Ingen besiktning - vad är worst case scenario?

Sv: Ingen besiktning - vad är worst case scenario?

Men en ung och frisk häst är väl för sjutton värd mer än 6000.-
Säg tex att jag säljer min häst till en kompis och därmed ett kompispris (för att jag vill min häst väl). Ska då kompisen inte kunna ha den försäkrad till sitt fulla värde???? Ska försäkringsbolaget profitera på att jag e bussig mot min vän :eek:.
Man får ju också betänka att om man senare vill sälja hästen alternativt köpa ny häst så måste man ju kunna göra det till samma värde. Skulle vilja se hur mkt häst hon får för 6000.- :angel:

????
Men mina tankar är ju ung. som dina.......vad menar du??:confused::confused::confused:

Nåväl...det viktigaste är ju egentligen vet.försäkringen!! Om TS är mest orolig för de veterinära kostnaderna! Då är det viktigt att kolla upp så det inte finns några reservationer i vet.försäkringen och om det är karensdagar vid ägarbytet. Men vad jag vet så gäller då försäkringen vid olycka el. "yttre våld" även under karens. Men inte "sjukdom".

En ung och fräsh häst skulle jag nog
Dock vill jag påpeka en viktig sak angående försäkringen.
Om du köper en häst för 6000 kr, och låter den stå försäkrad i 15000 kr och den mot förmodan skulle behövas tas bort inom en snar framtid, typ olycka, så får du bara ut 6000 kr, då det är vad du betalat.
Så, betala inte för en livförsäkring dubbelt så hög som du har användning för!

Är det så? hua, tar o mailar agria genast. :) Ska bli intressant och få svar från dem.

en häst för det priset skulle jag inte bry mig om att besikta. om du inte ser någon hälta i trav vid hand på rakt spår, och vid longering på böjt spår, så tror jag inte att du ser mindre än vad en veterinär gör. för så unga hästar böjer man väl aldrig ändå? veterinären ser till allmäntillståndet, det kan en lekman oxå, det man själv inte gör är böjprov och lyssnar på hjärta och lungor. sedan är det ju inte säkert att hästen, om den bara är 2 någonsin fått sitt hjärta lyssnat på? min syster fick avliva en häst hon köpt i samma prisklass (åring). efter ett halvår blev hästen sjuk i erlichia (eller hur det stavas) först där och då upptäcktes ett allvarligt hjärtfel som slutade med avlivning inom ett par dagar. men en häst i en annan prisklass kan ju ha andra dolda fel, det är alltid en risk att köpa häst, och här är nog risken inte så stor?

*KL*

Men inköps värde och försäkrings värde hänger ju inte ihop!

Om jag köper en häst för 5000 och sen rider till den och den blir jätte duktig så kan jag ju ha den försäkrad för 50 000...

Min häst är inköpt för 10 000 men när jag skulle försäkra honom sa han från försäkringsbolaget att han tyckte jag skulle försäkra honom för 20 000 liv.

MVH Russin8

Samma sak har jag gjort. Köpte en oinriden halvblodsvalack för 10 000 kr. Skulle vara lite av en problemhäst. Jag besiktade aldrig honom och det var inga problem med försäkring. Försäkringsbolaget tom rådde mig till att ta en dyrare försäkring eftersom han förmodligen är mer värd.
Det är mitt livs bästa affär och han har hittills inte varit skadad.:banana:

Mitt F-bolag har att du utan besiktning kan öka värdet på hästen med 10.000:-/år. (Detta tror jag gäller de flesta bolag.)
Ska du däremot höja den med mer, krävs ofta en besiktning.

Det är inte inköpspris utan "marknadsvärde" som gäller. Om du köper en häst för 1000 kr som är värd 20 000 kr, ska du få 20 000 kr av försäkringsbolaget om hästen måste tas bort (och är försäkrad till det värdet givetvis). Du ska med andra ord kunna köpa en "motsvarande" häst för pengarna du får.

Det är inte inköpspris utan "marknadsvärde" som gäller. Om du köper en häst för 1000 kr som är värd 20 000 kr, ska du få 20 000 kr av försäkringsbolaget om hästen måste tas bort (och är försäkrad till det värdet givetvis). Du ska med andra ord kunna köpa en "motsvarande" häst för pengarna du får.

Fast var det inte någon på forumet som alldeles nyligen skrev om att den inte fick ut mer än vad hästen var köpt för?

Trots att den var försäkrad för mer än själva köpesumman och försäkringen övertogs av säljaren.

Har bestämt för mig att jag nyss läst det.

I de försäkringsvillkor jag läst (de flesta stora bolagen har denna skrivelse i någon form) får man inte genom att försäkra hästen göra en vinst vid dess bortgång.

Marknadsvärdet anses vara hästens värde, som alltså gäller som livförsäkringsvärde vid tillfället. OM man sedan utbildar och utvecklar hästen stiger den i värde i de flesta fall, man kan då ange detta som skäl om/när man vill höja livvärdet i försäkringen.

Jag tror det kommer att bli vanligare och vanligare att man vid antingen inköp eller utdömning får visa verfikat på vad man köpt hästen för och vad man lägger till grund för en ev. diff mellan inköpspris och livvärde.

Saxat från Folksams försäkringsvillkor för häst:
---
..Försäkringsbeloppet anges i försäkringsbrevet för respektive häst och ska högst motsvara hästens marknadsvärde. Ersättning betalas aldrig med mer än försäkringsbeloppet. Om försäkringsbeloppet är högre än hästens marknadsvärde vid skadetillfället lämnas ersättning med högst marknadsvärdet.
---

Senast ändrad:

knapplån, svarar alla.

Intressanta svar! Tackar!
Hästen är dumpad i pris eftersom säljaren har dragit på sig en skada, därför säljs den så billigt. Verkligen ett kap, må jag säga. (inte säljaren alltså, bäst att förtydliga när ni tidigare snackat natura :D )

Jag menar, vad kostar inte uppstallning för en ardenner i två år, chip + pass och vaccin? Han har inte mkt förtjänst på den hästen..(inte säljaren alltså, bäst att förtydliga när ni tidigare snackat natura :D )
Jag har pratat med agria (där försäkringen fanns) och enligt det försäkringsnr jag fick av säljaren så är allt i sin ordning. I mitt fall är jag inte intresserad av att höja försäkringsvärdet, snarare ta bort det. Vill bara ha veterinärförsäkring.

Skönt att det inte var nån av er som kom med ett argument som gjorde att jag kände mig tvungen att besiktiga ;)

Nu är hästen betald och allt fixat, en transportör fixar leveransen hem till mig nästa måndag. Hade en jäkla tur, "min" transportör skulle upp i området nästa måndag och hade plats i bilen. Och jag är hemma från söndag kväll, så det passar mig utmärkt!

// Emelie, en glad nybliven hästägare (bortsett från mina små ponnyer då)

Lägg gärna ut svaret här, jag tror vi är många som är intresserade :bow:

Kopierade en fråga rakt av, kommer lägga ut den samt svaret så fort det dimper ner till mig. :) ska bli kul o läsa vad de svarar, då man sett det stå lite här o var på buke att man kan ha köpt hästen för en lägre summa sen försäkrat upp den och inte fått ut den nya summan. :confused:

*hoppas iofs aldrig behöva plocka ut livförsäkringen*

Sån unghäst skulle jag ta en enkel besiktning och skulle den vara UA så fine, men visade den nåt så vidare till klinik eller köpa annan häst. Fördelen om man besiktigat är ju att det finns papper på att man undersökt hästen innan köp. :)

Fast var det inte någon på forumet som alldeles nyligen skrev om att den inte fick ut mer än vad hästen var köpt för?

Trots att den var försäkrad för mer än själva köpesumman och försäkringen övertogs av säljaren.

Har bestämt för mig att jag nyss läst det.

Låter märkligt! Så försäkringsbolaget tar gladeligen emot en månadspremie motsvarande ett högre belopp än vad de anser att hästen är värd, men betalar bara ut hälften när hästen råkar illa ut? smart... :eek:

Marknadsvärdet anses vara hästens värde, som alltså gäller som livförsäkringsvärde vid tillfället. OM man sedan utbildar och utvecklar hästen stiger den i värde i de flesta fall, man kan då ange detta som skäl om/när man vill höja livvärdet i försäkringen.

Men det är ju väldigt luddigt. På motsvarande sätt kan man ju göra en "vinst" om hästens värde kraftigt faller, om den tex inte visar sig hålla måttet eller har varit avställd länge. Marknadsvärdet var då högre när hästen köptes.

????
Men mina tankar är ju ung. som dina.......vad menar du??:confused::confused::confused:

Ursäkta mig, jag snabbläste svaren men det var nog e.g menat till skuggi som menade att det var försäkringsbedrägeri, såg inte förren nu att jag citerat fel person :o

Låter märkligt! Så försäkringsbolaget tar gladeligen emot en månadspremie motsvarande ett högre belopp än vad de anser att hästen är värd, men betalar bara ut hälften när hästen råkar illa ut? smart... :eek:

Ja, just precis så.

Minns nu bara inte i viken tråd det var jag läste det, men det var alldeles nyligen.

En undran!! (Menar eg. inte att uppmuntra att "luras" el. så) men.....hur vet F-bolaget vad du köper hästen för??

Har aldrig behövt redovisa kvitto på någon häst jag köpt. Tror inte heller att när det gäller en så "billig" häst att de undrar. Och jag tycker att även om hon skulle betala 15.000:-, så är det billigt! Har dessutom hästen varit försäkrad hela tiden för denna summa o inte har reservationer borde inte F-bolaget undra.
Men lite försäkringsbedrägeri är det ju...det måste jag erkänna. Samtidig är kanske hästens riktiga värde högre.

Vad händer ex. om jag köper en häst för 20.000:-. Betalar kontant 10.00:- och resterande i natura...:rofl:...nej skämt å sido..med stalltjänst, el. en sak el. dylikt??

När man fyller i anmälan för att få ut livbeloppet ska man ange vad man köpt hästen för. Och svarar man inte sanningsenligt på det är det försäkringsbedrägeri.
Det kan såklart också få konsekvenser om det sedan uppdagas att man ljugit i anmälan.
Dessutom kan jag undra varför jag skulle få lov att få ut 15000 kr för en häst som jag köpt för 6000 kr?

Hästens "riktiga" värde är ju det man betalat, eftersom säljaren gick med på priset.

Om man skulle betala en del av en hästs pris i jobb eller liknande ska ju detta framgå i avtalet, alltså att du jobbar i stallet för motsvarande 10000 kr. Men då måste jobbet vara vitt förståss. Byter man svartjobb mot en häst så kan det tyvärr inte räknas som att man betalat de pengarna, för hur bevisa det?

Hur tycker du man gör då om man får en häst som gåva och den är värd iaf en bit över 20 tusen. Är det bedrägeri då att försäkra den för exempelvis 15 tusen kr?

På mitt bolag när jag fyllde i ansökan så behövde jag inte fylla i inköpspris utan bara vad jag ville försäkra för.
Försäkrade för 15 tkr liv + 50 tkr vetvård utan besiktning.

Om man får en gåva värd 20000 kr ska den registreras hos skatteverket vill jag minnas, för man ska skatta på gåvor över ett visst belopp. Och då denna gåva har registrerats skulle jag tro att det beviset räcker som "värdebevis" för hästen.

Det är inte när man försäkrar som det blir problem, det är när man vill ha ut livbeloppet som man måste ange vad man köpt hästen för.

Nja, de har ju inga åsikter om vad hästen är värd när man försäkrar in den. Då ska man själv fatta att man sätter livvärdet på vad man köpt hästen för.
Men när de vid avlivning frågar vad man köpt hästen för, det är ju då de inte vill betala ut mer än vad man köpt den för.

De har ju inte så mycket att gå på när de ska avgöra hästens värde, jag kan tycka att det är ganska logiskt att de flesta hästar säljs till det pris som motsvarar marknadsvärdet.
Och har man köpt en pryl billigt på rea, så kan man knappast "lämna tillbaka" den och få ordinarie priset tillbaka. Eller hur?

Men helt klart borde de begära in inköpspriset vid nyförsäkring eller övertagande, då kunde de berätta hur landet ligger, att man inte får försäkra över inköpspriset.

Sedan är det såklart skillnad på unga hästar osv, de stiger ju i värde bara för att de växer, tränas, rids in mm. Och då är man välkommen att höja livvärdet. Men man måste som sagt kunna visa varför hästen är mer värd.

Grattis till inköpet får man säga då!
Hoppas ni får det fint tillsammans :bump:
(du och hästen, inte säljaren.. bäst att förtydliga när folk snackar om natura.. :angel:)

Liknande trådar

H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 377
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Jag har en köpare på min häst, säljer inte häst så ofta, så därför har jag lite frågor. Eftersom flera har ringt och man hör historier...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10