For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

T

tashinajess

ska välja hingst igen åt mitt KWPN sto, hon är mycket korrekt rör sig bra och har en mkt bra hoppteknik. Hon har tävl tom NAT 125 men det gick hon som unghäst nu på slutet har hon mest myst i hagen då jag varit ute på äventyr. Hon har ett föl e-Camiell Flamingo Z f-04 som är mycket välskapt och verkar bli fin.
Nu funderar jag på vad jag ska välja denna säsong, är sugen på Santa Cruz eller For Feeling ev. Camaro M eftersom de säger att han nedärver både gång och hoppteknik. Jag läste här på en tråd att man inte skulle ta For Feeling undrar varför :confused: , samt att jag läste att Santa Cruz har ett trevligt temperament. Jag har hört att han är lite hård i sitt psyke, undrar hur det ligger till, samt att jag är sjukt sugen på att få en skimmel avkomma:d
Jag vill ha en hingst som helst lämnar högresta hästar, mitt sto har ngt lågt ansatt hals men använder den bra, någon som inte förstör hennes gångarter framför allt hennes jätte stora galopp, samt att hingsten såklart ska nedärva sin hoppförmåga och ett trevligt temperament är viktigt då mitt sto står ganska högt i blod och har temperament.
Skulle vara mycket uppskattat att få höra lite synpunkter om hingstarna och vad ni tror kan vara ett bra val.
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

det lilla jag vet är att For Feeling är svårt att få dräktig med.. skulle hellre valt santa cruz då. han är väldigt lätt att för dräktig med samt att han ger väldigt mjuka (elastiska) hästar..:D
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

For Feeling är INTE svår att få dräktig med, han används till "problem-ston" just för att han har så bra kvalitet... :smirk:

Förra året hade han en muskelinflammation som gjorde att han i knappt två veckors tid togs ur avel pga dålig kvalitet, möjligtvis det du hört?
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

Santa Cruz helt klart. Han har ett supertemperament och hoppar kanon
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

Jag skulle inte tveka att använda For Feeling på det sto du beskriver, det har florerat ett rykte här inne om att han skulle ge grova avkommor, men de jag sett (5 st live, åtskilligt fler på bild) har inte varit grova - däribland min egen som till på köpet hade ganska en grov mor.. Å andra idan är han inget fullblod, så det beror kanske vilka 'glasögon man har på' om man tycker det är grovt eller ej..

Får en hingst så många ston som han fick 2004, så kan man säkerligen hitta tendenser på allt möjligt, långa öron till exempel ;) OBS - därmed inte sagt han nedärver långa öron :rofl:
Man ska passa sig vad man säger här.... :smirk:

Det är väl dock den enda orsaken jag kan se till att inte använda FF, just att han fått så många ston, och att man därför inte får en speciellt unik fölunge för en eventuell försäljning...men ska du ha den själv så spelar det ju mindre roll.

De andra hingstarna vet jag inte så mycket om, men tror båda är bra alternativ :)
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

möjligt.. kompisen skulle få sitt sto dräktikgt och det gick inte.. efter 4 brunster gav hon upp och tog emmerton ist. blev dräktig på första lådan..
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

Jag har fött upp e: Camaro M och en Santa Cruz. Båda är jag jättenöjd med, Camaro M avkomman är stor, ädel och högrest hoppar jättefint, Santa Cruz avkomman är supersuperfin, jättefina gångarter och hoppar riktigt bra. Båda är högresta och ädla.

bilder e Santa Cruz 1½ på bilden. (blir 2 nu i maj) Nyss varit sjuk därav täcke.
1500706.jpg


e: Camaro M knappt 2 år på bilden.
1500708.jpg


Båda hingstarna passar till de flesta ston, och båda mina avkkommor har mkt trevligt temp. Jag skulle lätt använda dessa hingstar igen.

Mvh Hanna
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

hör både ont och gott om For Feeling, har dvd´n på Santa Cruz och det enda jag reagerade över där var att han verkade lite plockig och bulig när Jens höll i honom. Jag har sett klass 1 föl efter For Feeling och dom har sett mkt fina ut, men eftersom jag är så sugen på en skimmel kanske det blir Santa Cruz. Jätte trevligt att få se lite bilder.
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

Vill du verkligen ha resultat så skall du nog titta mer på Camaro än Santa Cruz, jämför deras resultat på 3års tester!!
Sen är väl humören kanske olika, SC vet jag inget om i det avseendet men Camaro kan ge viss skärpa även om jag träffat flera med super huvud. Sett hans avkomma Cabriolet (ue: Landlord) som blev bästa sto 2004 och hon är verkligen unikt vacker, hoppar som en dröm och med riktigt fina gångarter (dubbel diplom så klart och över 50p på Strömsholm). Den där toppen har jag inte sett att någon SC avkomma har nått.
Har egentligen inget ont att säga om SC, vet helt enkelt inte så mycket. Dock tycker jag inte han själv är så vacker men det är ju en helt annan story, kan ju ärva ned sig bra ändå.


For Feeling har jag tvärt emot vad någon sa tidigare i tråden, sett grova avkommor från. Men är du nöjd med Camiell avkomman är nog det inget problem för dig eftersom han är ju inte heller någon lättviktare. Ameo har väl en FF fölis tror jag, fråga henne.
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

Tänk på att Santa Crux äldsta avkommor är 2 år i år, så dom har ju knappast gjort något.

Mvh Hanna
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

Ja precis, Camaro M avkommorna har ju visat lite mera, det var ju när jag såg vad hans avkommor visade i unghäst testen och fölvisningar som jag blev intresserad, men väldigt noga är det där med psyket. Är Santa Cruz så trevlig som många säger och så hörde jag något om att han lämnar elastiska hästar och det vill jag gärna ha. Samt att han har en god galopp som nog kommer att förbättra mitt stos stora galopp ytterligare. (hoppas jag) Själv tycker jag att Santa Cruz är en snygg häst.
Ska bli kul att hålla koll på Santa Cruz avkommor samt Camiells eftersom han nu inte kan verka som avelshingst längre och jag har en avkomma efter honom. Att tänka på är att Nicolette (mitt sto) är lätt, men har många stora hästar holländska hästar bak i sin stam, så det var lite funderingar innan jag valde Camiell som som det nämndes här är en stor häst.
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

Om du vill ha en skimmelhingst med gång och som hoppar bra. Med avkommer som redan visat lite. Så skulle jag vilja rekomendera Casir Ask! Jag vet att han inte stod med på dina förslag. Men det lät som att han skulle kunna passa

Glömde: Han är känd för att lämna mycket bra temperament!
 
Senast ändrad:
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

Har en avkomma (1år) efter Santa Cruz ue Electro, en helskärpt kille med riktigt bra steg i alla gångarter. Han har en naturlig resning. Han är "vaken" men nyfiken och hänger gärna med på allt.
spartacuz.jpg
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

Efter att ha sett Santa Cruz på visning blev jag lagom imponerad. Mest för att han verkar tråkig i munnen.
Tycker jättemycket om Camaro M och gillar verkligen de avkommor jag set!!
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

*lånar knapp*

Om man går in på flyinges hemsida så finns det en video att se på santa cruz.

Jag hade ju möjligheten att se honom "live" eftersom min 5åring och santa cruz stod brevid varandra på Falsterbo i somras. Och det jag såg av honom där i stallområdet (och på bana/framridning) var mkt positivt
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

Snygg kille:rofl: trevlig uppfödare eller...:angel:

Skämt och sido- Jag har ju då fött upp en efter Santa cruz som rör sig som f*n i alla gångarter... mkt trevlig och med en lite 2kaxig2 uppsyn.

och iår har jag två ston dräktiga med camaro M, en hingst som jag är väldigt förtjust i...

Elmelts santa cruz avkomma är mkt typisk i utseendet för just honom... så vill du ha en sådan så är det bara att köra på..;)

PS
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

Snygg kille:rofl: trevlig uppfödare eller...:angel:

Skämt och sido- Jag har ju då fött upp en efter Santa cruz som rör sig som f*n i alla gångarter... mkt trevlig och med en lite 2kaxig2 uppsyn.

och iår har jag två ston dräktiga med camaro M, en hingst som jag är väldigt förtjust i...

Elmelts santa cruz avkomma( min uppfödning:) ) är mkt typisk i utseendet för just honom... så vill du ha en sådan så är det bara att köra på..;)

han blir skimmel också...
 
Sv: For Feeling, Santa Cruz, Camaro M

hmm, intressant det där som nämndes om att han verkade lite besvärlig i munnen, jag har oxå fått lite uppfatting och att han är lite bulig och ev. tung i munnen ??? men han har ju en mycket skicklig ryttare så att sådant ser man ju inget av på flyinges video eller DVD, från dom som har Santa Cruz. Fin unghäst annars det är just den typen jag tycker om, men jag ska även kolla upp Casir Ask.
 

Liknande trådar

Avel Trodde jag hade bestämt mig, men nu har jag värre beslutsångest än nånsin! Är novis när det gäller avel och hoppas ni vill dela med er...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 221
Senast: Malacki
·
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 371
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Läste en intressant artikel i en hopptidning som trillade ned i min brevlåda. Där gjorde de en stamtavle-analys utifrån flips little...
2
Svar
30
· Visningar
4 167
Avel Detta är som att stå och välja glass, varför finns det så många olika?! Har ett sto e. Camaro M ue. Tolstoy som jag kommer utbilda mer...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 607
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp