor inte ser sina bra ston som en tillgang till att gora fler bra hastar.

I dagsläget är det ju höga avgifter på hingstarna som gör att vi uppfödare inte går med någon större förtjänst idag.Det är inte bara hingstarna som kostar utan de tar ju bra betalt även för seminavgifterna.Det blir liksom kaka på kaka-alla vill skära guld av guldkalven och ingen vill prioritera oss stoägare.

crazy skrev:
I dagsläget är det ju höga avgifter på hingstarna som gör att vi uppfödare inte går med någon större förtjänst idag.Det är inte bara hingstarna som kostar utan de tar ju bra betalt även för seminavgifterna.Det blir liksom kaka på kaka-alla vill skära guld av guldkalven och ingen vill prioritera oss stoägare.

Det skulle vara intressant att höra vilka " meravgifter " olika stoägare betalar - kan det vara så att det skiljer sig mellan olika hingstar och stationer ? Själv så betalar jag bara en språngavgift och en 90 dagarsavgift + avgiften till SH. Ev. även Breeders Trophy. Finns det några fler avgifter ?

Hälsningar Helen

Senast ändrad av en moderator:

Det kan variera ganska mkt på både seminavgift,uppstallning och sedan finns det de som tar ut stationsavgift utan att egentligen förstå vad stationsersättningen är till för.Det är bara "något de hört talas om"...utan att egentligen fatta vad som menas med begreppet.

Har jämfört några stationer tex seminavgiften (TAI+AI) kan skilja 1000 kr + moms,uppstallningen kan skilja 20-30 kr + moms bland annat (slå ut det på att stoet ska stå kvar till 17 dygns dräktighet=blir en del).Veterinärsavgifterna skiljer en hel del åt också....trots att det kan vara samma utförda rutiner.

Vad är stationsersättning ? :confused:

Hälsningar Helen

Ja precis, det har crazy och jag försökt lista ut under några år också.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 294
Senast: ginnies
·
T
Avel Planerar att betäcka mitt sto f 2007 nästa år, och har verkligen ingen aning om hingst. Är inte så insatt i avel än, och detta stoet är...
Svar
5
· Visningar
1 124
Senast: TuttiFrutti
·
D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 658
Senast: Spunkgrodan
·
T
Avel ska välja hingst igen åt mitt KWPN sto, hon är mycket korrekt rör sig bra och har en mkt bra hoppteknik. Hon har tävl tom NAT 125 men...
2
Svar
33
· Visningar
3 626
Senast: frang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025