For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

Casir Ask är han i livet numera??
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

Kan tala om att han inte är speciellt "bulig" i munnen. Stod ju (fortfarande) brevid honom i Falsterbo och red lite markarbete samtidit som Jens red och njä han såg hur trevlig ut som helst, inte ett dugg tung.
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

Helt klart For Feeling!
Tycker inte alls om Camaro,trots att jag sett honom och ett antal avkommor,men jag är inte så imponerad.Ska dock bli intressant att se om hans avkommor kan hävda sig när det bir "riktiga" tävlingar.
Tycker att han ser ut som en valack,utan utstrålning och med dålig trav.Så han är inget alternativ till mina ston!
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

Det var bland det dummaste jag har hört.. :rofl: Skulle Camaro se ut som en valack!!?? Du MÅSTE ha sett någon annan! Är det någon som verkligen ser ut som en hingst så är det Camaro! Han har hingstkaraktär om någon.. Han är dessutom en mycket snygg hingst med 9 på typen. Så fel kan väl inte våra svenska topp-domare ha..?
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

hmm alla tycks ha lite olika uppfattningar, det är trevliga hingstar allihopa, men vem är den mest elastiska hingsten med den bästa galoppen av For Feeling, Santa Cruz och Camaro M, Casir Ask om han fortfarande finns i livet känns lite gammal, det känns roligare att testa ngt nytt.
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

Jag är också lite intresserad av Camaro, vart kan man hitta info om honom? Vart står han?
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

Smaken är som baken!
Jag tycker inte att Camaro har någon hingstkaraktär!
Mycket tråkig ,tunn hals och inget wow ,här kommer en hingst!
Dock är det ju bara min personliga åsikt och jag skulle inte använda mig av honom,när det finns andra betydligt bättre hingstar!
Jag har sett honom vid några visningar och tycker inte han har utvecklats så enormt under denna tid.
Om han vore en sådan stor hoppbegåvning skulle nog elitryttarna slagits om att tävla honom,men han är ju väldigt sparsamt tävlad,samt att ingen ryttare behållt honom under längre tid!
Detta måste väl finnas orsaker till!?
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

Vad spelar hingstkaraktären för roll när du ska betäcka? det är vad han lämnat som är mest intressant tycker jag.

/Hanna
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

MoQ skrev:
Smaken är som baken!
Jag tycker inte att Camaro har någon hingstkaraktär!
Mycket tråkig ,tunn hals och inget wow ,här kommer en hingst!
Dock är det ju bara min personliga åsikt och jag skulle inte använda mig av honom,när det finns andra betydligt bättre hingstar!
Jag har sett honom vid några visningar och tycker inte han har utvecklats så enormt under denna tid.!?

Ojdå, ord och inga visor...:o men tur är väl att smaken är olika... du och jag tittar nog med helt olika ögon på den hingsten...;)


MoQ skrev:
Om han vore en sådan stor hoppbegåvning skulle nog elitryttarna slagits om att tävla honom,men han är ju väldigt sparsamt tävlad,samt att ingen ryttare behållt honom under längre tid!
Detta måste väl finnas orsaker till!?

Varför skulle elitryttarena slåss om honom??? Vet du hur mycket krångel det innebär att ha en hingst i tävlingsverksamhet samtidigt som han är så mkt använd i avel!!!

Eftersom ägarfamiljen vill ha sin hingst hemma, och de har fullt upp hela betäckningssäsongen med att tömma och skicka sperma "land o rike" kring efter honom, så är det inte så konstigt att han inte tävlas...

vad det gäller ryttarna som tävlat honom, så i ett fall tyckte ägarna ej att ryttaren var "fair" mot deras hingst...i ett annat fall var det just "för mkt tid i transport" dvs långa,tröttsamma avstånd som gjorde att de beslöt att låta honom "vara ifred"...

De har valt att till 100% serva stoägare...deras val...tur för oss...

Så nu fick du veta en del av orsakerna...
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

Här har du orsakerna:
Det är inte så konstigt om Camaro inte har utvecklats mer än han faktiskt har, för han har inte fått ngn chans. Den enda tid han har stått hos hoppryttare är när Jens hade honom & då skadade han sig i skrittmaskinen så han inte kunde tävla. Förutom det har han hoppats ett par gånger inför varje hingstvisning & tävlat med Johnny till LA.
Svante med sponsorer ville köpa honom innan han köpte hingsten som han ska visa på bruksprovet! Det fick de inte. Camaro är ändå lite äldre nu & lever på sina avkommor.
Jag tycker också att det är synd att han inte har varit ute mer men han är inte den enda hingsten på Millegarne..
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

Nu tycker jag att du är ute och reser.... För mig servar man stoägarna genom att ta fram och utbilda och tävla sina hingstar. Vi stoägare måste börja ställa krav på hingstägarna. Vi vill väl att våra avkommors fäder skall ha presterat någonting eller? Och nu menar jag inte fölmönstringar, treårstester eller kvaliteten, för enligt mig så har hästen en karriär efter fyraårsålder. Hur många utvecklas inte åt olika håll efter det? Hur ska vi kunna se det slutliga resultatet? Vi måste bli tuffare, hingstägarna lever på oss och det är inte roligt när hingstar efter bruksprov ställs i en box och bara betäcker. Det spelar ingen roll hur "bra" vi tycker hingsten är så är det väl ändå roligt att det hänt någonting om tio år. Alla kan inte lyckas men jag tycker hingstarna bör få chansen i alla fall.
Mitt inlägg har inget direkt med ovan nämnda hingst att göra(är dåligt insatt där) utan gäller hingstarna generellt. Det jag reagerade mot är din inställning att vi skall vara tacksamma bara vi får sperma. Hingstägarna har väl en skyldighet mot oss stoägare också....?

/Frang
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

Jag kan dock förstå vad "ancan" menade. Om hingstarna tävlar så är det inte alltid som du har möjlighet att få sperma när stoet brunstar och får då ta en annan hingst i sista minuten. Det är inte heller så kul :crazy: .. Sen kan jag visst förstå ditt resonemang att det är kul om fäderna till fölen även visar vad de kan på tävlingsbanan - men det som ändå har betydelse i slutändan är vad de lämnar för avkommer och inte egna prestationer :smirk:..

Kan tillägga att jag har haft en Camaro M avkomma från föl tills han nästan var 4 år. En helt underbar individ! Bra gång, mkt bra hoppteknik och supertemperament. Blev dock liten (slutar på 160) (är från mammans sida..) och sen var han valack och då jag märkte att jag trivdes mkt bättre med ston med lite vilja mm så valde jag att sälja honom..
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

Visst är det viktigast men hur ska vi veta hur bra hingsten är? Nu är det ju inte alltid så att bra tävlingsindivder är bra förärvare men chansen är ju ändå större? Vad vet vi om en hingsts ridbarhet när den står i en box? För mig är ändå hästarnas ridbarhet nummer ett och den största tillförlitligheten är ju då att föräldrarna är ridbara. Sen är det ju alltid tråkigt om du står med ett brunstigt sto och inte får någon sperma.
Jag pratar här om avel i allmänhet. Är jag själv övertygad om att jag tycker en hingst är bra så betäcker jag med honom vad jag menar är att det är vanskligt att bara förlita sig på en stam och en veckas bruksprov.
 

Liknande trådar

Avel Trodde jag hade bestämt mig, men nu har jag värre beslutsångest än nånsin! Är novis när det gäller avel och hoppas ni vill dela med er...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 221
Senast: Malacki
·
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 371
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Läste en intressant artikel i en hopptidning som trillade ned i min brevlåda. Där gjorde de en stamtavle-analys utifrån flips little...
2
Svar
30
· Visningar
4 167
Avel Detta är som att stå och välja glass, varför finns det så många olika?! Har ett sto e. Camaro M ue. Tolstoy som jag kommer utbilda mer...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 607
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Halmpris 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp