Föltråd!

malumbub

Trådstartare
För oss som i år har föl!
Hantering, händelser och hur vi förbereder fölen på åren som kommer!

Hur tidigt börjar ni klia och klappa på era föl?
När anser ni att fölet ska kunna gå i grimma? Hur gör ni när ni introducerar grimman?
Hur mycket hanterar ni mamman? När börjar ni med det efter fölningen?
Ni som rider mamman, när börjar ni med det?

Har ni redan några mål med era föl, eller väntar ni på att fölen själva kommer få visa vad de passar bäst till?

Och gärna en liten presentation på era föl, med bild och lite fakta! :D

:banana:

Sv: Föltråd!

Jag får väl börja! :D

Det här är min lilla tös:
070616011.jpg

Hon är e: JJ Bar King, u: Hints Sugar Luisa
Född 23/5.

Kommer testa det mesta med henne och det inkluderar inkörning. Har som mål att även tävla lite engelskt med henne, för allsidighetens skull.
Har inga höga mål, är ute efter en bra allroundhäst.

Just nu tar vi det lugnt. Har haft grimman på en gång. Jag åker iväg på semester nu, men efter den är tanken att jag ska hantera mamman mest, för att på så sätt vänja fölis vid att jag senare kommer att hantera henne på samma sätt.

Hur tidigt börjar ni klia och klappa på era föl?
Direkt, som nyfödd och sen en gång om dagen. Tar väl en fem minuter eller så...fast förra ungen, en nordis, var mycket egensinnig men man kunde lura henne genom att klia på bakdelen för det var så mysigt att inte kunde låta bli att stå still då. Nya killen är så himla nyfiken och social att det har gått av bara farten;)

När anser ni att fölet ska kunna gå i grimma?
När fölet är 1 månad gammal sätter jag på grimma. Sen skolas själva ledningsproceduren in så sakteliga

Hur gör ni när ni introducerar grimman?
Eftersom fölet redan är van att bli tagen på åt alla håll och kanter är det inga problem att dra på grimman. Ser lite kul ut i början dock innan fölet är van att ha grimman på sig;)

Hur mycket hanterar ni mamman? Daglig mönstring och syrrans häst har även fått extra kraftfoder under denna första månad.

När börjar ni med det efter fölningen?
Direkt efter fölning fick syrrans sto avmaskningsspruta. Sen extra foder dagligen och då då passade vi på att kolla upp hur hon såg ut och så. Första två veckorna var hon dock lite avvaktande...ville ha ungen för sig själv mest. Ungen däremot ville så gärna kolla oss:D

Ni som rider mamman, när börjar ni med det?
Nu när ungen är 1 månad gammal börjar stoet jobbas lite vid handen. Om en månad är det dags för ridning...kanske tidigare om hon känns bra.

Har ni redan några mål med era föl, eller väntar ni på att fölen själva kommer få visa vad de passar bäst till?
Allround western, helst åt Versatile horse hållet och reining då;)

Och gärna en liten presentation på era föl, med bild och lite fakta!
Funny´s Little Rocket-07 (31/5)
e: Vic Tim Rocket
u: Funny (okänd ras/härstamning)
enigma_v.jpg

Senast ändrad:

Varför väntar ni så länge med grimma? Bäst är det ju om den får vänja sig på en gång. Samma med lyfta fötter och sådant.

Eftersom jag inte har några problem med invänjning av varken det ena eller det andra behöver jag inte starta tidigare...eller hur;)

Får de plats i grimman är det ju bra. Annars får man nöja sig med halsring...

mvh Eva

*puttar upp lite*

Hur går det för era föl? Vad gör ni? Nya bilder?

Och finns det verkligen inga fler som vill visa upp och skriva om sina fölisar????

mvh Eva

Rolig tråd, hoppas vi kan inspirera varandra!

Hanteras inte dagligen i början, går på bete. Är dock ute varje dag i hagen och pratar med dom en stund, går omkring, sitter ner, kliar etc etc. Har med kraftfoder till mammorna (och fölen äter också...)
Har satt grimma på två av fölen, kände för det...
När jag tar in dom (regn t ex) så brukar jag hantera fölen, lyfter fötter o så.
Fölen ska kunna gå i grimma tidigt, så den träningen kommer jag att sätta full fart på snart.
Har haft väldig sjå!!! att ligga o köra o hämta mammorna, som har varit på betäckning och på station för inseminering. Hämtar hem mamma nr 3 nästa vecka. Så att alla fölen är redan transportvana:smirk::smirk:
Sedan ska det ultraljudas, och förhoppningsvis så har alla tagit sig!!!!
Har maskat av alla fölen en gång.
Alla fölen har reining-stam, den ena med inriktning cow-horse.

Och så börjar de tappa fölpälsen också, så nu börjar man ana vad deras färg ska bli, har en mörk palomino på gång....

Mammorna rids inte nu, men jag har planer på att sko dom fram, och ta dom på skogspromenader. Blir nästa gång hovisen kommer!

Mer om fölen finns i fölbildtråden, har inte tagit nya bilder just nu.
I Sverige har vi inte mycket weanling-visningar, så jag kommer att halter-träna dom för yearling-klassen nästa år.

Lillpysen får fötterna lyfta och blir genomklämd på hela kroppen varje dag. Han har precis fått börja lära sig att vi "tvåbeningar" också har en zon som är privat. Lilly försöker lära honom det hon med...men liksom med oss lägger han på "stora charmen" och lyckas ta sig in så nära han vill ändå:angel:

Han växer som ogräs och vi ska sätta på grimma snart och introducera ledandets konst;) V.31 kommer dom hem till mig och mina beten:D

Vi haterar våra dagligen. Vid en dagars ålder så får dom på grimma och vi lyfter lite hovar.Går i grimma gör vi från dag 3. Vid 3-4 dagar så får fölisen vara själv i boxen i 3-4 min.

:bow:

Lottapotta på Bråkmakargata busar på i sin värld!
Hon har gått från att fly fältet när man närmar sig till att kräva att man kliar och gosar. Hon trängs i kraftfoderhinken med mamman sin och hon har börjat lära sig att bli ledd i grimma. Grimman är hon vad vid, men sticker gärna på egna äventyr...

Här är två bilder från 2/10.
15273232.jpg

Lotta blev mätt lite snabbt 24/9. Då var hon ca 118 cm över manken och ca 125 cm över rumpan...

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 780
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 919
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21