Folk som slarvar med mockning

Har du sett personen i fråga mocka? Min kan absolut inte stå på rent spån, då blir det som du beskriver. Jag måste ha torvmix för att det ska hålla sig torrt och luktfritt, oavsett hur noga jag mockar med spån så blir det värdelöst :(

Mockar hon slarvigt så säg till stallansvarig att säga ifrån :)
 
Har du sett personen i fråga mocka? Min kan absolut inte stå på rent spån, då blir det som du beskriver. Jag måste ha torvmix för att det ska hålla sig torrt och luktfritt, oavsett hur noga jag mockar med spån så blir det värdelöst :(

Mockar hon slarvigt så säg till stallansvarig att säga ifrån :)

Nej jag har faktiskt aldrig sett henne mocka men vet att hästen är en sådan som stökar rätt mycket. Desto större anledning att vara ännu mer noggrann då tänker jag.. :) och fylla på med mycket nytt spån nu i början när spånet är nytt och fluffigt. Men jag får ta och prata med henne.
 
Men @anna__panna :
isåfall som stallägare som har bestämda åsikter om nivån, trots många svar på din fråga i tråden men du är helt klart missnöjd oavsett :
Du får du ju då helt enkelt adressera det med vederbörande ? Svårare än så är det ju inte ?
 
Åh vad kul med så många svar. Ja är det lite bajspluttar kvar har jag inte märkt så mycket på lukten genom åren med slarvpellar :)
så hade det bara varit det (förutom att det ser ut som en storm farit runt i boxen med det mesta spånet uppslängt på kanterna) hade jag kunnat störa mig i tysthet men jag hade utsläppet idag och det verkligen stank av ammoniak i boxen. Det var efter det jag skrev här lite desperat men tänkte att hon har ju inte fått chansen att mocka ännu.

Dock fick hon hjälp av en annan idag och det var fortfarande så man storknade ikväll så ärligt talat tog jag grepen o mockade ur pisset som inte är en bädd utan bara inte utmockat. Blev genast bättre men det här måste jag ta upp för gränsen för mig gick visst här.
Det får vara hur stökigt som helst men stanken av ammoniak alltså..! Jobbigt bara att vi ses så sällan och att man då ska komma och gnälla när man väl ses. Vill inte vara den där tavelskrivaren som är så hatad heller.
Men om det är du som är stallägaren så är det ju inget konstigt att du ringer om du har något att säga. Kör på det om ni inte ses inom max (sätt en gräns) antal dagar om du hellre tar det personligen i stallet.
 
Min reflektion är att hästen kanske inte kan stå på spån.

En av mina har kiss som luktar väldigt, hon är dessutom rörig av sig. Jag hade henne på spån i två månader, fick mocka en halvtimme varje dag, fylla på spån två gånger i veckan, och ändå luktade det f-n. Jag har haft henne på flera olika sorters strö och spån var gräsligt på alla sätt,
 
Jag hade nog inte vågat säga till direkt :/ är lagom konflikträdd.. men det är långt ifrån ok med mögel av ngt slag i boxen.

Är dock många som "inte ser", som inte lägger märke till detaljerna som gör andra vansinniga, som inte gör mer än det nödvändigaste, eller t ex tar det de ser och lämnar allt annat, dvs skit högen under krubban, döda fågeln i fönstret, det tjocka lagret med foder rester på krubbans kant/gallret, och bara sopar upp smutsen mot väggarna det ser dom inte eller bryr sig om, de har städat enligt dem själva och det andra gör är pedanteri. Man måste inte ha kliniskt rent men för f@^ se dig omkring när du gjort ngt och se om det är helt klart.

Otroligt frustrerande :arghh:
 
Min reflektion är att hästen kanske inte kan stå på spån.

En av mina har kiss som luktar väldigt, hon är dessutom rörig av sig. Jag hade henne på spån i två månader, fick mocka en halvtimme varje dag, fylla på spån två gånger i veckan, och ändå luktade det f-n. Jag har haft henne på flera olika sorters strö och spån var gräsligt på alla sätt,
Ja men vet man att hästen är en elvisp så får man ju försöka göra det bästa utav situationen, dvs mocka noggrannare, kanske lägga in gummimattor, byta strö till ngt som fungerar bättre, hålla efter botten med t ex stallosan, ev byta strö till ngt som är billigare så man kan ösa in mer/ ta bort allt smutsigt, ha hö nät för att inte hästen ska trampa ner osv.

Spån passar sällan till kisspottor, halm är inte så roligt heller. Men blandar man med torv i botten och halm upptill så får man ngt mjukt att pilla i upptill och ngt som suger upp kisset och tar bort värsta amoniaken nedtill.
 
Ja men vet man att hästen är en elvisp så får man ju försöka göra det bästa utav situationen, dvs mocka noggrannare, kanske lägga in gummimattor, byta strö till ngt som fungerar bättre, hålla efter botten med t ex stallosan, ev byta strö till ngt som är billigare så man kan ösa in mer/ ta bort allt smutsigt, ha hö nät för att inte hästen ska trampa ner osv.

Spån passar sällan till kisspottor, halm är inte så roligt heller. Men blandar man med torv i botten och halm upptill så får man ngt mjukt att pilla i upptill och ngt som suger upp kisset och tar bort värsta amoniaken nedtill.

På min så har torv och spånpellets funkat bäst.

Torven gör att kisset inte luktar och den går bra att göra bädd av.
Spånpelletsen gör att skiten inte kryper ner i bädden och kisset blir kakor som är lätta att ta ut.
 
Nej tack och lov mockar hon inget åt mig :) åh du är som mig, vad många gånger jag gått och mockat efter att jag fått hjälp med mockningen haha. Ja jag inser att det kanske är lite väl men annars blir det ju bara ännu jobbigare att mocka nästa dag. Jaja nu är det skönt nog ingen annan än jag som mockar åt mig iaf :)

Oj ja fortsätter det såhär så kommer man nog inte kunna gå från stallet utan att lukta :/ det är jag som är stallägaren så jag får ta tag i det..
Tja men då är det lätt. Antingen tar du över mockningen eller också undervisar du om hur du vill att folk ska mocka i ditt stall. Du är taskig om du slänger ut någon nu på hösten när folk har planerat sitt hästliv över vintern, brukar vara svårt att flytta på hösten.
 
I det här fallet vet jag inte om hon tänkt anlägga bädd. Om det är så så vet hon inte hur man gör och kommer därför inte lyckas. Vi stallade som sagt in dem för ~1,5 vecka sedan, hon slängde in tre balar spån och har sedan dess inte fyllt på och inte mockat så värst noga. På morgonen syns betonggolvet i mitten och allt spån är smutsigt av omkringspritt kiss och bajspluttar. Och det stinker. Hua!

Jag tycker det låter som om personen i fråga har för lite spån hur som, alltså vare sig det ska vara en växelströbädd eller en permanentbädd. En rekommendation när det gäller spån är att man ska ha minst 15 cm tjockt lager i boxen (källa: "Hästen som hobby" Bokförlaget Forum). Jag använder spån och till min en skitgris behöver jag ha ännu mer för att hon snurrar runt så himla mycket. Jag har permanentbädd, och för att det inte ska stinka ammoniak använder jag Stalosal också. Nackdelen med just spån är att när det blir blött så stinker det. Vid permanentbädd så plockar man bort bajset och det urin som ligger på ytan. Vitsen med permanentbädd är ju att övrigt kiss ska rinna ner i botten och "brinna ihop". Fyller på med nytt spån vid behov.

Jag skulle aldrig ställa min häst på ett så tunt lager av spån att betongen kommer fram. Dock ha jag sett det i många stall och jag tror att det beror på att man vill snåla på spånet.

/Lizzie
 
Jobbigt bara att vi ses så sällan och att man då ska komma och gnälla när man väl ses. Vill inte vara den där tavelskrivaren som är så hatad heller.
Gnälla är fel sätt att gå, om du gnäller kommer troligen personen inte att lyssna på dig för du gnäller. Istället kan man lyfta fram det i stil med "jag kände att det luktade ammoniak i din box, tänk på det här..." i en vänlig ton.
Risken om man gnäller är att den andre får taggarna utåt för att skydda sig själv. Då är det bättre med lite omvänd psykologi istället. Man får fram budskapet, men man gnäller inte. :up:
 
Om ni står i ett stall där någon slarvar med mockningen, vad gör ni då?
Bryr er inte alls?
Stör er i hemlighet men säger inget?
Säger till och i så fall hur?

Har haft inne våra hästar i 1,5 vecka och en slarvar så jag verkligen stör mig Bajs kvar i hela boxen och den stinker redan ammoniak.

Vill inte komma med pekpinnar och gnälla så jag har inte sagt något ännu men vart går gränsen?
Anledningen att jag stör mig är att jag själv är pedant, vill ha ett stall som inte luktar häst, tar bort minsta plutt och varje spån ska ligga slätt och prydligt när jag är klar. Förstår att alla inte är lika noga som mig :)
Är det just som du säger att du är pedant och det inte är skött därefter, säger jag inte till. Men är det rent av äckligt och en dålig miljö för hästarna, säger jag till. Men skulle inte ens tänka tanken att säga till för jag upplevde det äckligt pga pedant.
 
Min reflektion är att hästen kanske inte kan stå på spån.

En av mina har kiss som luktar väldigt, hon är dessutom rörig av sig. Jag hade henne på spån i två månader, fick mocka en halvtimme varje dag, fylla på spån två gånger i veckan, och ändå luktade det f-n. Jag har haft henne på flera olika sorters strö och spån var gräsligt på alla sätt,

Precis vad jag tänkte. Min häst är likadan och tittar man i hennes box på morgonen innan det är mockat så ser det inte alltid roligt ut. Jag är väldigt petig och använder träpellets vilket har visat sig vara det som funkar bäst.
 
Testa och ta hem en säck kalk eller stalosan (den röda) och be personen att strö ut lite av det varje dag i boxen. Blir det bättre så efter att säcken är slut får personen köpa hem eget eller betala dig för att köpa hem det.
Det hjälper nämligen enormt mycket både mot lukt och fukt i boxen
 
Rent allmänt: Jag är en sån som pedantmockar i en halv evighet i min box. Den är lättmockad och fräsch, men mockningen är den tid jag har att varva ner efter jobbet innan jag plockar in ponnyn så därför gör det inget om det tar nån minut extra.

Andra mockar inte lika pedantiskt som jag och jag kunde nog inte bry mig mindre så länge det bara stör mitt öga och inte hästarnas miljö. Om det luktar ammoniak är det inte ok för mig.
 
Så länge som det inte går ut över den allmänna stallmiljön så bryr jag mig väldigt lite om hur andra mockar sina hästars boxar. Står man som jag i ett stall med andra hyresgäster tycker jag man får acceptera skillnader i varandras hästhållning. Skulle en eller flera boxar avge så mycket ammoniaklukt så det drabbar andra runtomkring skulle jag påpeka det till den det berör. Blir det inte bättring efter det skulle jag ta upp det på ett stallmöte (står i kollektivstall) där vi gemensamt skulle få komma överens om en acceptabel lägstanivå för mockningen. :)
 
Efter lite jagande under dagen har jag nu pratat med henne :) som vissa skrivit så stämmer det att hon haft alldeles för lite spån förutom slarvet med att ta ut det smutsiga men nu är det utmockat och påfyllt så det var en fröjd att komma till stallet ikväll och enbart känna doften av nytt spån. Nu får vi bara hoppas det fortsätter bli bättring. Phu.
 
Var har TS skrivit att hon ens övervägt att slänga ut personen i fråga? :confused:
Ingenstans men jag kände att det kändes som en härlig stallkonflikt i vardande, brukar inte vara roligt. Resultatet kan vara förödande. Naturligtvis felaktigt påstående som du reagerar på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 850
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan När jag har stalltjänst så är det en självklarhet för mig att 1. vara noga med att hästen får rätt mat 2. Att ta bort ALLT bajs, ev...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 320
Senast: CK
·
Ekonomi & Juridik Först lite allmän info och jag hoppas inte att inlägget bli alltför luddigt och rörigt. Vi hyr ut 2 boxar till våran granne. Och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 501
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 493
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp