Fölning utomhus

N

Nekko

Jag skulle gärna vilja ha lite tips och råd om fölning utomhus! Mitt arabsto skall föla i maj månad och eftersom vi inte har en tillräckligt stor fölbox har vi bestämt att hon skall föla utomhus. Detta är hennes första föl. Jag har tänkt att avgränsa den hagen hon går på till en mycket mindre yta. I denna del av hagen är det en del träd som gör att det blir mycket vindskyddat. Jag har även tänkt att stänga av hagen från hästkompisarna så att hon får vara i fred vid fölning och de närmsate dagarna efteråt. Är det någon som har erfarenhet av att fölning utomhus, bra, dåligt, vad man skall tänka på...

Jag skulle rekommendera att ni övervakar på nåt sätt, även om det är utomhus. Om ifall att!

En stor halmhög kanske? Som hon kan lägga sig i om hon vill. Men den ska finnas där i god tid innan, så att hon vänjer sig.

Det finns nog fler här inne som kan ge fler och bättre råd! :)

Jag är stor förespråkare av fölningar utomhus.. för fölets skull, men det kräver minst lika noggrann övervakning som inomhus!

Ston lägger sig gärna i ett hörn vid stängslet (stolpe) eller mot en vägg (träd), jag skulle tro att de gör så för att skydda fölet mot rovdjursangrepp.

Mina ston VET att jag övervakar dem.. de äldre lär upp de yngre, så de lägger sig faktiskt i en jättebädd av halm mitt i hagen / paddocken (de vill ju gärna bädda med nåt om möjligheten finns), natthöet serveras där också för att de ska vänja sig att 'bo' där, ingen har någonsin lagt sig utanför bädden (nattetid) sedan jag införde utomhusfölningar :)

Två ston har fölat ute i stora 'daghagen', en som jag missade att vara med på (givetvis la hon sig i en hörna) men allt gick bra, nästa sto hade jag kikare-övervakn. på (vaxproppar i 3 omg.) och hon la sig mitt ute i grönskan med hela flocken runt sig som åskådare & beskyddare, jag hann lugnt ut för att bistå med draghjälp (den ungen låg lite tokigt), men allt gick bra även med den :)

I natthagen (15 m från huset) finns belysning och kamera, så jag ligger inomhus på soffan 'och har det så bra' tills det blir dags att gå ut :cool:!

En anekdot: Jag har haft två hingstar som gått tillsammans med 'sitt sto', även i natthagarna.. de låg och sov tillsammans i bäddarna innan fölning, men då det blev dags.. 'skickade' stona iväg fäderna till en hörna.. sååå läckert :D

Hittade den här gamla tråden, så jag slipper göra en ny.
Jag undrar, en dag som i dag i Skåne med en frisk ostvind sol och ca 12-15 grader. Blir inte fölet väldigt nedkylt om det kommer ute? Då gäller det väll att snabbt få in dem i varma boxen? Ska man filta in fölet under infärden? Hur skulle du göra Bia. Jag vill helst att hon fölar ute, det gjorde hon sist. Hon har en halmbädd vid (inte precis i) en hörna mot trädgården som jag hoppas att hon behagar nyttja. :confused:
Eva :)

Sådant väder har vi häruppe nu också, helt underbart.. men marken är kanske kallare här (+/- 0 i luften nattetid) :)

Jag skulle helt klart låta mina ston föla ute nu och sedan ta in dom efter lite stadga i benen (att de kan gå själva) med påfösning.

Lägg ut några halmbalar i närheten av hagen, så kan du snabbt göra en bädd under fölet då den kommit ut.. för det tar ju en stund innan den kommer upp på benen, det är inte säkert att stoet vill lägga sig mot trädgården!?

De blir inte nedkylda av lufttemperaturen, skakar lite gör de innan de torkar.. även inomhus!

Lycka till!!! :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 624
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 347
Senast: Raderad medlem 142658
·
Avel Hej! Jag hoppas på lite input på nedan frågeställningar. Jag hade strul med ett av mina avelsston förra året. Hon läckte råmjölk och den...
2
Svar
31
· Visningar
4 285
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka