följsamhet

melvin

Trådstartare
jag skulle vilja ha lite bra tips på hur man kan bli lite mer följsam över hindret, för tyvärr så tenderar jag att (tycker iaiiafall jag) ofta komma efter hästen i språnget, så nu undrar jag om någon har lite bra tips på hur man är lite mera "med" hästen över hinder? sedan funderar jag också på om det finns några tricks att känna sig lite aäkrare i hoppningen, tycka att det är mera roligt och mindre läskigt..., är det kanske bara mängddträning som gäller? alla tips är välkomna! :)

Sv: följsamhet

Hur menar du när du säger att du kommer efter hästen? Vad händer? Är du inte med med hela kroppen, blir det att hästen inte får tillräckligt med eftergift...? Jag tycker att ett bra sätt att öht förbättra sin hoppteknik är att hoppa lågt, gärna flera hinder på raken, och bara ta tag i manen precis innan hindret. När hindren är låga klarar hästen sig själv och du kan bara koncentrera dig på dig själv. Du kan också t.ex. låta dig longeras över låga hinder och ha tyglarna hopknutna så kan du bara känna in sprången och behöver inte bry dig om resten.

joo, jag blir liksom efter med hela kroppen istället för att följa med med kroppen...blir lite sån livräddningssits som man brukar kunna se i terrängbiten i fälttävlan...haha, vad flummigt det där blev...hoppas du förstod ändå! ;)

Personligen brukar jag inte rekommendera mantag om det inte är kris, då det är en ovana som är hemskt svår att bli av med.
Det är svårt att ge några tips när man inte har sett hur det ser ut, men fundera lite på din anridning. Många ryttare som kommer efter i språnget tenderar att sitta för upprätt i sin anridning. Axlarna ska vara framför kroppen, så att du är beredd att följa med.

jaaa, jag tror att jag sitter ganska mkt ner, och blir därav ganska upprätt...kan tänka mig att om jag är lite mer lätt i sitsen och framåtlutad så kan det bli lite bättre...

Och jag säger tvärtemot vad någon tidigare har svarat angående mantag. Mantag är en orutinerad hoppryttares bästa vän speciellt när man som du lätt hamnar lite efter. Det värsta du kan göra är att rycka hästen i munnen och det behöver du inte tänka på om du tar mantag.
Mitt tips är att du tränar mycket i 2-punkts sits i alla gångarter, även när du inte hoppar, för att hitta en bra balans.
Bra hoppövningar för följsamheten är t ex studs eller "5½".

För att bli säkrare tycker jag att du ska göra precis som du själv har nämnt dvs mängdträning på låga hinder. Det kommer säkert gå alldeles utmärkt så småningom och det är då det börjar bli riktigt roligt:D

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 740
Senast: Pilot
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 019
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka