Sv: Fölis!! Vad ska man tänka på???
Jag hoppar på din tråd ja med: Har nyss fått mitt 1:a föl (stoets andra). Fölis föddes måndagen den 4/4, runt 22-tiden. (ute i leran) För första gången idag, tog jag ut pållarna i hagen! Fastän jag fick hjälp med att få ut dem i hagen, höll hjärtat på att fastna i halsgropen - så orolig o nervös var jag! (Tänk om fölis smiter iväg från stoet, så hon blir alldeles vild/orolig, fölis gör sig illa på nåt m.m...) Men det gick jättebra! (Hade försökt leda ut stoet m fölet på släp, själv igår. Det slutade med att fölet gick runt i lugn o ro i stallet o såg sig runt, medans stoet höll på att bli alldeles hysterisk ute vid ingången o gnägga efter sin bebis! Så jag fick ta in dem igen-då fölet vägrade följa sin mamma!) Det enda som hände i hagen var att fölis fick sig en rejäl stöt 1 gång från tråden och att hon inte såg en stor sten framför sig när hon sprang, så hon fick in en stor kullerbytta över stenen!
Och båda gångerna var hennes goa mamma där o kolla upp att allt gick bra me henne!
Jag lät dem vara ute i ca.3-4 tim. Det var blött i hagen, men jag chansade på att det skulle vara ok att fölet låg på de blöta grästuvorna och sov pga att solen var så varm o skön just då! (Var det fel av mig?)Sen när jag skulle leda in dem (själv-givetvis) gick det hur bra som helst!!! :smirk: Försökte dock ställa stoet på stallgången, medans fölet skulle få gå löst runt henne. Men DET gick ju INTE! Stoet blev alldeles hysteriskt så fort fölis kom bara en meter bakom hennes synfält!
Så jag fick lov att ta in dem i boxen och borsta henne där!
Måste säga att nybliven fölägare känns rätt övermäktigt ibland!
Det är MASSOR med saker som känns så oklara. Hur man ska göra/betee sig osv... Det jag är mest rädd över, är att göra någon fel, så fölet far illa!
Jag känner en viss trygghet iaf, tack vare att STOET har varit med förrut! Också har jag jue min gamla barndomskamrat o hennes syster som haft flertalet föl. Är väldigt tacksam över att jag har dem att ringa, vid behov!!!
Jag skulle precis som *stall banal* vara VÄLDIGT TACKSAM för lite tips/råd nu den första månaden, hur man ska gå till väga!!!
OBS. Vet någon om det finns en NH-bok om fölets hantering/vård?!!