Sv: Fölauktioner
Jag hittade en rapport från den svenska auktionen på Ridsports hemsida:
"Flyinge AB fyndade på fölauktion
Under lördagskvällens auktion arrangerad av ASVH och Flyinge i samarbete passade Johan Bredberg, vd för Flyinge AB, på att fylla stallarna med hingst- och stoföl med dokumenterat god kvalitet. Sju inköpta sto- och hingstföl blev slutresultatet när de 17 katalognumren var avklarade.
Högsta pris på auktionen betalades för hingstfölet Don Perignon (Don Romantic – Bayron), som tidigare på dagen var bästa gångartsföl vid Riksföl på Flyinge. Hingstfölet såldes för 100 000 kr exkl moms och auktionsarvode på 10 procent.
Nästan lika dyr, 90 000 kronor, blev ett stoföl efter Rosevelt – Don Schufro som även det köptes av Flyinge AB.
Fina föl auktionerades även ut för väldigt låga summor, så låga att hela åtta föl förblev osålda genom ägarens återköp eller så kom det helt enkelt inga bud."
Då köpte Flyinge sju föl, åtta föl såldes ej och två föl köptes av andra köpare, inte så bra kan man kan man nog konstatera. Jag kollade som sagt på Danmarks auktion, och där var det full rulle, nu såg jag inte den svenska auktionen, men det verkar ej ha varit så mycket spekulanter om Flyinge köpte nästan alla de sålda fölen?