Fölchampionat

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MorningGlory
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 971
M

MorningGlory

Är det någon som har några erfarenheter av hur väl poängen på fölchampionat stämmer överens med den vuxna hästens gångarter och typ?

Sv: Fölchampionat

Jag tycker det beror på hur fölet är i växfas när den visas.
Är den överbyggd tex så rör den sig ju inte optimalt, men är det välbyggd och växer jämt, så ger det ju poäng som ger en hum om hur den blir som vuxen.

Ska göras ett arbete på just det ämnet i år.
Så vi får säkert se ett resultat kanske nästa år.

Tack för ditt svar. Det gäller en häst som fick 52 poäng. Och då får man väl tro att den inte varit i någon "värre" växfas, eller?

Är det någon som har några erfarenheter av hur väl poängen på fölchampionat stämmer överens med den vuxna hästens gångarter och typ?

Min erfarenhet är att hästarna ofta får högre poäng som föl än som vuxna. Vet många som varit klass 1 och fått 9-or på gångarterna och betydligt sämre poäng som 3- och 4-åringar. Extremiteterna är svårare att bedöma på föl - om benen står lite utåt eller är gracila syns mer på den färdigvuxna hästen - plus att bogläget ofta förändras till det sämre.

52 poäng låter dock som om det borde vara en mycket fin häst oavsett. :)

Liknande trådar

Heeelt ny på att tyda dom här unghästbedömning som finns. Kollar på en häst som är 5, fick klass 1 i gångarter och hoppning på...
Svar
12
· Visningar
1 268
Senast: Robina
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de... 2
Svar
32
· Visningar
2 938
Senast: Lea88
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Oknytt
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 741
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31