I
IrishCobTinker
Hej! Jag har ett sto som ska föla i juli, är det någon mening att betäcka om henne i år eller är det bättre att vänta ett år? Om man ska betäcka om henne, när ska man göra det då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej! Jag har ett sto som ska föla i juli, är det någon mening att betäcka om henne i år eller är det bättre att vänta ett år? Om man ska betäcka om henne, när ska man göra det då?
Jag tycker om att betäcka på fölbrunsten faktiskt. Först tvättar man ur stoet och sen är det bara att betäcka som vanligt. Jag vet inte hur många gånger jag har betäckt på fölbrunsten men jag vet att de allra flesta gånger har det tagit sej.då de e stor infektionsrisk och dom tar sig oftast inte.
Intressant, här är man alltid upplärd med att låta sto o föl vara ifrån varandra 10 min om dagen för att påskynda tömning av livmodern.
Intressant, här är man alltid upplärd med att låta sto o föl vara ifrån varandra 10 min om dagen för att påskynda tömning av livmodern
)
Hm, det var en inte så klok rutin.
Ett sto som man tar bort fölungen för blir stressad och får en adrenalinutsöndring. Adrenalin gör att livmodern slappnar av. Då tömmer sig den sämre. Bästa livmodertvätten är täta digivningar. HH
Fast det är ju fortfarande så att det INTE är rutinåtgärd att skölja stona efter fölning här i Sverige... Det är snarast väldigt ovanligt att så sker. Stona renar sig själva bra ändå.Jag separerar inte heller sto och föl från varandra. Har aldrig gjort och kommer antagligen aldrig att göra.
Känns det som att stoet behöver tvättas ur kommer vet hem och gör det eller så åker vi in till mottagningen med de båda. Men det har hänt ett par gånger på 10 år.
Menar ni brunsten vid 9dagar eller vid ca 30dagar efter fölningen?? (fölbrunsten)