För bra hösilage

Glimm

Trådstartare
Har tre lättfödda islänningar varav en tjockis som behöver banta rejält efter betet. Men nu har jag fått problem för när analysen kom blev jag inte glad, 7,4 i MJ och 59,5 i smb. protein och en Ts på 71,8. Kan ju inte ge mer än 5-6 kg och det är ju på tok för lite. Vad kan de tugga på som inte innehåller någon energi? Kan inte få tag i annat hösilage heller för det är brist i år och ingen bonde tar analys här så det är ju ett lotteri vad man får.
Föreslå inte halm för det är ju bara energi i det och en av hästarna är dammallergiker.

Sv: För bra hösilage

Lycko dej, vilken toppen mat :) Men förstår att den kanske inte är super om man behöver banta en kuse... Men någon form av begränsande foderautomat kanske skulle kunna förlänga ättiden iaf :idea:
Eller sätt ut en anons om att du vill byta foder med någon som har mer passande värden!

Grenar och kvistar? Och mer motion :D

Annars skulle jag ändå säga halm. Det innehåller ju iaf mindre energi än silaget.

Tjockisen tål inte halm, får hosta då, och kvoten blir ju fel om jag ger ett proteinfattigt foder.
Har ett kalhygge med granris kanske kan vara något? Tål hästar granris för magen?

Tjockisen tål inte halm, får hosta då, och kvoten blir ju fel om jag ger ett proteinfattigt foder.
Har ett kalhygge med granris kanske kan vara något? Tål hästar granris för magen?

Granris, aspar och olika videarter brukar vara uppskattat.
I rimlig mängd - som allt annat.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Hej! Jag har två lättfödda hästar som behöver gå ned i vikt under vintern. Vårt hösilage har högt smrp vilket jag blev glad för...
Svar
3
· Visningar
1 085
Senast: Vivo
·
Foder & Strö stallägaren hängde igår upp hösilage analysen (hon gjorde bara lilla eftersom bonden sa att han kommer göra ett byte till senare i höst...
Svar
1
· Visningar
1 503
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka