Folksam, betalning m.m.

G

gogglen

Försäkrade hästen 26/8, och sen tar det ju 30 dygn innan den träder i krafft.. Alltså 26/9..
Jag har aldrig behövt åka till klinik och så innan, peppar, peppar..
Men förra veckan gjorde häste en riktig vurpa i hagen när han busade med sin kompis och sedan dess gallig i hasen och rejält halt.. Vår vet. tyckte vi skulle åka in och kolla..

Hur gör man när man varit inne? Ska man skicka några papper till försäkringsbolaget?

Den klinik vi tänkt åka till, där fyller man i uppgifter om häst, ägare och försäkringsbolag och sen sköter kliniken och försäkringen det resten..
Någon som varit med om det?

Men annars, dem kliniker, som inte har det såhär, hur gör man då?

Och hästen i detta fallet har ju inte varit försäkrad särskilt länge, har det någon betydelse?

Sv: Folksam, betalning m.m.

Av vår klinik får man en faktura med sig hem (om man inte får betala på plats vilket också förekommer). Man får sedan skicka in ansökan om ersättning till försäkringsbolaget.

Det brukar inte vara någon karens på akut skada.

De flesta men inte alla kliniker har vad som kallas för direkt reglering av kostnaden. Det innebär att du bara betalar för det som inte försäkringen ersätter, saker som självrisk, klinikavgift m m. Om de har det så brukar också kliniken sköta kontakten med försäkringsbolaget. Har inte kliniken det så får du betala och sedan skicka in kvitto och skadeanmälan till bolaget eller ringa själv till bolaget och höra hur du kan göra. Det är lite olika från bolag till bolag och försäkringstyp.

Tack för svaret :)

Har en fråga till.. Hästen är A1 försäkrad i vetvård 50.000
och A2 liv 5.000 kr..

Anledningen till att liv är så låg är att jag är i princip enbart ute efter
vet. vården..
Men jag vet inte om jag missförstått detta, då det står att det inte ersätter mer än försäkringsbeloppet.. Vilket är försäkringsbeloppet?

Liv, det kommer väl enbart till använding om hästen dör, behöver avlivas? Då man får ut det man försäkrat den i liv för..

Just A2 betalas bara ut vid akut avlivning eller olycksfall. Blixten slår ner, hästen blir påkörd etc. Så om den får en sårskada, vårdas och sedan måste tas bort får de flesta nix pengar på A2.

Tack så mycket för svaren :)
Nu börjar det blir lite klarare :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 009
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Ska ringa försäkringsbolaget på måndag så fort det öppnar, men undrar om någon vet, för det kan ju ändå hända något på ett dygn om man...
2
Svar
20
· Visningar
5 298
Senast: Kakis
·
L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 113
Senast: Lisa_S
·
Hästmänniskan Jag har nu beslutat mig för att köpa en tvåårig ardennerhingst, för en väldigt billig penning = 6000kr. Jag har varit och tittat på den...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka