Fölövervakning, bra och dåliga prylar.

Sv: Fölövervakning, bra och dåliga prylar.

http://cgi.ladugardsinrede.com/folvakt.htm

En sån här har jag. vi har bara hunnit testa den på 2 ston.
Vi har även kamera i boxen, så vid larm så väckas jag av mobilen, och kollar i kameran om det är allvar eller falsklarm.

Sora fördelen som jag ser det är att man även kan använda den på stona när de fölar ute.
Våra ston har en förmåga att kunna föla dagtid, och då har man ju annat att pyssla med än att glo på ett sto som inte fölar.

Vi har även kamera i boxen, så vid larm så väckas jag av mobilen, och kollar i kameran om det är allvar eller falsklarm.

Sora fördelen som jag ser det är att man även kan använda den på stona när de fölar ute.
Våra ston har en förmåga att kunna föla dagtid, och då har man ju annat att pyssla med än att glo på ett sto som inte fölar.

men hur får du den att fungera ut utan att sy fast grejor på kusen :confused: och vad kostar den

kl

Jag har det stora nöjet att sova i en hästtransport uppbackad mot stallväggen. jag har en vanlig webbkamera med sladden genom väggen ut till min laptop i hästtransporten. Säng och bord och element så klarar man sig fint... :rofl:

Vad kostar den?

Hur fungerar den? Larmar den när stoet lägger sig ner?
Antingen var informations texten luddig eller så är jag inte vaken ännu..
Hittade inget pris heller :confused: Men den verkar väldigt bra och lättanvänd..

Överrullningsgjorden har en ask som innehåller sändare, batteri, och det som känner av när stoet lägger sig.
Man programmerar ett sim-kort med två telefonnummer man vill ha uppringda vid larm.
När stoet läger sig på sidan larmar det. Det finns två olika inställningar, för att passa olika ston.
Ett där det larmar direkt när de lägger sig på sidan, och ett där det larmr när de rest och lagt sig flera gånger. Det senaste passar om man har ett sto som sover på sidan.

Betalade runt 9000 kr inkl moms, och då köpte jag den med gsm.

Om det är ladugårdsinredes fölvakt du menar så kostar den 7 200kr om man ska ha den kopplad till mobilen och 8 200kr om man ska ha den med monitor. Ringde dit i våras när jag funderade på en sådan så jag tror priserna gäller fortfarande men jag kan inte garantera att det är ink moms då jag handlar momsfritt (kommer ej ihåg om jag frågade om momsen).

Okej! :bow:
Tack för pris uppgift och info hur den fungerar.

Lite saftigt för min del just för tillfället men den kan nog vara värd att investera i om man planerar att hålla på med avel. Det sparar ju en del vaknätter = bra för ens egen kropp och psyke :angel: och har man flera ston som är beräknade med ett mellanrum kan man ju ha den till alla dessutom, väldigt intressant pryl!

:bow::bow::bow:

håller fullständigt med

Jag hade också allvarliga planer på att köpa en men jag bestämde mig för trådlöst bredband med direktuppkoppling till kamera i boxen. Krävs lite pill och två datorer men annars tycker jag att det fungerar bra, än så länge.

Men hur funkar det då? Måste du inte ha en dator stående i stallet påslagen hela tiden då?
Tänkte på att datorer ju inte är kända för att vara fukttåliga tex..

Vad gick kalaset på?

Man har ju kanske mer användning för en extra dator än en fölvakt, den har ju inte så många andra användningsområden :angel:

Man har ju kanske mer användning för en extra dator än en fölvakt, den har ju inte så många andra användningsområden :angel:

Säg inte det.
Eftersom min fölvakt larmar när den ändrar läge, har jag funderat på att montera den i bilen när grabben får körkort. Då larmar min mobil om han kör i diket.:idea:

Även på gamla farmor kan den fungera när hon är ute och går. Ramlar hon så larmar min mobil direkt.:idea:

Säg inte det.
Eftersom min fölvakt larmar när den ändrar läge, har jag funderat på att montera den i bilen när grabben får körkort. Då larmar min mobil om han kör i diket.:idea:

Även på gamla farmor kan den fungera när hon är ute och går. Ramlar hon så larmar min mobil direkt.:idea:

:rofl: :rofl: :rofl:

Så sant så sant!

Jag har datorn i sadelkammaren och en USB-kabel ut till kameran i boxen. Laddar upp ett MSN-konto för hästen på stalldatorn och ett för mig själv på min dator hemma sedan länkar jag ihop med videosamtal så är saken biff. Krävs två personer när man länkar ihop samtalet men annars sköter den sig själv. kostade en tusenlapp för kamera och 5 meter USB-kabel. Sedan kan man ju bara hoppas att det inte blir strömlöst för då går det ju åt skogen :D. Tycker själv att jag varit supersmart som kommit på denna briljanta idé. Dessutom kan jag ju ha full koll på buke även i stallet :idea: Ska prova detta i år men tycker jag att det är sk*t så blir det nog en fölvakt från ladugårdsinrede istället till nästa år

AH då förstår jag, verkar ju inte alls så avancerat som jag trodde det skulle vara!

Får hålla med om att du är rätt smart! :D

Jag hoppas att det fungerar som jag tänkt mig, annars får jag fölvaka på det gamla hederliga sättet. Tältsäng i sadelkammaren är ju klart mer obekvämt än sängen hemma. Har datorn bredvid sängen så jag kan ligga och titta på henne hela nätterna om jag vill. Eller ska kunna i alla fall. Har tagit ner kameran för jag ska göra om boxen så hon får det lite större, vill inte riskera att den pajjar när jag börjar veva runt med plankor och galler.

Jag är ju inte direkt smart :o men här klickade det till ordentligt tycker jag :)

Kan svara på det om det är Birthalarm. Priset komplett med upprigning till mobil 7247 + moms 25% och frakt 125kr
mvh El

Någon som vet var man kan köpa det nya billiga fölvakaren horsealarm? Den har ju tydligen både svett och ligg detektorer och visar grafiskt hur hästen mår?

mvh Anders

Vi var testpersoner för Luda Elektronik förra året som har tagit fram ett nytt paket till i år. Det fungerade helt klockrent och jag rekomenderar dem starkt. Det är samma företag som saluför horsecam och trailercam. Funkade smidigt var en kombination av birthalarm och fölvakt. Skickade sedan signal till mobil och du har en monitor och kamera där du kan följa hela förloppet så att du inte behöver springa ut vid ev fellarm. Vi hade inte ett enda sådant utan den fungerade som en klocka;):bow: Hälsning från mig;)

Läste just föregående talare och googla på "Luda elektronik" eller "horsecam" eller "trailercam" så vet ni vert man köper. De är tillverkare av den smarta lösningen som funkade klockrent. Nämnde aldrig att vårt teststo hade tvillingar och hade avlidit utan övervakning, och veterinär då det var ett mkt stort felläge. Ett föl och stoet klarade sig. -Ja, vi har köpt den!!!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
708
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: gulakatten
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II