Folk som slarvar med mockning

anna__panna

Trådstartare
Om ni står i ett stall där någon slarvar med mockningen, vad gör ni då?
Bryr er inte alls?
Stör er i hemlighet men säger inget?
Säger till och i så fall hur?

Har haft inne våra hästar i 1,5 vecka och en slarvar så jag verkligen stör mig Bajs kvar i hela boxen och den stinker redan ammoniak.

Vill inte komma med pekpinnar och gnälla så jag har inte sagt något ännu men vart går gränsen?
Anledningen att jag stör mig är att jag själv är pedant, vill ha ett stall som inte luktar häst, tar bort minsta plutt och varje spån ska ligga slätt och prydligt när jag är klar. Förstår att alla inte är lika noga som mig :)
 
Jag tycker själv att djupströbädd, där man alltså inte mockar ur utan fyller på med ny halm varje dag, kan fungera bra så jag är inte känslig på så sätt men dålig luft med ammoniak hade jag aldrig accepterat. En svag hästdoft är ok men inte som det luktar i en del stall. Det är inte heller alls bra för hästarna.
 
Jag tycker inte det är att vara pedant att mocka ur och att spånet ska ligga slätt och fint efter. Det är ju så det ska vara. :confused: Men tycker de andra att det är acceptabelt får du bita ihop eller flytta om du inte själv äger stallet.
 
Om ni står i ett stall där någon slarvar med mockningen, vad gör ni då?
Bryr er inte alls?
Stör er i hemlighet men säger inget?
Säger till och i så fall hur?

Har haft inne våra hästar i 1,5 vecka och en slarvar så jag verkligen stör mig Bajs kvar i hela boxen och den stinker redan ammoniak.

Vill inte komma med pekpinnar och gnälla så jag har inte sagt något ännu men vart går gränsen?
Anledningen att jag stör mig är att jag själv är pedant, vill ha ett stall som inte luktar häst, tar bort minsta plutt och varje spån ska ligga slätt och prydligt när jag är klar. Förstår att alla inte är lika noga som mig :)
Nu står ju jag i kollektiv så det finns ingen "ansvarig" att säga till men det där är en grej som jag skulle ta upp på ett stallmöte om jag inte tar det direkt med personen i fråga.
 
Jag har upplevt det och då tagit upp det med personen i fråga. Vill inte att mina hästar ska behöva stå i ett stall med giftig luft. Sen mår jag själv otroligt dåligt av det också.

Hjälpte ett tag att säga ifrån men sen återgick de till sina slarviga vanor, dvs 1 cm dyblött spån... Som tur var flyttade de efter ett tag.

Ta upp det med personen på ett lugnt och vänligt sätt.
 
stör jag mig på någon gör jag en avvägning.
Kan jag stå ut vs sannolikhet att få önskat resultat om jag säger till.

Tavelskrivare är värsta sortens med-inackordering i min värld. Alltså värsta. Stör man sig på någon tar man det med den det rör direkt, inte indirekt via tavla. Antingen säger jag till personen själv eller så frågar jag stallägaren om vad som är brukligt/rutin i det stallet.
 
Jag mockar inte för uppvisnings skull, jag mockar för hygienens skull. Alltså tycker jag det är lätt tramsigt att stå i timmar och sortera, däremot får det ju inte vara problem med ammoniak. Det skadar luftrören och kan ställa till obotlig skada.

Det behöver inte vara slarv med mockning (även om det inte är uteslutet), det kan vara en häst som står bättre på en bra permanentbädd.
 
Senast ändrad:
stör jag mig på någon gör jag en avvägning.
Kan jag stå ut vs sannolikhet att få önskat resultat om jag säger till.

Tavelskrivare är värsta sortens med-inackordering i min värld. Alltså värsta. Stör man sig på någon tar man det med den det rör direkt, inte indirekt via tavla. Antingen säger jag till personen själv eller så frågar jag stallägaren om vad som är brukligt/rutin i det stallet.
Amen!!
 
Är det så illa att det luktar ammoniak och är skadligt tar jag upp det, antingen med stallägaren om denne är insatt i stallet, i andra hand på ett stallmöte som allmän diskussion, och i tredje hand med personen själv.

Men exakt hur folk mockar skiter jag i. Jag slarvmockar ibland till mina ponnyer, och ibland larvar jag mig och plockar minsta plutt och bäddar alldeles platt och fint åt dem. Det beror på hur ambitiös jag känner mig och hur mycket jag har att göra hemma som jag vill undvika :angel:
 
Åh jag skulle kunna skriva en roman om detta :devil:, men avstår. När det börjar ligga döda djur (inte hästen) i boxen sa jag till stallägaren. Mögliga skitar är gränsfall. Att gå omkring som en mockningspolis är inte roligt
 
Jag är känslig för ammoniaklukt (får ont i huvudet, blir lätt yr osv) så är det så illa att det luktar utan att du tar en grep, går in i boxen och gräver, då hade jag tagit upp det direkt. Mår jag dåligt av lukten/luften är det definitivt inte bra luft för hästarna.

Jag mockar noga. Går igenom allt spån, ut med alla bollar och nerkissat spån. Det tar inte många minuter för mig per dag. Jag är mest pedantisk i stallet där hästen står - alla boxar mockas men inte alls lika petigt, men likväl är luften i stallet bra och det luktar inte "dåligt mockat" öht. Det luktar svagt av häst. Alltså bryr jag mig inte ett dyft om ifall det ligger nån liten bajsboll i nån (av de andras) box(ar).
 
Jag struntar i andras mockning och sköter mig själv . Är väldigt noga med min egen Box.
Vi har stall med 5 m högt i tak och superventilation så luften blir aldrig dålig även om någon mockar halvdant.

Vissa stall har ju dessvärre väldigt dålig ventilation i sig, och luften blir då direkt påverkad av omockade boxar över lag. Då tycker jag problemet i grunden är det, inte hur en enskild person i sig mockar sin Box. Jag hade inte velat ha min häst i ett sådant stall alls.
 
Mockar de här personerna din box också? Alltså inte anklagande menat, utan i en del stall ingår ju mockning i priset? Jag har mot min vilja varit tvungen att ha det så, och jag mockade faktiskt om min egen box i smyg :o. Men då kände jag att jag hade fått noll gehör om jag hade påpekat det, och jag står heller inte kvar där. Jag är superpedant med min egen box, och tillåter egentligen bara en hästägare till i stallet att mocka den, för vederbörande är likadan. Ber aldrig någon annan, och jag har faktiskt stått och mockat om när någon gjort det utan att fråga (givetvis inte så att personen sett det).

Vad andra gör med sina boxar struntar jag väl däremot lite lätt i. Det är deras hästar, deras ensak. Däremot tog vi upp det på ett stallmöte när det blev så mycket gödsellukt i stallet när en del använde halm, att det inte gick att gå in i stallet i "civila" kläder utan att ta lukt. Vi måste kunna sköta utsläpp före jobb, och det är ohållbart att man stinker efter att ha varit inne i stallet mindre än en minut.
 
Ville också tillägga att även om det ligger pluttar så är det ju ingenting som påverkar ens egen häst. Är man så petig får man ju låta bli att snoka i andras boxar helt enkelt. Men med ammoniak så påverkar det ju alla andras hästar också. Och där går definitivt gränsen.
 
Om ni står i ett stall där någon slarvar med mockningen, vad gör ni då?
Bryr er inte alls?
Stör er i hemlighet men säger inget?
Säger till och i så fall hur?

Har haft inne våra hästar i 1,5 vecka och en slarvar så jag verkligen stör mig Bajs kvar i hela boxen och den stinker redan ammoniak.

Vill inte komma med pekpinnar och gnälla så jag har inte sagt något ännu men vart går gränsen?
Anledningen att jag stör mig är att jag själv är pedant, vill ha ett stall som inte luktar häst, tar bort minsta plutt och varje spån ska ligga slätt och prydligt när jag är klar. Förstår att alla inte är lika noga som mig :)
Tagga ned och skriv i tråden orimliga saker som stör.... :-). Antingen har du eget stall annars är det inte ditt ansvar utan stallägarens. Nu är jag nog ruskigt okänslig luktmäsdigt, men det låter lite konstigt, antingen mockar en väl ut det blöta eller så har hästen bädd. Då luktar det väl mest om en har bädd men ändå håller på att rör i bädden.

Jag fattar nog inte riktigt vad du menar eller hur du har det helt enkelt, tagga ned och låt stallägaren hantera situationen. Inte kul, ett stall där hästarna har varit inne kort tid och konflikterna börjar redan, du, ni får en lång vinter. Lycka till.
 
Åh vad kul med så många svar. Ja är det lite bajspluttar kvar har jag inte märkt så mycket på lukten genom åren med slarvpellar :)
så hade det bara varit det (förutom att det ser ut som en storm farit runt i boxen med det mesta spånet uppslängt på kanterna) hade jag kunnat störa mig i tysthet men jag hade utsläppet idag och det verkligen stank av ammoniak i boxen. Det var efter det jag skrev här lite desperat men tänkte att hon har ju inte fått chansen att mocka ännu.

Dock fick hon hjälp av en annan idag och det var fortfarande så man storknade ikväll så ärligt talat tog jag grepen o mockade ur pisset som inte är en bädd utan bara inte utmockat. Blev genast bättre men det här måste jag ta upp för gränsen för mig gick visst här.
Det får vara hur stökigt som helst men stanken av ammoniak alltså..! Jobbigt bara att vi ses så sällan och att man då ska komma och gnälla när man väl ses. Vill inte vara den där tavelskrivaren som är så hatad heller.
 
Mockar de här personerna din box också? Alltså inte anklagande menat, utan i en del stall ingår ju mockning i priset? Jag har mot min vilja varit tvungen att ha det så, och jag mockade faktiskt om min egen box i smyg :o. Men då kände jag att jag hade fått noll gehör om jag hade påpekat det, och jag står heller inte kvar där. Jag är superpedant med min egen box, och tillåter egentligen bara en hästägare till i stallet att mocka den, för vederbörande är likadan. Ber aldrig någon annan, och jag har faktiskt stått och mockat om när någon gjort det utan att fråga (givetvis inte så att personen sett det).

Vad andra gör med sina boxar struntar jag väl däremot lite lätt i. Det är deras hästar, deras ensak. Däremot tog vi upp det på ett stallmöte när det blev så mycket gödsellukt i stallet när en del använde halm, att det inte gick att gå in i stallet i "civila" kläder utan att ta lukt. Vi måste kunna sköta utsläpp före jobb, och det är ohållbart att man stinker efter att ha varit inne i stallet mindre än en minut.

Nej tack och lov mockar hon inget åt mig :) åh du är som mig, vad många gånger jag gått och mockat efter att jag fått hjälp med mockningen haha. Ja jag inser att det kanske är lite väl men annars blir det ju bara ännu jobbigare att mocka nästa dag. Jaja nu är det skönt nog ingen annan än jag som mockar åt mig iaf :)

Oj ja fortsätter det såhär så kommer man nog inte kunna gå från stallet utan att lukta :/ det är jag som är stallägaren så jag får ta tag i det..
 
Jag mockar inte för uppvisnings skull, jag mockar för hygienens skull. Alltså tycker jag det är lätt tramsigt att stå i timmar och sortera, däremot får det ju inte vara problem med ammoniak. Det skadar luftrören och kan ställa till obotlig skada.

Det behöver inte vara slarv med mockning (även om det inte är uteslutet), det kan vara en häst som står bättre på en bra permanentbädd.

I det här fallet vet jag inte om hon tänkt anlägga bädd. Om det är så så vet hon inte hur man gör och kommer därför inte lyckas. Vi stallade som sagt in dem för ~1,5 vecka sedan, hon slängde in tre balar spån och har sedan dess inte fyllt på och inte mockat så värst noga. På morgonen syns betonggolvet i mitten och allt spån är smutsigt av omkringspritt kiss och bajspluttar. Och det stinker. Hua!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 850
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan När jag har stalltjänst så är det en självklarhet för mig att 1. vara noga med att hästen får rätt mat 2. Att ta bort ALLT bajs, ev...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 320
Senast: CK
·
Ekonomi & Juridik Först lite allmän info och jag hoppas inte att inlägget bli alltför luddigt och rörigt. Vi hyr ut 2 boxar till våran granne. Och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 501
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 493
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp