För ensam för teservis?

Jag har funderat på att skaffa en teservis ett tag nu. Ena hjärnhalvan hoppar upp och ner och är jätteexalterad över allt mys den kommer att åstadkomma, vänner på besök, bakning, goda tesorter etc.
Den andra halvan säger ironiskt nog, get real när har du 6 vänner över samtidigt som vill dricka te? typ aldrig och tycker att det är en onödig investering.

Är te och kaffeserviserna på väg att dö ut för att vi inte har tid med dem längre?

Om inte har ni några bra tips på fina serviser?
hur ska man tänka, engelsk mysig, kinesisk kulturell eller svensk för att?
Jag har tre matserviser och fem kaffeserviser... Och min mamma krävde härrom månaden att jag måste ta hand om hennes älskade servis när hon hamnar på ålderdomshem, annars blir jag arvslös;-)
Jag dricker kaffe varje morgon ur mina Royal Albert Trillium-koppar. Jag har till och med en sådan kopp och fat på jobbet.
Jag älskar att dricka kaffe ur riktiga tunna kaffekoppar. Det är mycket godare:-)
Jag har tre olika serviser med mokkakoppar, men dem har jag aldrig förstått mig på...
De flesta serviserna är ärvegods. En servis har jag fått under min uppväxt. Jag har svåft att slänga. Och det är hos mig serviserna hamnar...
Klart du ska köpa dig en servis:-)

@emlem:

Kommentar till servisfrågan: Vill du ha en servis så ska du ha en. Jag har ärvt kopiösa mängder av en antik servis som far samlade på plus att jag har rätt mycket av en modern servis som jag tycker om.

Jag har praktiskt taget inga vänner lokalt, iaf inte sådana som kommer på middag. Min släkt är liten och sällan hit på middag, dvs jag har egentligen inte användning för serviserna. MEN jag älskar båda serviserna och skulle aldrig göra mig av med dem.

Plus att jag hoppas på fler Buke-träffar här, de kommer ju till användning då ;)

Ps, jag köpte en hel servis för en struntsumma förra månaden för att täcka upp till den jag har, så jag kan ha riktiga släktkalas. Servisen är jättevacker.
Tunt porslin i kopparna. Skört rosa rosor med lite gråa blad.
Naturligtvis guldkanter:-). Den är fantastisk vacker.

Kul att fler gillar te, någon som har förslag på serviser? Har kollar och googlat och för det mesta är det bara från auktionställen med prislappen delux, jag vill ju använda och inte bara titta på:rofl:
även jag säger Tradera och lokala loppisar- Finns mycket fint för struntsummor.
Vill man ha något som tål diskmaskin så undvik guldkanter och sånt som är målat där färgen ligger "utanpå" porslinet, det försvinner lätt i diskmaskinen. Diskar man för hand är det enklare, eller så diskar man just det för hand.
Jag använder blå blom teservis som jag fått från mormor och morfar. Älskar blå bloms enkelhet och tänker alltid på mormor och morfar när jag använder det. Morfar jobbade med marknadsföring för cirkelkaffe och cirkelte när jag växte upp, så blå blom blev standard ;) Har även kaffeservis blå blom. Dåligt med blå mocca dock :o

Jag har tre teserviser och tre kaffeserviser. Föredrar koppar framför muggar (fast en av teserviserna består av jättefina handgjorda muggar).

"The sound of the gentle rattle of china cup on china saucer drives away all demons, a little-known fact." (Terry Pratchett)

True! Jag älskar ljudet av att ställa ned koppen på fatet. Det är världens mest hemtrevliga ljud

Tips! Man konverterar sina moccakoppar till glöggkoppar :up:
(vilket skapar problem om man har glöggservis, men inte annars :p)
P.s min glöggservis är i koppar, även de tunna öronen, vilket gör att det inte går att hålla i dom om man är musbränd som jag... :o:D
Åh fanken! Vilken bra idé :-)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka