For Feeling vs For Pleasure

Sv: For Feeling vs For Pleasure

Det kanske är dags att ta reda på det då genom att ringa och fråga någon som har det...Jag vill också veta.

Är det något som vissa stationer eller vissa hingsthållare tar ut ?

Hälsningar Helen

Om jag har förstått rätt så är stationsersättning en ersättning som ska utgå till den stationen som sänder sperman på hingstarna om sperman beställs till en annan station än den hingsten står på.

Detta för att den som då har hingsten på station ska få någon ersättning till sej eftersom denne då inte tar emot stoet på den egna stationen(får ju då inte in pengar på seminavgifter,uppstallning etc).

Men som jag har förstått det så gäller det inte stationer där ägaren äger såväl hingst som seminstation.....utan bara i de fall där hingsten leasats in och där den som leasar bara får den "lilla delen av kakan"...detta för att de inte ska få för lite betalt för allt jobb så att säga.

Ändå förekommer stationsavgift på de flestas räkningar...hm????

Senast ändrad av en moderator:

I "min" (stations) stationsavgift ingår bla alla ultraljud fram till 90 dygn.
Och allt pappersarbetsarbete kostar ju som vi alla vet....

Mycket nöjd med dem!

Men inte så nöjd med en hingsthållare som debiterade sh och breeders avgift + moms på ett sto som inte tog sig! :mad:
Vilket h*n var klar över... Och vägrade ta bort det från fakturan...
Året efter var den store hingsten död, så det blev inget "återbesök".
Det var en dyr säsong!

så som jag beskriver stationsavgiften ovan - kommer ifrån ett utdrag i en gammal Ridsport där man förklarar anledningen till stationsersättning.

Så hur många tar felaktigt ut denna avgift?

Jag vet folk om tom åkt på naturlig betäckning som fått detta debiterat.Hingsthållare som debiterat trots att den egna hingsten på stationen använts etc.Listan kan bli lång.

Om nu anledningen är det som jag skrev ovan-varför tar man då betalt för det som en "extra avgift" för ogiltiga skäl?

Men det är som vanligt "vi" svenskar ifrågasätter inget....

Förklarade man några fler avgifter i den artikeln ?

Hälsningar Helen

Inte i samma artikel men i annan artikel stod det så här;

seminavgift är en kostnad för ultraljudsundersökning inför seminering,seminering samt pappersarbete inför seminering...

Veterinärskostnad är för kostnader utöver ovan.Dvs sköljning,ultraljud dräktighetskontroll,hormon sprutning etc övriga vet behandlingar som tex även inkl tillbehör så som arbetshandskar,glidgele..

Det är vad jag hittat på artiklar - men i "real life" så tycks ingen veta vad som är till för vad....

Det gäller att man ser upp som stoägare med vilken station och hingst man använder. När man sedan kommer till det här att välja hingst så är det inte bara stoet och den tänkat avkomman som styr hinsgturvalet uatan även vilka merkostnader som finns runt omkring !

Det är så mkt konstigt som förekommer i den här branchen så man slutar ju nästan att bli förvånad... :crazy:

Helen

Senast ändrad av en moderator:

crazy skrev:
Inte i samma artikel men i annan artikel stod det så här;

seminavgift är en kostnad för ultraljudsundersökning inför seminering,seminering samt pappersarbete inför seminering...

Veterinärskostnad är för kostnader utöver ovan.Dvs sköljning,ultraljud dräktighetskontroll,hormon sprutning etc övriga vet behandlingar som tex även inkl tillbehör så som arbetshandskar,glidgele..

Det är vad jag hittat på artiklar - men i "real life" så tycks ingen veta vad som är till för vad....

Ja, det tycks skilja sig ganska mycket mellan stationerna.. På Flyinges sida står det såhär:
"Veterinäravgift (seminavgift)
Nedan angivna seminavgifter gäller på Flyinge Hästklinik. Du bör kontrollera med din station om nedanstående avgifter gäller och om de inkluderar samma veterinära tjänster.
Färsk och transporterad sperma:
1.600 kr (2.000 kr inkl moms)
Fryst sperma:
4.400 kr (5.500 kr inkl moms).
I avgiften ingår reguljära gynekologiska undersökningar och insemineringar av stoet under max tre brunster samt två dräktighetsundersökningar med ultraljud.
Seminavgiften utgör ersättning till veterinären, varför byte av station under betäckningssäsongen kan innebära att ny seminavgift måste erläggas.

OBS! Seminavgift uttages även om stoet inte blir dräktig."

Tyckte det var utförlig information av vad som ingår i kostnaden.. Undrar dock vad "reguljära gynekologiska undersökningar" innebär??

(med risk för att såra någon nu) jag skulle aldrig betala dem summorna for en betäckning/inseminering (som dem tog för For Pleasure). det är dyrt och riskabelt. det kan hända mycket till fölet är fött och även efter det. Jag fick faktiskt en smärre chock när jag såg priset. Nog för att jag anade att han skulle vara dyr, Men inte Så Dyr.

Jag vill bara saga att jag ar djavligt glad over att jag slipper avla i Sverige. Snacka om krangligt och dyrt.
Det ar inte ens vettigt - inte undra pa att svenska hastar blir sa dyra.

Nu finns det väl också fler hingstar efter For Pleasure som visar goda resultat i internationell klass... dock vet jag inte vilka som är godkända och inte.

Hade jag haft ett sto med egna meriter hade jag valt For Pleasure.
Nu har jag ett 14-årigt maiden sto så det blev For Feeling.
Varför ska man välja kopian om originalet finns att tillgå om man har möjligheten? Förutsatt att stoet är "kvalificerat" att få den hingsten, om det nu är så att de har speciella krav för stoet. Men som sagt har själv valt FF och är nöjd med det.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 294
Senast: ginnies
·
T
Avel Planerar att betäcka mitt sto f 2007 nästa år, och har verkligen ingen aning om hingst. Är inte så insatt i avel än, och detta stoet är...
Svar
5
· Visningar
1 124
Senast: TuttiFrutti
·
D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 658
Senast: Spunkgrodan
·
T
Avel ska välja hingst igen åt mitt KWPN sto, hon är mycket korrekt rör sig bra och har en mkt bra hoppteknik. Hon har tävl tom NAT 125 men...
2
Svar
33
· Visningar
3 626
Senast: frang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025