Ingen besiktning - vad är worst case scenario?

Sv: Ingen besiktning - vad är worst case scenario?

Och har man köpt en pryl billigt på rea, så kan man knappast "lämna tillbaka" den och få ordinarie priset tillbaka. Eller hur?

Att du inte får lämna tillbaka den och få fullt pris, är inte konstigt. Men det är faktiskt så att om du lämnar tillbaka pga felaktig vara efter rea-kampanjen är avslutad ska du få tillbaka vad varan är värd vid ordinarie pris, för att du ska kunna köpa en ny likvärdig.

Så ibland kan du lämna tillbaka en rea-vara, och få fullt pris tillbaka.

Och om jag försäkrar en vara köpt på rea så hade jag ändå försäkrat den till fullvärde, för försäkringens jobb är att täcka upp så att jag kan få en ny likvärdig vara.

/Camilla

Senast ändrad:

Men helt klart borde de begära in inköpspriset vid nyförsäkring eller övertagande, då kunde de berätta hur landet ligger, att man inte får försäkra över inköpspriset.

Men jag hade nog tagit till advokat i ett sådant fall. Personen i fråga har ju betalat en för dyr försäkring som sedan ändå inte gäller. Har försäkringsbolaget några sådana invändningar får de kläcka ur sig det från början, som sagt var. Så löjligt gnidet!

När man fyller i anmälan för att få ut livbeloppet ska man ange vad man köpt hästen för. Och svarar man inte sanningsenligt på det är det försäkringsbedrägeri.

Jasså????
Jag fick tyvärr avliva mitt sto i feb -07, och inte fick jag skriva i något inköpsbelopp papperna till F-bolaget!!

GRATTIS till hästapållen!!! :laugh:
Vad kul!.........när får vi se den på bild??

Jag har nog själv aldrig haft livförs. på mina hästar i sk marknadsvärde. Lägger hellre pengarna på en bra vet.förs., vilket känns för mig som det viktigaste.

(Till NilaD
Ursäkta mig, jag snabbläste svaren men det var nog e.g menat till skuggi som menade att det var försäkringsbedrägeri, såg inte förren nu att jag citerat fel person

Förstod nästan det....:laugh:)

Dock vill jag påpeka en viktig sak angående försäkringen.
Om du köper en häst för 6000 kr, och låter den stå försäkrad i 15000 kr och den mot förmodan skulle behövas tas bort inom en snar framtid, typ olycka, så får du bara ut 6000 kr, då det är vad du betalat.
Så, betala inte för en livförsäkring dubbelt så hög som du har användning för!

Lånade texten ovanför och visst är det så att man inte ska hotta upp siffrorna utan att ha koll på att det är en relevant summa för hästen. Här har ni svaret från Agrias kundtjänst oxo.

"Det du kan få ersättning från din livförsäkring är hästens marknadsvärde.
Om du har betalat 6000 kronor för hästen och sedan försäkrar den i ett högre belopp utan att det finns grund för detta (meriter,stam osv) så får du ut 6000.

Men om du tecknar en försäkring på en unghäst på 25 000 och sedan efter en hel del hantering och inridning höjer beloppet till marknadsvärde får du självklart ut det högre ersättningsbeloppet.
Hästen värde stiger ikapp med utbildning och tävlingsmeriter.

Hoppas att du fått svar på din fråga."

Jag själv köpte en unghäst och har höjt hans liv, det är nog det dubbla nu och han är numera riden, visad och försäkringsbolaget kom hit och bedömde honom och sa Ja. Antar man går tillväga på så vis, så har man sitt på det torra. :)

Det var ju precis som det som Agria sa till mig, det känns betryggande :)

Jag visste inte om att man kunde ta ut ett ombud som godkänner värdet, det är ju toppen isånafall. Kostade det nåt?

Det var ju precis som det som Agria sa till mig, det känns betryggande :)

Jag visste inte om att man kunde ta ut ett ombud som godkänner värdet, det är ju toppen isånafall. Kostade det nåt?

Nej, de skickade ett av sina ombud, och fick en snygg ridväst oxo.:D sen meddelar de om beslutet. Man visst vet.besiktiga oxo för de vill ju veta att det är en frisk häst, prata med dem så fixar det sig. Jag är mkt nöjd med dem.

Nej, de skickade ett av sina ombud, och fick en snygg ridväst oxo.:D sen meddelar de om beslutet. Man visst vet.besiktiga oxo för de vill ju veta att det är en frisk häst, prata med dem så fixar det sig. Jag är mkt nöjd med dem.

Ja visst är dom fantastiskt snälla som låter oss försäkra våra pållar i deras bolag, och höja livvärdet och därmed feta på månadspremien till bolaget, amen. :bow:

Jag var mest förvånad över att dom gjorde det kostnadsfritt.. :)

I mitt fall så är jag ju snarast intresserad av att ta bort livförsäkringen, men känner att det kan vara bra att ha den ett år till så man hinner rida /köra in hästen och se om det kommer fram några fel.

Folksam tvingar en att ha en liv.förs på minst 5000kr. Undrar hur de gör om marknadsvärdet på hästen bara ligger på nån tusenlapp och hästen avlivas? Kan ju berätta att från min sida skulle det bli fetbråk om de betalade ut under 5000kr då...

Ja visst är dom fantastiskt snälla som låter oss försäkra våra pållar i deras bolag, och höja livvärdet och därmed feta på månadspremien till bolaget, amen. :bow:

Ja, det är ju ett vinstdrivande företag, det ska man ju inte glömma men visst, många har ju sin häst helt oförsäkrad men man får väl själv prioritera ;) Ibland får man faktiskt det man betalar för. :)

Vi köpte mitt sto som 6åring för en symbolisk summa och valde därför att inte besiktiga, vi såg att hästen var frisk och jag hade redan haft denna på foder en månad och inte märkt något.

Men nu först, två år senare har det kommit fram att hästen har pulsfel av ovanligt slag då vi tagit ut veterinär. Som TUR är i dethär fallet så var det ett medfött obetydligt hjärtfel som inte påverkat hästen öht men garanterat visat sig vid travträning (kanske därför hästen såldes för obetydlig summa trots att hon var värderad till 60-70 000)

Liknande trådar

H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 377
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Jag har en köpare på min häst, säljer inte häst så ofta, så därför har jag lite frågor. Eftersom flera har ringt och man hör historier...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama