Fölis bara springer igenom linorna!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare timmona
  • Startdatum Startdatum
T

timmona

Vad ska jag göra? När jag släpper ut stoet och fölet så är hon väldigt nyfiken på linorna och går rätt in i dom och sugar på linorna. Jag puttar tillbaka henne och säger fy. Hon går i en provisorisk hage utanför stallet. Eftersom stoet var rätt så medtagen dom första två dagarna. Därför har jag inte släppt dom i den större hagen.Fundera om jag skulle göra det idag men är rädd att fölis går rätt i genom linarna in till dom andra stona. Eftersom hon sugar och tuggar på linorna vågar jag inte sätta på strömmen. Jag får stå och passa henne hela tiden och då kan dom bara vara ute en liten stund åt gången. Är det någon som har tips om vad jag ska göra?

Sätt på elen! Enda sättet för fölet att lära sig och få respekt för linorna!

Du riskerar att fölet skadar sig allvarligt om det inte lär sig snart.

Det är ju bara att slå på strömmen så är problemet löst och fölet far inte illa av el från staketet

Håller med de andra. Sätt på elen. Hon kommer garanterat att sluta tugga på staketet efter första försöket. De tar ingen skada av en stöt mer än att det är väldigt obehagligt.

Vårt första föl tog också elbandet i munnen,
vi hade dock strömmen på :crazy:
Han är idag, 8 år senare, väldigt försiktig och
håller alltid koll på vart tråden är..

jag släpper dem i en liten hage med 3 eltrådar samt en träribba i boghöjd utan ström första dagen MEN när jag ser att fölet leker med tråden så åker strömmen på. De gör det bara en gång sedan hålelr de sig borta från tråden. Fördel med att ha en träribba är att de inte kastar sig ut av stöten och trasslar in sig i trådarna. (Vilket har hänt hos mig)

Jag provade idag med strömmen och det fungerade. Nosade en gång och blev rädd och sprang iväg sen har hon inte gått nära tråden. Tack för alla svar.

Det var så lite så. Skönt att det gick bra! :)

Bättre att de får ett par stötar än att man ska behöva oroa sig för att de ska försöka gå igenom och trassla in sig, eller ännu värre skada sig.

Jag satte oxå på strömmen idag efter att fölis blivit lite väl närgången på banden. Min lilla valp som har kutat runt på gården obehindrat tidigare trodde att hon så kunde göra idag oxå vilket gjorde att även hon fick sig en rejäl kyss och körde runt i 300 km/h några varv och ett hjärtskärande klagotjut!! :crazy: :D

Samma här. Har oxå en liten "bebishage" där jag har en planka i boghöjd (på fölisen) och en eltråd strax över plankan samt en högre upp.
Det fungerar jättebra. De lär sig fort och man behöver inte vara rädd för att de drar igenom och trasslar in sig i eltråden.
Lycka till!

Absolut på med elen, annars kan ditt föl strypas av repen eller tråden.
Massor med el och fölet rör aldrig mer staketet.
:eek:

Min gamla hund, som är död nu, fick en stöt när hon var valp och under sina 13 levnadsår gick hon aldrig den vägen igen. Hon gick en lång omväg runt det stället trots att det inte längre fanns något staket där... :) Jag tror att hon trodde att det var från marken det otäcka kom för hon sprang gladeligen under andra staket. :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 674
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 140
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden, moderator får gärna flytta om den har hamnat fel. Lyssnade på Söndagsinterjun...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 548
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar