Föla inne eller ute?

Usch...nu blir jag osäker i alla fall! :crazy:

Vad tror du, är det ok att låta min gamla märr föla inne i box trots att hon alltid (såvitt jag vet) fölat ute? Även fast hon blir 21 i maj? Hon ska ju föla i början av april o vädret kan ju vara si så där...fast förra året var det ju jättefint hela april. Dessutom har hon fölat senare på våren/sommaren förr (maj-juni-juli).

Jag vill ju helst vara närvarande när hon fölar. Tror du det finns nån chans att hon fölar ute i skjuleti så fall? Det finns inga träd eller dungar i hagen, enda skyddet är skjulet (30 kvm med massor av halm). Stör det mycket om ungponnyn också går där ute när hon fölar? :confused:

Hmm, beslutsångest. Å andra sidan förlorade uppfödaren ett föl häromåret just för att hon fölade ute, nära en bäck, och fölet halkade i när det skulle resa sig. De hittade det nerkylt i bäcken o det gick inte att rädda. Nu har vi ju ingen bäck...men vi har ju iofs en märgelgrav i kortändan av hagen. Staketet går ganska nära, nog tillräckligt för att ett föl skulle kunna rulla under vid försök att resa sig och då blir det nog enkel resa ner i plurret. Usch! Det känns ännu värre än att "tvinga" henne att föla i stallet.

Blev visst en massa babbel...tänker högt medan jag skriver! :D

Du som verkar erfaren...

Om man låter stoet föla ute, vilket jag har tänkt mig, hur skall man sedan då gå till väga vad gäller betet. Skall de direkt fortsätta att gå ute dygnet runt om vädret tillåter eller skall de in på natten?

Jag tycker att det láter jätte bra ute om vädret är ok.
Det är ju perfekt med ett sádant stor skjul med massor av halm.
Kan du inte sätta för nágot där risken finns att fölet kan komma under ner till vattnet, i sá fall slipper du ju oroa dig.
Jag vet inte heller hur jag ska göra med min dam....

Inte bara till dig Francess, men om fölet föds ute, kan de dá stanna ute hela tiden...? Om de föds inne hur mycket kan de dá vara ute i början?
Hur kan det skilja sig sá? De máste ju vänja sig snabbt vid klimatet om de föds ute, varför kan de inte vänja sig snabbt med att vara ute om de föds inne?
Hoppas att ni fattar....lite luddigt.

Visst kan ditt sto föla inne om hon är van vid boxen, fast hon kan ju 'knipa' till dagtid.. finns det nån övervakning då?

Ett av mina ston vakades på i fem nätter inomhus (alltid fölat inne nattetid).. kollade henne noga på morgonen, inga tecken på fölning så ut i hagen med de andra som vanligt.. halv 10 så ropar stallflickan att stoet har fölat i hagen (i en hörna med eltrådar o dike utanför), vi var snabbt på plats och kunde lotsa mor & föl till mitten av hagen..'phuu'!!

Att det finns andra hästar i hagen brukar inte vara nåt problem just vid fölningen.. tvärtom, stoet har då beskydd av dem.. men senare då fölet är uppe på benen så kan stoet bli 'mäkta irriterad' på närgångna hagkompisar, jag brukar låta sto & föl vara själva i ca en vecka innan återsläpp, nu har du ju bara en ungponny ihop med stoet, det bör nog fungera bra att låta dem gå ihop direkt.. ponnyn håller sig undan!

Hmm, jag hon ska få chansen att föla inomhus i alla fall. Kanske hon t.o.m. uppskattar det? Det är ju hennes vanliga box, valde att göra den stor just för att hon skulle kunna föla i den.

Jag är mest orolig för att hon inte ska orka hela vägen pga hennes ålder. Men hon hade en bra fölning förra gången, 2002. Och hennes egen mamma gick med föl som 25-åring! Och hon är i gott hull o ok kondition.

Kom att tänka på, min ungponny har ju faktiskt varit med om en fölning redan, i somras (2003) när hennes mamma fölade o hon fick en "lillasyster"! Det verkade ju gå bra i alla fall. :)

Någon annan övervakning än att jag får sitta vid hagen alt gå dit regelbundet finns inte. Skulle inte gå! Möjligtvis kanske att jag kan övertala grannens tonårsdotter som nästan ser fram emot det här mer än jag! :D

Har väl hakat upp mig lite på info om att de allra flesta föl som går bort vid fölning inte har felläge utan att de dör pga att hinnorna inte spricker som de ska...så jag vill vara med främst pga det. Och så vill jag ju vara med eftersom det är första gången för mig! Vill försöka filma... :o

Min fölade ut i somras. Jag har fördelen att ha en STOR gräsmatta med gunnebo-staket så varken sto eller föl kommer någonstans. Är det bra väder, dvs inte regn så tycker jag att de ska födas ute, det är naturligt och dessutom är det bra för fölets benställning att få gå och stå på fastare underlag (det är renare ute också). Dessutom ska dom ju gå ute resten av sommaren också... :)

Skall de direkt fortsätta att gå ute dygnet runt om vädret tillåter eller skall de in på natten?
Ja, men de första 14 dagarna får man ändå vara försiktig och ta in om det blir 'ruskväder'.

.. men om fölet föds ute, kan de dá stanna ute hela tiden...? Om de föds inne hur mycket kan de dá vara ute i början?
Hur kan det skilja sig sá? De máste ju vänja sig snabbt vid klimatet om de föds ute, varför kan de inte vänja sig snabbt med att vara ute om de föds inne?
Född inne: Beroende av årstid & väder så kanske de bara kan gå ut nån halvtimme/timme flera ggr/dag, röra på sig är ett måste från början oavsett väder, men ligga ner på en kall mark är inte bra.. fördel är om man gjort en bädd i hagen och lägger hö där till stoet, då lägger sig fölet gärna där vid mammas 'goa mule' :)

Född ute: Fölets hela kroppsmekanism (hud, päls etc) anpassas direkt till yttre förhållanden och blir därmed lite tåligare, men givetvis får man i början ta in då o då vid 'ruskväder'.

Nåt som inte får glömmas bort är att de första dygnen efter fölning skall man låta stoet vara ute själv ett par ggr/dag i ca 5-10 minuter för att 'rensa' livmodern, då passar man på att grimträna fölet inne i boxen samt lyfta fötter mm :)

"Jag är mest orolig för att hon inte ska orka hela vägen pga hennes ålder".

Det behöver du inte oroa dig för, du kan också hjälpa henne i slutskedet (framben & huvud synliga) genom att ta sönder hinnorna.. dra fölets ben ner mot stoets haser vid varje krystvärk (inte däremellan) så får hon det lite lindrigare.

Det som sen är viktigt är att hålla stoet kvar i bädden ca 10 minuter så att fölet får ca 1,5 L blod från moderkakan.. innan navelsträngen brister, vissa ston vill kasta sig upp omgående.. då brukar jag dra fram fölet så långt det går till mammas nos så lugnar hon sig.. fördel om man är två personer i boxen vid det tillfället :)

"Har väl hakat upp mig lite på info om att de allra flesta föl som går bort vid fölning inte har felläge utan att de dör pga att hinnorna inte spricker som de ska..."

Helt riktigt, många många föl drunknar i fosterhinnorna eller kan få lunginflammation senare.. de tar ju sitt första andetag då kroppen (bålen) pressats ut och får då alltså vätska ner i lungorna.. olika mycket beroende av hur nosen hamnar och hur trött fölis är, många ston är inte snabba upp och biter kanske hål på fel ställe :(

Ang. att låta andra hästar gå i samma hage vid fölning:

Mitt sto är lägst rang av mina två hästar. Den andra är en lekfull och dominant valack. Han brukar ofta irritera mitt sto "leka" när hon skall rulla sig, går gärna fram precis när hon lagt sig osv. Det har alltid varit så, är det då lämligt att de går ihop när fölningen skall ske. Kanske får hon inte vara ifred?!? Min tanke var att sära på dem med bara ett staket så att de går brevid varandra men ändå så att hon får ro att lägga sig när tiden kommerö.

Vad tycker ni?

Jo, den biten känner jag till! Hjälpte till att förlösa en killing idag vid lunch, mamman (förstagångare) hade lite dåliga värkar + att hon var trång i utgången (dvs precis längst ut o hon sprack inte upp heller) så jag fick hjälpa till att dra försiktigt i klövarna (framåtneråt) vid värkarna. Gick jättebra, blev en fin liten tjej! Mamman var medtagen efterår, men hämtade sig snabbt.

Jag fick även ta hål på hinnorna o sticka ett finger i munnen på den lilla medan hon fortfarande var kvar inne. Efteråt fick hon ligga kvar halvvägs inne i mamman en stund. Antar att det är samma som för hästar.

En liten avstickare!

Om jag ska hjälpa mitt sto så *måste* hon föla inne, annars kommer jag förmodligen att missa alltsammans. :o Min man ska jag nog kunna få på fötterna när det är dags, han är så förväntansfull han med! :)

Tack för svaret Bia,
Har jag fattat rätt nu dá.... om de föds ute sá kan de alltsá ligga pá kallt underlag under dag (och natt?), men om det är riktigt ruskväder, som regn och blást, dá fár de gá in oavsett dag eller natt?

Sá om de föds ute och hela första mánaden är dáligt väder, dá fár de gá ute som om fölis var född inne, eller? Alltsá korta pass för att röra pá sig?
Hoppas att du förstár vad jag menar...

Svárt när man inte har haft föl innan, man blir ju lite nojjig....mánga säger ju olika och man máste ju skapa sig en egen plan utifrán allt man hör.

Även en dominant häst bör inse vad som skall ske och därmed hjälpa till att vaka över sin underlydande vid en fölning, men visst kan det kanske hända att han blir sur på det 'nya livet'.. sära på dem du för att vara på den säkra sidan!

Sedan har ju stoet sina modersinstinkter och kommer nog att 'skicka iväg' valacken då du släpper ihop dem igen, senare blir hon tacksam för att få en barnvakt :D

Grattis!
Killingfödsel eller hästfödsel skiljer endast i storlek på det du drar ut.. nu har du avlagt examen :D

Eftersom det blir ditt första föl, så är det nog bra med inomhusfölning :)

Nej, du har inte fattat riktigt rätt.. jag låter inte stoet föla ute vid en årstid med kall mark, det kanske fölen klarar men jag vill inte utsätta dem för det!

Med bra väderlek för fölning ute menas torr & varm mark, jag kanske förklarade lite 'plumpt'!!

Ok, tack!
Mitt sto ska föla i mitten av juli sá jag hopas att det är torrt dá..... varmt är det nog säkert, men annars blir det inne.
Hur láng tillvänjning behöver de för att kunna gá ute dag och natt (om vädret är ok)?

Jag har ju varit med vid fölning nágra gánger innan, hos en kompis till mig som är veterinär, men det är ju alltid nervöst att ha sin första egna pá egen hand... :crazy: :)

Kommer dock inte ihág att fölet och mamma suttit ihop efterát. Navelsträngen har nog ákt direkt de gánger jag varit med.....

Åh, tack för berömmet, det värmde! :)

Ja, det får bli inomhusfölning, om nu bara stoet accepterar det. Men hon gillar sin box annars och den är ju stoor (15kvm) så hon har plats att vandra o röra sig. Tack för all hjälp o alla råd! :)

Mitt sto ska föla i mitten av juli sá jag hopas att det är torrt dá..... varmt är det nog säkert, men annars blir det inne.
Hur láng tillvänjning behöver de för att kunna gá ute dag och natt (om vädret är ok)?
Två av mina ston ska också föla i början-/mitten av Juli :)
De får föla ute då oavsett väder och får komma in sen om det regnar oavbrutet i flera timmar, det brukar inte vara kallt på marken vid den tidpumkten.. och jag gör alltid en tjock halmbädd innan fölning så det är lugnt!

Om ditt sto fölar inne och det är bra väder så kan de vara ute hela dagarna från början & dygnet runt efter ca 1 vecka, detta är enbart hur jag gör och inget som måste följas.. många uppfödare gör kanske på andra sätt!?

Lycka till :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
938
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka