För ensam för teservis?

När jag fikar på helgerna är det kaffe i engelsk kaffe-servis. Kopp på fat så klart, med guldkant. Sen har jag hittat några "guldfärgade" teskedar som är små och pittoreska. Väldigt vackert till, guld i kanten på koppen och fatet och en "guldtesked". Det duger då inte med silversked för det skär sig.

Till det ett fat i samma servis med ett par hårda kakor på... på bordet ligger hembroderad duk. Jag är 42 år ( inte 75 år) och annars ganska normal;)

Jag letar nu en thermos som passar lite in i min kaffe-reps miljö.
:o

Jag älskar koppar (och muggar, hela porslinsgrejen är en besatthet som jag spårar till min mor) och på grund av en förkärlek för Saker Som Passar Ihop även serviser... :D "Tyvärr" dricker jag inte kaffe och vill ha mitt te i stora mängder så det hälls upp i mugg storlek balja snarare än charmig tekopp. Det hindrar dock inte att jag har svårt att komma ifrån loppisar och second hand med åtminstone en söt liten kopp på fat :love: De går att ha till annat också, jag har flera i köksfönstret med små blommor i :up:

Senast ändrad:
I helgen är det stor loppis i Solna!
Jag måste gå!
Vill ha fler koppar som matchar.
Sen har jag länge letat efter en trattgrammofon.
Och så vill jag ha en liten soffa eller fåtölj i gustaviansk stil till mitt syrum.
Samt en ljuskrona till det. :)

Jag älskar te serviser, köpte världens finaste celadon servis från Korea, 'problemet' är bara att kopparna är pyttepyttesmå och tekannan är lika stor som en vanlig kaffekopp ungefär, här är en liknande servis:
PS009%20four%20seasons%206x4.jpg

Celadon har egentligen en mycket djupare och finare grön färg än den på bilden. Om det är någon som undrar är celadon både ett särskilt sätt att glasera keramik/porslin och en djup rik färg (grön) med gamla anor i Kina, Japan och Korea. Uppenbarligen är det något som kräver en speciell koreansk tecermoni men jag har ingen att dela den med vilket är lite ledsamt.:( Det finaste teet
är vitt kamelia te som bara kan skördas under en mycket begränsad period i en begränsad region av Korea. Vi talar veckor inte månader. Det finaste säljs inte utanför Korea, klass II som jag ville ha kostade 65USD för te som räcker till 4 tepåsar. :crazy:

Och naturligtvis chai, teblad, socker och mjölk som kokas tillsammans en lång tid. Sött starkt och mjölkigt, och gör att man står sig en kall morgon.

Thedrickandet var vanligt i det brittiska imperiet, enligt traditionen bland adeln. På handen man höll koppen i skulle lillfingret vara rak o spreta ut. Enligt osäker källa kommer sig detta ifrån att stelheten i fingret berodde på att man hade syfilis. Skröna eller ej, kan jag inte svara på, men det låter trovärdigt.:angel:
En annan skröna: Ludvig den 14 hade väl syfilis och hans finger spretade ut på grund av sjukdomen i synnerhet när han höll koppar. Sen började hela hovet att göra samma sak för att Ludde inte skulle känna sig udda.

En annan skröna: Ludvig den 14 hade väl syfilis och hans finger spretade ut på grund av sjukdomen i synnerhet när han höll koppar. Sen började hela hovet att göra samma sak för att Ludde inte skulle känna sig udda.
Det låter bekant alltså måste det vara sant.

OT ungefär som att det bara var dödsstraff för homosexuella män i Storbritannien för att ingen vågade upplysa Elisabeth den första att det fanns lesbiska kvinnor.:sneaky:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kall lägenhet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka