Fölar i juli?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare IrishCobTinker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 441
I

IrishCobTinker

Hej! Jag har ett sto som ska föla i juli, är det någon mening att betäcka om henne i år eller är det bättre att vänta ett år? Om man ska betäcka om henne, när ska man göra det då?

Sv: Fölar i juli?!

Hej! Jag har ett sto som ska föla i juli, är det någon mening att betäcka om henne i år eller är det bättre att vänta ett år? Om man ska betäcka om henne, när ska man göra det då?

Om fölningen går bra utan komplikationer kan du nog betäcka om i fölbrunsten som kommer ca en vecka efter fölningen. Fast min åsikt är nog att hoppa över att betäcka i år och i stället betäcka tidigare nästa år. Det är större infektionsrisk om du betäcker i fölbrunsten. Går stoet över tiden skulle jag absolut hoppa över betäckning i år. Fölar hon lite tidigare tåls det att tänka på. /AFF

Mitt sto skall oxå ha i juli och jag kommer inte att betäcka om iår. jag skulle INTE rekomendera att betäcka i fölbrunsten (ca 9dagar efter fölning) då de e stor infektionsrisk och dom tar sig oftast inte. jag tycker du skall betäcka nästa år så du kanske får i mars-maj någon gång istället!!!

vad har du för sto å vad e hon betäckt med?

Varför ska hon föla så sent? Krånglade det förra året? Om hon blev dräktig direkt så ser jag inget fel att betäcka på 30-dagars brunsten (tycker dock inte att man ska betäcka på fölbrunsten då den är till för att rena stoet). Fölet kommer ju lite senare men sen beror det ju på om det är i början av juli eller i slutet hon ska ha.

Det är ett Welsh sto, hon är betäckt med welsh hingsten storhaugs magic flyer.

JAg kom på väldigt sent att jag vill betäcka henne, och sen när jag skickade iväg henne så hade hon stängd livmoder(tror jag) Så vi fick spruta igång henne, men hon tog sen på första och enda språnget.
Hon ska ha i mitten , men risken är väl att hon går över tiden.

Jag har ett sto som fölar i Juli , pga att det var svårt att få henne dräktig. Jag vill av den anledningen gärna ha henne ombetäckt i år, när hon nu är igång är det lättare att få henne dräktig.
Jag provar nog på fölbrunsten om allt varit okomplicerat för att vinna lite tid vid nästa års fölning.
Den största risken är väl att stoet resorberar om man betäcker på fölbrunsten?
Det finns ju de som först låter stoet ha sin fölbrunst för att därefter spruta igång henne för att på det sättet vinna ett par veckor i tid.

då de e stor infektionsrisk och dom tar sig oftast inte.
Jag tycker om att betäcka på fölbrunsten faktiskt. Först tvättar man ur stoet och sen är det bara att betäcka som vanligt. Jag vet inte hur många gånger jag har betäckt på fölbrunsten men jag vet att de allra flesta gånger har det tagit sej.

Hade mitt sto fölat i juli hade jag funderat på vad jag hade för planer för stoet. Är stoet enbart ett avelssto och ska förbli så för resten av hennes liv så hade jag betäckt. Bättre ett sent föl än inget alls. Jag hade betäckt på fölbrunsten i alla år tills jag hade fått henne att föla i mars-april någon gång. Det tar ett par år att komma dit, men det är det värt tycker jag.

Rids och tävlas stoet hade jag nog gett henne paus och sedan betäckt henne när hon brunstar på våren. Det beror ju på lite hur och när hon brunstar, men jag hade betäckt i april-maj.
Lycka till!!

Jag har också bra erfarenhet av att betäcka på fölbrunsten. Jag motionerra mina ston ordentligt efter fölning och de har varit tomma och rena vid fölbrunst när veterinärhar kollat. I år kör jag på fölbrunst igen för att få tidigare fölningar. Väntar föl i dagarna:bump: Hitills peppar peppar har stona blivit dräktiga och hållit hela tiden ut på fölbrunstbetäckning.

Jag har också alltid fått dräktigt på fölbrunst och jag skiljer inte mor och föl åt eller motionerar stoet på annat sätt efter fölningen.

Jarrah fölar också i juli och jag ska seminera på fölbrunst under förutsättning att fölningen går bra.

Intressant, här är man alltid upplärd med att låta sto o föl vara ifrån varandra 10 min om dagen för att påskynda tömning av livmodern:p

till ts, är lite petig men det är welsh COB hingst du betäckt ditt sto med inte en welsh (vilket oftast betyder sekt B)

Intressant, här är man alltid upplärd med att låta sto o föl vara ifrån varandra 10 min om dagen för att påskynda tömning av livmodern.

Kolla lite tillbaka i tiden så var det en tråd om det.

Jag har inte gjort det på många år och trots det så har de inte någon vätska eller annat vare sig på fölbrunst eller på 30 dygn. Jag tycker att det ofta är förenat med livsfara att ta ett 600-kg sto från sitt föl och eftersom det inte verkar göra någon skillnad så slutade jag. De springer med sina föl i hagen och det får räcka.

Jag separerar inte heller sto och föl från varandra. Har aldrig gjort och kommer antagligen aldrig att göra.
Känns det som att stoet behöver tvättas ur kommer vet hem och gör det eller så åker vi in till mottagningen med de båda. Men det har hänt ett par gånger på 10 år.

Intressant, här är man alltid upplärd med att låta sto o föl vara ifrån varandra 10 min om dagen för att påskynda tömning av livmodern:p

)

Hm, det var en inte så klok rutin.

Ett sto som man tar bort fölungen för blir stressad och får en adrenalinutsöndring. Adrenalin gör att livmodern slappnar av. Då tömmer sig den sämre. Bästa livmodertvätten är täta digivningar. HH

Hm, det var en inte så klok rutin.

Ett sto som man tar bort fölungen för blir stressad och får en adrenalinutsöndring. Adrenalin gör att livmodern slappnar av. Då tömmer sig den sämre. Bästa livmodertvätten är täta digivningar. HH

Fast de föklungar som varit lite hårda i magen mår bra av det då de blir lösare i magen av stressen. Mina ston bryr sig inte så mkt över att lämna sina fölungar kortare tid.

Jag separerar inte heller sto och föl från varandra. Har aldrig gjort och kommer antagligen aldrig att göra.
Känns det som att stoet behöver tvättas ur kommer vet hem och gör det eller så åker vi in till mottagningen med de båda. Men det har hänt ett par gånger på 10 år.
Fast det är ju fortfarande så att det INTE är rutinåtgärd att skölja stona efter fölning här i Sverige... Det är snarast väldigt ovanligt att så sker. Stona renar sig själva bra ändå.

Till ts:
Jag fick ett föl den 1 augusti för ett antal år sedan. Betäckte om stoet på fölbrunsten och fick föl den 25 juni året efter....
Men man bör undvika att betäcka maidenston på fölbrunsten, säjs det. Varför har jag egentligen aldrig fått klart för mig.

Som jag skrev så har vi tvättat ur ston ett par gånger på 10 år. Det är definitivt inte en rutinåtgärd på Irland heller!

Jo jag säger oxå att den runt 9dagar e fölbrunst.. men många kallar 30 dagars brunsten för fölbrunst oxå!!! :P

Fölbrunsten är den "reningsbrunst" som även kallas 9-dagarsbrunsten.
jag har aldrig hört någon kalla 30-dagarsbrunsten för något annat än just 30-dagarsbrunsten - däremot kommer den ofta en aning tidigare än 30 dagar efter fölningen...

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 399
Senast: cili
·
Avel Till sommaren väntar mitt sto föl och har börjat fundera lite på vad det finns för alternativ att registrera avkomman i? Mamman är...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Görel
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka