Jag tror att man inte kan hålla så mycket bättre koll på hästen inomhus motför utomhus, om man inte har kamera förstås
Inne är hästen i sin box. Du kan alltså kolla henne hela tiden, och utan att hon märker det (eller så hon märker det om stoet är av sådan typ att hon inte har något emot det)
Ute så kan hästen vandra iväg i hagen och även om du sitter som limmad vid fönstret så kan du inse att "Jag ser inte hästen, fan" och så får du skena ut till hagen och försöka lokalisera stoet och då finns risken hon blir störd. Dessutom så är MÖRKRET ett problem.
I hagen har stona en förmåga att vilja föla lite undanskymt, i skydd av buskage etc. Det är ju från vildhästtiden då en fölning mitt på slätten var dukat bord för ett rovdjur. Sen minskar risken att något mer rutinerat sto ska stjäla fölet innan fölet & mamman hunnit bonda med.
Har man en liten paddock så har man lättare att hålla uppsikt, men då var det mörkret som sätetr käppar i hjulen, men är årstiden sådan att det är ljust hela natten eller att man har den belyst så har man samma uppsikt som i box. Förutsatt att man inte ska gå in på toa, ta en macka, värma sig lite etc. De har FENA på att föla då
Jag sov ju i stallet inför fölningen, och nä jag var helt säker på att "nu kan fölet inte knipa så mycket längre" så kollade jag henne var 30:e minut i hagen dagtid samt på em/tidigt kväll i stallet. 20.00 gick jag ner och la mig i stallet, såfort jag kom ner drog stoet igång (hon hade mao väntat, de hade varit inne sen 16 och jag hade utan att det märkt det kollat var 30:e minut) och blev oroligt, tryckte baken mot väggarna etc och strax innan 21 gick vattnet och strax efter 21 var fölet ute, med lite draghjälp.
jag är fullt övertygad om att stoet (rutinerat fölsto) väntade på att jag skulle komma innan hon satt igång, hon behövde nämligen hjälp att få ut fölis, och så fick jag slita upp fosterhinnorna och hade ganska mycket jobb att få igång andningen. Hade jag inte varit där hade fölis dött. Jag hade kunnat missa det mellan två halvtimmeskollar, och jag är övertygad om att stoet väntade tills jag kom ner i staleet permanent (jag hade vakat ett par nätter innan, hon bröt alla mönster det året och var på väg men ångrade sig flera gånger dagarna innan)) eftersom hon drog igång i samma sekund som jag lyckats knöla ner mig i tältsängen, dvs när hon såg att jag var i stallet permanent.
Men som sagt, liten paddock som man har full översikt över, och ljus (naturligt eller artificiellt) och en solstol så har man ju samma koll på fölning ute ja. (räknar då med att man vakar konstant (eller har kamera), inte att man kollar varje halvtimme eller så, då kan man missa alltihop var man än låter stoet föla.