Gott om plats o ingen risk för att rulla fast i boxen
helst sant, MEN det finns en annan risk med att de fölar ute. Om fölet hamnar på fel sida staketet endera vid fölning eller sedan när fölet ska på benen. (Sen kan de hamna utanför staketet när de rullar i närheten etc, men det gäller ju även föl födda inne).
Så man måste ha uppsikt över de som fölar ute med, vilket är svårare än om de fölar inne.
Det är mindre risk för infektioner (fölsjuka etc) ute, men om det skulle bli komplikationer är det sämre med ljus etc ute för en veterinär att se t ex.
Så det finns för och nackdelar med både och. Men om man har möjlighet att låta dem föla ute i paddock med trästaket, gärna svagt upplyst så att man kan övervaka det på avstånd, och att man övervakar det så föredrar jag det.
Jag hade dock inget val (för tidigt på säsongen) och min fölis föddes inne. Hon behövde dock hjälp att komma ut och hjälp att börja andas, så om hon fötts när jag inte var där (dvs oövervakad) så hade hon dött oavsett om det varit inne eller ute. Så jag anser att det VIKTIGASTE är uppsikten, oavsett om det är inne eller ute!