Fölmönstring

shady

Trådstartare
Har ni visat era föl i år? Vad fick dom för poäng och kritik? Vad är det för ras och stam?

Själv skall jag visa min lilla kille den 15/8 i Kalmar.

Mitt föl visades på Strömsholm för ett par veckor sedan (utställning visserligen) och fick 88778=38 poäng = jag är nöjd, varken mer eller mindre. Domare var Christina Ivarsson.

Kritiken var: God rastyp, maskulin. Vackert huvud, något brett ansatt hals, välliggande bog och stark överlinje. Tåvid fram, välbenad från sidan. Energisk, taktmässig men något kort skritt. Taktmässig och elastisk trav.

Född 19/5 svart hingst e. Kevin van Bunswaard S. 808067 u. Fixy van Bunswaard 38-91-0011.

Lycka till själv! :)

Ställt ut 2 av 4 föl, inte premiering utan utställning. Får vara nöjd.
Domare Madeleine Beckman
föl 1 welsh e Bostorp BBravad-Carolinas Foxglove 88887 39p klass I harmonisk hingst god ridmodell välformat kors väl ansatt hals taktmässig trav o skritt med bra hasarbete.
föl 2 welsh cob e Henfynyw Tywysog-Vallas Caracas 89888 41p klass I guld fölchampion feminim utm resning välformad hals ock kors bra djup välbenad taktmässig naturlig skritt välbalanserad trav med utmärkt mekanik.
Duger eller hur :cool:

Det blir utom tävlan för att han inte är renrasig, eller hur? Lycka till i alla fall.

Men 38 poäng är väl klass1? Kommer inte ihåg den gamla bedömningen så bra. Hoppas på att min kommer att gå klass 1. Det är det jag siktar på, sedan får vi se vad han får för poäng och kritik. Oftast är ju den verbala kritiken bättre än den dom skriver på papperet. Åtmindstonde hos oss.

För att hingsten enbart är avelsvärderad.
Hade jag betäckt med en godkänd hingst hade jag fått visa inom tävlan enligt henne i S.svall jag pratade med.

Jo det är ju klass I åtminstone och han blev klassvinnare tidigare. :) Det är ju svårt med föl, de växer och vill inte alltid visa sig från sin bästa sida :D. Han fick åka med mest för att mamman skulle visas.

Jaså? Fastän det är travarmamma? Intressant isåfall...jag får ju föl (förhoppningsvis) nästa vår e gdk hblhingst u vbltravhästmamma. Väljer faktiskt att avstå från fölvisning av min i år! Läste att man bedömer gångarterna mest och att t.o.m. renrasiga hoppavkommor låter bli av den orsaken. Lycka till med din!

Ja, enligt henne så spelade det ingen roll att det var travarmamma. Men att hingsten skulle vara godkänd då. :)

Huu...du gör mig nervös inför visningen... :crazy:
Jaja, spelar inte så stor roll hur det går.
Jag gör det mest för att få rutin själv och att det är roligt att komma iväg.
Har inga förhoppningar, han är ju så liten min plutt.
Vi ska träna lite nu när jag får hem dom nästa helg så får vi se hur det går.

Vart läste du det förreaten, att dom bedömmer mest gångarterna?

12/9 :)
Tur att det var såpass sent, annars hade jag skippat det. Han är ju så liten ännu(tycker iaf jag), trots att han är 9 veckor.

Han hade ju visserligen följt med ändå när jag visade hans mamma men det är ju kul att få en bedömning hur som helst och kritiken var bättre än poängen fast det var ju inga katastrof-poäng heller. :)

Klass 1 är ju alltid välkommet. Fast visst önskar man sig bättre poäng jämt. Konstigt bara att dom alltid ger bättre verbal kritik än det som siffrorna samt det nedskrivna säger. Kommer att video filma i bara för att ha kvar den verbala kritiken. Då vet man ju vad man kan säga till intresserade köpare, mer än vad som står på papperet.

Här inne åp Buke nånstans, minns inte var eller vilken tråd. Tror jag det var i alla fall! Kontentan var att domarna kollade gångarterna mest av allt och att "de flesta" med hoppstammade avkommor (renrasiga!) lät bli att visa eftersom de oftast inte(?) har lika bra gångarter = sämre bedömning. Så då kändes det inte så lönt för min del med vbl-hbl-korsning. Men om du vågar så kanske jag också vågar trots allt!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 555
Senast: Raderad medlem 149793
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix