Fölövervakning, bra och dåliga prylar.

Sv: Fölövervakning, bra och dåliga prylar.

Jag har datorn i sadelkammaren och en USB-kabel ut till kameran i boxen. Laddar upp ett MSN-konto för hästen på stalldatorn och ett för mig själv på min dator hemma sedan länkar jag ihop med videosamtal så är saken biff. Krävs två personer när man länkar ihop samtalet men annars sköter den sig själv. kostade en tusenlapp för kamera och 5 meter USB-kabel. Sedan kan man ju bara hoppas att det inte blir strömlöst för då går det ju åt skogen :D. Tycker själv att jag varit supersmart som kommit på denna briljanta idé. Dessutom kan jag ju ha full koll på buke även i stallet :idea: Ska prova detta i år men tycker jag att det är sk*t så blir det nog en fölvakt från ladugårdsinrede istället till nästa år

Det hade varit intressant att höra hur du tyckte att det gick med övervakningen som du valde, funkade det som du ville? Jag håller med om att det lät som en väldigt smart lösning :idea:

Jag pratade just med Luda elektronik och horsealarm kostade 7500kr inkl moms, har inte kommit till återförsäljare än utan kunde köpas hos dem. verkade som en bra produkt.. ska man bara hosta upp de pengarna... :S

Det funkade jättebra och jag är supernöjd. Uppdaterade min smarta lösning med att "hacka" mig in på stalldatorn hemifrån (finns bra program för att kunna göra det på nätet) då behövde man inte koppla upp båda datorerna via MSN för det var lite jobbigt om länken bröts.
Tyvärr valde stoet att föla ute så jag fick aldrig uppleva fölningen i kameran. Hon fölade ute även i år så nu har jag lagt ner övervakningen inomhus utan sitter numer ute i bilen istället då hon uppenbarligen vill vara ute. Däremot kopplar jag upp kameran innan för att se hur dom mår nattetid.

kl

alla de här tekniska lösningarna med birth alarm och allt vad de heter :angel: funkar de om man bor 500 m ifrån stallet? Jag har inget trådlöst nätverk eller så i närheten av stallet.

horsealarm fungerade 800m, är tok sugen men lite för dyr för min plånbok.

vet inte pratade med företaget idag och de berättade att detta var en helt ny produkt på marknaden fanns inte ens att köpa hos återförsäljare än utan bara hos dem. Men jag fattade som att det fanns en tjej här på buke som redan hade en, man kan ju alltid fråga

kl

alla de här tekniska lösningarna med birth alarm och allt vad de heter :angel: funkar de om man bor 500 m ifrån stallet? Jag har inget trådlöst nätverk eller så i närheten av stallet.

Just Birth Alarm funkar genom att den ringer upp de mobilnummer man vill.

Det tycker jag är perfekt, eftersom jag inte har tid att sitta och glo i en kamera.
Flera av de fölningar vi har per år inträffar på dagtid, och då är man ju lite överallt.

För mig som bara hade två fölningar förra året fungerade det perfekt med klas olssons övervakningskameror för ca 600 kr styck. Stallet ligger ca 50-100 m från huset och det blev jättebra bild till en extra-tv där jag ställde en säng.

Dessutom har jag haft mycket nytta av dem nu efteråt, tex när vi hade en med kolik nu i vintras så kopplade jag in kamerorna och slapp gå ut och väcka dem hela tiden för att hålla koll!

Men som sagt var, det är ju ett litet stall och inte så många fölningar!

kl

Jag köpte ett Birth Alarm inför förra säsongen, det var kanon, man slipper sitta o glo på damerna dygnet runt.
Min ena falsklarmade ett par ggr, hon sover för det mesta på mage men la sig ibland platt på sidan, förvärkar kan haft med det att göra för det var inte alltid.
Min gamla dam var det däremot flera falsklarm på, men så kom jag ju på att man kan ställa om den till det andra läget och då falsklarmade den inte alls mycket.
Jag är jättenöjd med den.

Sen är övervakningskamera i kombination jättebra, för då är det bara att öppna ögat, kika på monitorn/tv, ringa upp vakten för att nollställa den och somna om!
Dock är jag utan kamera just nu, hade en från Luda innan och den funkade bra, men eftersom kablarna i min trailer var dragna till den så lät jag den följa med släpet när jag sålde det.
Tänkte köpa nån billigare variant i år, verkar finnas flera "billighets"-varianter som funkar ypperligt så varför betala en massa i onödan tycker jag. Jag har inte så många meter till stallet och sovrummet åt rätt håll.

Fast "falsklarm" är det väl inte? Falsklarm låter som att det larmar helt utan anledning.
Den ringer upp när stoet ligger.

Fast "falsklarm" är det väl inte? Falsklarm låter som att det larmar helt utan anledning.
Den ringer upp när stoet ligger.

Jo det förstås, den larmade ju som den skulle men det var inte skarpt läget s.a.s så jag kallar det för falsklarm. :)

Däremot larmade den inte när xxan faktiskt fölade förens frambenen var ute, men hon hade lagt sig med ryggen mot väggen och kom således inte ner helt på sidan, utan vakten trodde nog att hon vilade på magen som hon brukar.

Så det bevisar ju att bara för att man har fölvakten kan man inte lita helt på den.
Hade jag inte sett på henne att hon var på G så hade jag gjort något annat en stund och hade kanske missat det.

Nu är det ju tack o lov inte alla som trycker sig mot väggen när de ska föla så det är nog inte så vanligt (hon gjorde inte det gången innan)

knapplån

Hörde för snart ett år sedan talas om ett fölningsalarm under utveckling, baserat på pulsmätare. Jag antar att det larmar när värkarbetet sätter in och stoet kommer över nån viss pulsfrekvens.

Är det någon som vet något mer? Vad tror ni andra om själva idén?

Jag har använt svettdetektor och vi tycker det fungerar bra. Vi kollar också om stoet har vaxproppar osv. När det börjar bli dags går vi ut o kollar då o då under natten.Vi har ngt år även haft Claes Ohlssons övervakningskamera och den var väl ok, lite svårt att se vad som hände på skärmen, man måste ha ljuset på i stallet.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
708
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: gulakatten
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II