Föla inne eller ute?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Iaraphel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 4 797
Tack för alla goda rád och bra vägledning, trots att tráden inte var min.... :D
Lycka till allihopa med era fölisar!

Mitt sto skall föla i mitten av Maj. Skulle helst vilja att hon fölade ute... Om man lägger en bädd i hagen som är garanterat torr (om det inte står som spön i backen...då får jag nor ändra mig) skulle det fungera att låta henne föla ute då?
Mitten av Maj kan ju vara lite marigt. Är det några här som har erfarenhet av att låta stona föla ute i Maj?

Hoppas på hjälp...jag är nybörjare! :) :crazy: :)

Jag låter mina föla inomhus. Jag har bättre koll där samt att det är lättare att hjälpa till om något går snett. Förra årets så fick vi hjälpa till att dra ut det ena fölet samt att sedan flaskmata den stackaren i ett dygn, jag är hemskt tacksam för att han föddes inne (början på maj) i slutet av maj så föddes det sista fölet ute då jag naturligtvis trodde att allt var lugnt för resten av natten ( kl 05) fölet föddes i fölflocken, stoet var inte lågrangat utan stoet var snäppet undet ledarstoet, stor hage samt lugn flock. Lite senare ringer stallägaren och ber mig komma och ta bort den elaka svarta om jagar det nya fölet. Vårt ledarsto vallade den nyblivna mamman och dennes nyfödda föl runt runt i hagen. Detta hände i en flock med ston som kände varandra väl och som annars var väldigt lugn och harmonisk! Årets föl kommer att födas inne, mest av naturliga skäl, föds i mars, april och maj!

Har du full koll över fölningshagen och bäddar i god tid innan så att stoet vänjer sig.. lägg höet mitt i bädden, mina ston sover i bädden på nätterna, faller sig naturligt.. det gör inget om det bara är +/- noll i luften, men fyll på torr halm varje kväll!

Sen bör du ju ha inneboxen i beredskap i fall att...

I mitten av Maj brukar det ibland vara 'halvsommar', bara att hoppas :)

Självklart låter man fölning ske där man vet att man har 'kontroll', sen att det ibland händer för tidigt ute i flocken.. är en annan 'femma', har ju hänt här också!

Jag sover nästan ingenting under flera veckor.. försöker göra allt för att inte missa en fölning, men ändå kan det ibland ske..

De flesta föl hjälper jag ut till världen & har då gett dem den bästa start de kan få.. om det så är inne eller ute :)

Grattis!
Killingfödsel eller hästfödsel skiljer endast i storlek på det du drar ut.. nu har du avlagt examen
Där blev JAG lite lugnare! :D
Mina föräldrar har ca 80 getter som killar varje år och jag har faktiskt funderat på att ta hem min häst till ev. fölning just för att de har så mycket erfarenhet från olika sorters killingfödslar. (Självklart skulle jag också vara hemma då! Skulle inte vilja missa något!)

Jag har hört att utomhusfödsel är bra inte bara på grund av minskad risk för infektioner, men även för att stoet gärna rör på sig innan hon lägger sig ner för att föla. Det gör hela nedkomsten enklare ifall hon rör på sig mycket, sägs det.
Detta fenomen är ju känt, men man gör det ju mycket enklare för stoet om hon har rejält med plats istället för en box, som trots stora mått ändå inte kan jämföras med en hage.

Jag tror att man inte kan hålla så mycket bättre koll på hästen inomhus motför utomhus, om man inte har kamera förstås.

Jag tror att man inte kan hålla så mycket bättre koll på hästen inomhus motför utomhus, om man inte har kamera förstås

Inne är hästen i sin box. Du kan alltså kolla henne hela tiden, och utan att hon märker det (eller så hon märker det om stoet är av sådan typ att hon inte har något emot det)

Ute så kan hästen vandra iväg i hagen och även om du sitter som limmad vid fönstret så kan du inse att "Jag ser inte hästen, fan" och så får du skena ut till hagen och försöka lokalisera stoet och då finns risken hon blir störd. Dessutom så är MÖRKRET ett problem.

I hagen har stona en förmåga att vilja föla lite undanskymt, i skydd av buskage etc. Det är ju från vildhästtiden då en fölning mitt på slätten var dukat bord för ett rovdjur. Sen minskar risken att något mer rutinerat sto ska stjäla fölet innan fölet & mamman hunnit bonda med.

Har man en liten paddock så har man lättare att hålla uppsikt, men då var det mörkret som sätetr käppar i hjulen, men är årstiden sådan att det är ljust hela natten eller att man har den belyst så har man samma uppsikt som i box. Förutsatt att man inte ska gå in på toa, ta en macka, värma sig lite etc. De har FENA på att föla då ;)

Jag sov ju i stallet inför fölningen, och nä jag var helt säker på att "nu kan fölet inte knipa så mycket längre" så kollade jag henne var 30:e minut i hagen dagtid samt på em/tidigt kväll i stallet. 20.00 gick jag ner och la mig i stallet, såfort jag kom ner drog stoet igång (hon hade mao väntat, de hade varit inne sen 16 och jag hade utan att det märkt det kollat var 30:e minut) och blev oroligt, tryckte baken mot väggarna etc och strax innan 21 gick vattnet och strax efter 21 var fölet ute, med lite draghjälp.

jag är fullt övertygad om att stoet (rutinerat fölsto) väntade på att jag skulle komma innan hon satt igång, hon behövde nämligen hjälp att få ut fölis, och så fick jag slita upp fosterhinnorna och hade ganska mycket jobb att få igång andningen. Hade jag inte varit där hade fölis dött. Jag hade kunnat missa det mellan två halvtimmeskollar, och jag är övertygad om att stoet väntade tills jag kom ner i staleet permanent (jag hade vakat ett par nätter innan, hon bröt alla mönster det året och var på väg men ångrade sig flera gånger dagarna innan)) eftersom hon drog igång i samma sekund som jag lyckats knöla ner mig i tältsängen, dvs när hon såg att jag var i stallet permanent.

Men som sagt, liten paddock som man har full översikt över, och ljus (naturligt eller artificiellt) och en solstol så har man ju samma koll på fölning ute ja. (räknar då med att man vakar konstant (eller har kamera), inte att man kollar varje halvtimme eller så, då kan man missa alltihop var man än låter stoet föla.

Mina ston fölar ute, om de fölar maj eller senare. Skall de föla i april så tar jag in dem och låter dem föla i en halmad ligghall eller en stor box.
Jag brukar ibland låta sto och föl stå inne i ett eller två dygn så att de får vara ifred och bekanta sig i lugn och ro. Men sen släpper jag ut dem i stoflocken igen. Allt beror på hur stoet tar det. Om stoet inte bryr sig om de andra (det finns de som blir stressade av de andra i början) så får de vara ute hela tiden.

Jag föredrar att de fölar ute, även om det är lite halvdåligt väder. Tar hellre in dem direkt efteråt. Det är mindre infektionsrisk ute, mindre risk för klämskador och stoet kan röra sig så mycket hon vill. En del ston vill ju trava runt och en del vill stå och trycka rumpan mot ett träd. Jag vill att de skall få göra det som känns bäst. Och fölningen går mycket smidigare om de får röra sig mycket under öppningsskedet.

Och, hur mycket man än vaktar så kan man missa det hela. Därför föredrar jag att missa det och det sker ute, då behöver jag inte oroa mig för just klämrisken eller att säcken inte öppnas som den skall. På bar mark så går den sönder nästan direkt, medan den på en mjuk bädd håller väldigt länge.

Och det är ändå så att föl har drunknat om de varit lite svaga. Inte ofta, men det har hänt. :cry:

Jag bor ju uppe i norrland, så det där kan jag nog tajma tills det blir ljust.
Men du har många bra tips som jag definitivt skall beakta när den tiden kommer! :bow:
kloka ord av... den som nu skrev inlägget innan mig nu
Och, hur mycket man än vaktar så kan man missa det hela. Därför föredrar jag att missa det och det sker ute, då behöver jag inte oroa mig för just klämrisken eller att säcken inte öppnas som den skall
Jag håller helt med!

Skulle du föreslå mig att låta mitt sto föla i sandpaddocken med bädd, dock utan regn eller vindskydd (ligger visserligen omgärdad av skog..) där man har bättre kol eller tycker du att jag skall låta henne gå i en avdelad bit av den kuperade beteshagen, oxå med bädd. Där har jag ju lite sämre koll. Behöver de ha en hage/paddock med regn/vindskydd?

Ursäkta att jag ställer alla frågor till dig, men du verkar ha erfarenhet å det har inte jag! :)

Visst kan hon föla i sandpaddocken, men dagen efter får du flytta dem.. fölisar brukar göra som småbarn d.v.s 'äta sand & stenar' vilket inte är nyttigt!

Är vädret okej så behövs inget vind-/regnskydd :)

Föla inne så klart!
Vill inte att mitt sto fölar ute i april, men har haft ett sto som har fölat ute men vilket jobb det var att hitta dem i hagen varje gång jag skulle gå ut och kolla henne, det är så mycket lättare att övervaka i stallet när men inte har 3 fotbollsplaner att leta häst på i nattmörkret. :bump:

Jemeni, en fråga bara.
Handlade det inte om vad som var bäst för hästen?
Att du tycker det är obekvämt och bökigt har ju faktiskt mkt lite med saken att göra.
Om man nu tycker det är jobbigt att springa i en enorm hage och leta efter sitt sto kan man ju sätta henne i en mindre hage som man har bra koll i. Det var det. :p

Jag vidhåller fortfarande att det är individuellt vad som är bäst, från sto till sto. En del av mina ston skulle få fnatt om de stängdes in, för de har samma mönster varje år - de går och går och går och går... Tills de plötsligt lägger sig ner och fölar. En del vill föla mitt i flocken, en del vill stå i skogen och gnugga hela kroppen mot träden osv. Det är knappats bäst för dem att bli instängda i en box. Sedan finns det de som verkligen helst vill in, till vilket pris som helst.

Och vad spelar det för roll om det är i april, hästarna fryser inte i april. Ett blött föl kanske gör det beroende på vädret, men då är det ju bara att ta in dem efteråt.

Nä, jag tycker det är viktigare att se till att stoet får det så bra som möjligt.

Återigen, mina åsikter! :devil:

Och vad spelar det för roll om det är i april, hästarna fryser inte i april. Ett blött föl kanske gör det beroende på vädret, men då är det ju bara att ta in dem efteråt.

Ursäkta, men VAR bor du? Mitt föl är fött 14/4 och just då knäppte det till och blev minus fem grader kallt på natten. Dessutom var det veckorna efter regn, mer regn och mest regn samt blåst och runt nollan.

Fölis föddes inne, i kallstall. TEMPERATUREN i LUFTEn var inga problem, men ute var det ett väldigt passande så att fölis INTE skulle lägga sig i hagen. Det var nämlgen blött och iskallt i marken. Således INTE väder för att föl att gå ute obegränsat eller födas ute.

Sen KAN det vara jättefint, torrt och varmt i april här med, men aprilväder är aprilväder och man kan aldrig veta.

(Ja, fölis hade en halmhög att ligga i i hagen, men när hon blev trött vek hon ihop benen och la sig där hon befann sig just då, sällan i halmhögen..)

Ja, men självklart... Är det så kallt kan de ju inte vara ute hur som helst eftersom de ligger så mkt. Men jag har hittills inte haft det problemet, jag bor norr om Stockholm, och i april har det varit bra väder (de gånger jag fått föl så tidigt) så de har minst kunnat vara ute precis hela dagarna (med lösdriften öppne givetvis) sedan har de fått komma in på natten i "box".

Men jag vill fortfarande helst att de fölar ute som sagt. Jag tar hellre in dem direkt efteråt.

Missade jag att svara på ngt?

Jag bor 7 mil norr om Uppsala, och såvitt jag vet så var förra årets mitten på april (när mitt föl föddes) lika eländig i Stockholm?

Men som sagt, det finns fiiiina aprilmånader med med vårkänsla hela tiden =) Fast förra året var rätt trist, stoet tänkte dra igång tidigare men då blev det snöoväder och hon ändrade sig (tack och lov..*s*). Vissa år har jag släppt på bete i april, så det kan ju variera stort. Men generellt så är det oftast tradigt väder än bra. Tyvärr =/

Nej, tror inte du missade att svara på något =)

Ok :smirk: men jag fick 3 föl i april förra året och alla föddes ute, då var det "torrt" (läs ej lerigt) och fint i hagen (inte den vanliga vinterhagen alltså) förutom runt grindhål och vattenkar. De fölade ute och var ute hela dagarna och kvällarna. På nätterna var de såklart inne då, för det regnade en del även här. Men det har funkat bra. Sedan har jag ju fri tillgång på hösilage i hagarna, vilket betyder att fölen låg i silaget medans morsorna åt = alltid och det funkade kanonbra. :p

Men min poäng är och förblir, att jag tror att stona generellt föredrar att föla ute. Att man sedan tar in dem är ju en annan sak. Men frågan var ju ursprungligen vad som var bäst för stoet :D

I år skall "jag" ha ett föl i skiftet mars/april och är det snö då, så kommer hon få föla inne hur som helst. Det är ju bara när vädret tillåter som det blir möjligt att låta dem vara ute och föla. Och det var det jag menade med att de inte fryser i april. Inte på dagen iaf, om det är skapligt väder och underlag. Sen kommer det 3 stycken i slutet av april och jag hoppas vädret är som i fjol iaf - utan snö.

Men, det ultimata är nog ändå att få fölen i maj, då kan de föla ute och vara ute dygnet runt. Men det blir inte alltid som man önskar :banana:

Skall "du" få föl i år också?

Självklart handlar det om vad som är bäst fär hästen!!!
Men vad jag vet så har inte hästarna varit vild hästar på många generationer vilket betyder att vi ständer in den i hagar och de är vana att komma in på natten, varför ska de då föla ute när de är vana att stå inne på natten resten av året, förra sommaren var min häst ute på natten ca. 2 veckor hon ville inte vara ute! (mycket mindre knott med m.m inne) För den delen tror inte jag det kan vara en bra start i livet att bli född i max 5 plusgrader och sedan gå och frysa till någon kommer på morgonen för att ta in dem.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
932
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 043
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 640
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka