Fölauktioner

Sv: Fölauktioner

Vet du om det finns någon lista på nätet att titta på, hör inte riktigt vad de säger...

Ja det gör jag :) Men en av dem gick för 18 tusen bara, men det kanske var ett ponnyföl? Bilden stannade för mig just då :(

Jag hittade en rapport från den svenska auktionen på Ridsports hemsida:

"Flyinge AB fyndade på fölauktion

Under lördagskvällens auktion arrangerad av ASVH och Flyinge i samarbete passade Johan Bredberg, vd för Flyinge AB, på att fylla stallarna med hingst- och stoföl med dokumenterat god kvalitet. Sju inköpta sto- och hingstföl blev slutresultatet när de 17 katalognumren var avklarade.
Högsta pris på auktionen betalades för hingstfölet Don Perignon (Don Romantic – Bayron), som tidigare på dagen var bästa gångartsföl vid Riksföl på Flyinge. Hingstfölet såldes för 100 000 kr exkl moms och auktionsarvode på 10 procent.
Nästan lika dyr, 90 000 kronor, blev ett stoföl efter Rosevelt – Don Schufro som även det köptes av Flyinge AB.
Fina föl auktionerades även ut för väldigt låga summor, så låga att hela åtta föl förblev osålda genom ägarens återköp eller så kom det helt enkelt inga bud."

Då köpte Flyinge sju föl, åtta föl såldes ej och två föl köptes av andra köpare, inte så bra kan man kan man nog konstatera. Jag kollade som sagt på Danmarks auktion, och där var det full rulle, nu såg jag inte den svenska auktionen, men det verkar ej ha varit så mycket spekulanter om Flyinge köpte nästan alla de sålda fölen?

Senast ändrad:

Det där var ju trist! Jag har satt en del hopp till detta med auktioner. Nu kan man tycka att den här var lite "dåligt planerad", med kort framförhållning. Men det borde ju finnas rätt många föl till salu i södra Sverige som platsat?

(min åring har enligt flera ögonvittnen hoppat så j-a bra ur och i hagar idag så den är påtänkt till auktion nästa höst :D)

SSHS auktionen har gått bra, den här var i en annan regi och enligt mig inte lika förberedd som SSHS. SSHS har haft filmsnuttar ute på nätet en tid innan auktionen, jag tror att det är en viktig del i marknadsföringen. Riksföl i all ära, men det var inte så mycket publik där i dag, det är viktigt att ha auktion där potentiella köpare finns. SSHS har sin auktion i samband med championaten och då är väldigt många hästmänniskor där, och speciellt då ryttare som kanske letar påläggskalvar.

Finns redan förslag på att nästa års auktion skall ligga i samband med flyinges CDI- tävling. Det tror jag blir jättebra, mkt publik/uppfödare och tävlingsryttare på plats.

Jag såg hela auktionen idag, ibland var det nästan pinsamt när fölen inte ens fick bud på 25000kr...

Vart är alla människor som vill köpa fölungar med bra poäng från fölbed?

Är det så att ett toppstammat föl med meriterade föräldrar säljer bättre oavsett om det är visat eller ej?

Då köpte Flyinge sju föl, åtta föl såldes ej och två föl köptes av andra köpare, inte så bra kan man kan man nog konstatera. Jag kollade som sagt på Danmarks auktion, och där var det full rulle, nu såg jag inte den svenska auktionen, men det verkar ej ha varit så mycket spekulanter om Flyinge köpte nästan alla de sålda fölen?

Nja alltså någon mer måste ju ha varit där annars hade ju inte Flyinge behövt betala så mkt för de fölen de ville ha....

Sen var det visserligen tydligen ingen "bidgivning" direkt på de som Flyinge inte ville ha...

Barnsjukdommar har ju alla nya saker men hoppas att det kommer fortsätta med dessa "elitauktioner" då det ju uppenbarligen är intressant i andra länder iaf....

Nja alltså någon mer måste ju ha varit där annars hade ju inte Flyinge behövt betala så mkt för de fölen de ville ha....

det var ju bara två föl som dom betalade "bra" för dvs 90´och 100tusen för , övriga föl fyndade flyinge för 40´-60´tusen.

tur att dom köpte så många, annars hade det blivit lite pinsamt...

Men jag tror att detta blir ett bra koncept i framtiden , när det är inarbetat och arrangörerna fått positiv feedback på förändringar och förbättringar!

Är det symptomatiskt att bukefolket har större intresse för den danska auktionen än den motsvarande svenska?
Vi får väl hoppas att detta är en god början, Hopphästklubbens auktion visade väl på en ganska stor förbättring andra året jämfört med det första.
Jag tycker man kunde också titta på ASVTs auktioner, Kriterie Auktionen kommer snart upp, deras katalog är föredömlig, mycket att lära där.

Den danska auktionen var i mina ögon mer förberedd då de en tid innan hade lagt ut videosnuttar på fölen på nätet samt att den sändes live på nätet, så gör SSHS också. Personligen har jag sedan dräktigt med en dansk hingst, och tittade mycket av det intresset då tre föl var efter den hingsten.

Jag hoppas verkligen att Sverige får fart på sina auktioner också, SSHS har lyckats bra med det, men när andra arrangörer har försökt har det inte blivit så bra respons från köparna, allt handlar om bra marknadsföring. Jag tror också att det är bra att ha kända namn inom sporten att koppla till, de inger förtroende till köparna. Folk köper när Royne och Jens står och berättar om och ropar ut hästarna, de hade nog köpts mer om t ex Peter hade gjort samma sak för Flyinge. I SSHS fall har de som ropar ut valt med i urvalsprocessen, så där blir det en ännu starkare koppling till dem.

Nu var jag som sagt inte på auktionen utan bara på riksföl, men om det inte masströmmade dit till folk auktionen så var det inte i närheten av publikmängden på SSHS auktion vid championaten då det var helt fullt på läktaren.

Finns redan förslag på att nästa års auktion skall ligga i samband med flyinges CDI- tävling. Det tror jag blir jättebra, mkt publik/uppfödare och tävlingsryttare på plats.

Jag såg hela auktionen idag, ibland var det nästan pinsamt när fölen inte ens fick bud på 25000kr...

Vart är alla människor som vill köpa fölungar med bra poäng från fölbed?

Är det så att ett toppstammat föl med meriterade föräldrar säljer bättre oavsett om det är visat eller ej?

Tidningen Ridsports artikel i senaste numret ang priser på föl i Sverige, var ju inte direkt något stöd för uppfödare i landet......

SSHS beslut att ta med föl i år är positivt,tyvärr har man delegerat selektionen av fölen till en av landets största och kanske mest subjektive hingsthållare,många uppfödare har därför valt att inte anmäla sina föl av den anledningen,tråkigt!!!

:idea: Det låter som en smart idé!

Så tror jag att det är!

Det går att tjäna pengar på avel...

Saxat från tidningen Jydske Vestkysten

Føl fra Ribe satte pris-rekord

Føllet her er solgt for 500.000 kroner. Moderen går ikke for under to millioner kroner.

KÅRING: Det var en glad og stolt dyrlæge Lone Christiansen fra Ribe, der i går var på vej hjem fra ridecentret Vilhelmsborg ved Århus.

Ved Dansk Varmblods Eliteskue havde hun nemlig årets bedste dressurbetonede hingsteføl.

Føllet var dog ikke med Lone Christiansen tilbage til Ribe. Det var ikke et føl, som hun ville beholde. På eliteføl-auktionen blev føllet solgt for ikke mindre end 500.000 kroner.

Hermed slog indehaveren af stutteriet på Farupvej 14 ved Ribe prisrekorden. Og det var hendes egen rekord, som hun hermed slog, idet hun sidste år solgte et føl for 400.000 kroner.

– Føllet blev solgt til Norge, og det var i øvrigt samme person, som købte føllet i år, som også købte mit føl sidste år, fortæller Lone Christiansen, der også er klar til at sælge moderen til de fine føl.

– Men hun går ikke for under to millioner kroner. Nordmanden overvejer nu, om han også vil købe hende.

Lone Christiansen har i 15 år haft stutteriet på Farupvej nord for Ribe. Det er dog ikke hendes levevej. Hun er tilknyttet Ribe Dyreklinik.

Hittade detta om den svenska ELIT-auktionen på ASVH:S hemsida:

//......// " Kollektionen av auktionsföl bestod av 17 selekterade föl med minst 47 p vid genomförd fölmönstring. Det var kvalitativt en mycket bra samling såväl dressyr som hoppstammade föl som visades fram väl på lördagseftermiddagen.

Tyvärr blev det en del återtag men 10 av de utbjudna fölen bytte ägare under lördagen eller söndagen. Denna gång var köparna svenska och till stor del Flyinge AB men vi hoppas till kommande år också ha ett antal utländska spekulanter på plats vid auktionen samt välkomnar vi även att svenska ryttare intresserar sig för att köpa svenska tävlingshästar och då som föl. Tyvärr sammanföl arrangemanget med Danmarks Elitfölauktion och tillika med Bundeschampionat i Tyskland vilket säkerligen reducerat det antal köpare som var på plats.

58 % av de utbjudna fölen såldes och totalt såldes det föl för 570 000 på vår Elitfölauktion (inkl dagen efter) och två föl såldes för mer än 90 000 , båda hingstar. Vi fick ett genomsnittspris på 57 000 per sålt föl.

Av de framvisade fölen hade 10 st dressyrstam och 7 st hoppstam, 66 % av de framvisade tidigare bedömda 47 poängs fölen såldes och 60 % av de bedömda 48 poängs fölen såldes.

Ett tack framför vi till Agria som sponsrade med fri försäkring på ”klubbat pris” en månad.

Vi hoppas ges möjlighet att kommande år ha en liknande auktion, att det uppskattas av våra svenska uppfödare och vi lovar genomföra förbättringar i ett antal avseende.

Christine Ståhlhammar/ASVH styrelse"

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 265
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 966
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 869
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V