Föla inne eller ute?

Iaraphel

Trådstartare
Vad är egentligen bäst för en häst? att föla inne eller ute?
vi ska betäcka vårt sto till våren och har diskuterat hur tidigt vi ska betäcka, dels kom vi in på det om vi ska försöka göra så hon fölar inne eller ute...
Men vad är då bäst?

För och nackdelar med det?

När jag rådfrågat veterinär så har de sagt att det är bäst att föla ute självklart beroende på väder o värme.

Mitt sto fölade ute förra året. Det var inte planerat för jag hade tänkt börja ta in henne under nätterna dagarna innan men hon fölade 10dygn innan beräknad tid. Våran grön hage ligger dock alldelens brevid vårt hus så att man ser hästarna från vissa fönster. Nu gick allting väldigt bra o hon fixade allt själv trotts att det var första gången för henne.

Nackdelen med att föla ute kan vara att det är svårt att vaka över dem utan att störa för stona väljer oftast en skyddad plats tex tätt buskage.

Fördelen är ju att det är helt naturligt=) Gott om plats o ingen risk för att rulla fast i boxen.

Det finns säkert massor med för o nackdelar men för vårat sto gick det utmärkt att föla ute. Vi tog inn dem när fölet var c:a 12timmar gammalt för att det började åska.

Ja det är ju just det att det kan vara svårt att ha pejl på dom i mörkret.

Ja, det är därför jag kommer att låta mitt sto föla inne. Hon har stor box, men det hjälper ju iofs inte om de lägger sig mot väggen. Men stoet är äldre (blir 21 i maj) och jag vill kunna vara behjälplig om det skulle vara nåt.

Vad jag vet har hon fölat ute alla andra gånger, så jag hopppas hon kommer att acceptera boxen o att jag finns där. Ska ha kameraövervakning när det närmar sig så att jag inte stör.

Jag ska tvätta o desinficera boxen ordentligt en 3-4 v innan beräknad fölning.

Mm det är ju just detatt det är naturligt för dem ute så på ett sätt känns det ju rätt bra om de går ute (om vädret tillåter) men jag o en kompis av ren slump sov i stallet en natt och klockan 4 påp morronen skulle vi ut å säga hej til hästarna i hagen, ser då att den som varit dräktig fölat, hon hade ju gått undan och fölet var ok, stod på benen men stoet höll på att ryka med, veterinärer å massa andra fick hjälpa till och hon överlevde som tur väl var...

tack i alla fall för alla svaren! fortsätt gjärna skriva vad ni tycker!

"Jag ska tvätta o desinficera boxen ordentligt en 3-4 v innan beräknad fölning. "

Behövs det göras om boxen aldrig haft någon annan häst i den? Har aldrig hört talas om nån som gjort så men kan mycket väl tänka mig att det är bra... Men vad är det största själet? har andra ston stått där å fölat eller är det bara helt och hållet för att det ska vara rent?

Gott om plats o ingen risk för att rulla fast i boxen

helst sant, MEN det finns en annan risk med att de fölar ute. Om fölet hamnar på fel sida staketet endera vid fölning eller sedan när fölet ska på benen. (Sen kan de hamna utanför staketet när de rullar i närheten etc, men det gäller ju även föl födda inne).

Så man måste ha uppsikt över de som fölar ute med, vilket är svårare än om de fölar inne.

Det är mindre risk för infektioner (fölsjuka etc) ute, men om det skulle bli komplikationer är det sämre med ljus etc ute för en veterinär att se t ex.

Så det finns för och nackdelar med både och. Men om man har möjlighet att låta dem föla ute i paddock med trästaket, gärna svagt upplyst så att man kan övervaka det på avstånd, och att man övervakar det så föredrar jag det.

Jag hade dock inget val (för tidigt på säsongen) och min fölis föddes inne. Hon behövde dock hjälp att komma ut och hjälp att börja andas, så om hon fötts när jag inte var där (dvs oövervakad) så hade hon dött oavsett om det varit inne eller ute. Så jag anser att det VIKTIGASTE är uppsikten, oavsett om det är inne eller ute!

Nej jag tror inte det behövs om det aldrig stått nån häst i boxen! Men mitt sto ska föla i sin vanliga box (ca 15 kvm) o det rekommenderas att man tvättar o desinf några veckor före, så att man får bort allt ingrott. Föl är ju känsliga. Kan ju finnas gott om virusar o bakterier o parasiter sen installningen i höstas.

Har även bestämt mig för att strö med enbart halm, massvis av halm, när det blir dags. Sen ska allt ut direkt efter fölningen o först därefter ska jag lägga bädd med torv o halm ovanpå. Så fölis ligger mjukt o varmt. Mitt sto ska föla slutet av mars/början av april o då brukar det ju inte vara superfint väder/temperaturer.

Om det är en speciell fölningsbox som många ston ska använda samma säsong så SKA man högtryckstvätta o desinficera mellan varje!

Om det är varmt i marken och man har gräs hage så är det bäst att föla ute.
Det finns mindre risk för infektioner och fölet har det lättare att komma loss från fosterhinnorna och ställa sig upp. :D
Nackdelen kan ju som sagt vara mindre uppsikt över stoet.
:(
Om det inte vore för att mitt sto fölar så tidigt som april så skulle hon fått föla ute! ;)

Fast vi i norrbotten har ljust nästintill hela dygnet under sommaren :D Nackdelen är att våren kommer lite senare.

Vare sig det stått en annan häst i boxen eller inte så ska jag i alla fall rengöra och decinficera hela boxen grundligt innan fölning. Bakterier växer det alltid på ej helt rengjorda ytor och en box med både fukt och smuts är en bra grogrund för dem.

Mitt förra föl fick tas bort efter 2 veckor på djursjukhus på grund av att han fick in dessa bakterier i kroppen på något sätt (via navelsträng/andningsvägar/...), fölsjuka alltså.

Att inte låta stot byta miljö nära inpå fölningen är också viktigt. (Helst inte ens byta box/hage) Detta för att stot ska ha bildat antikroppar mot det bakterier som finns i hennes omgivning, som sen förs över via råmjölken till fölet.

Bakterier finns det alltid och går ej att undvika helt, men om nu valet har fallit på att låta stot föla inne så tycker jag nog att hon ska få slippa göra det i den bakteriehärd en box kan vara.

Vad är lite rengörning jämfört med ett eventuellt sjukt föl?

Bakterier finns ju även ute i jorden men oftast inte alls i samma utsträckning som i en box. ;)

Det finns ju både för och nackdelar. Det sägs att en som föds ute kan gå ute från dag ett (givetvis efter sunt förnuft). Men det kan ju vara lite svårt att få tag på dem om det gått länge innan man upptäcker att den ploppat ut. Sedan om det skulle bli problem kan det ju vara bökigt om de föds ute. Få din vet. som kanske behöver sterila grejer varmt vatten osv. Inne har du ju klämrisken . Det blir som det blir. :bump:

Jag har ett sto som ska föla i sluter på april/början av maj. Hon står uppe i jämtland, så det blir nog troligvis inne hon får föla. Men nu undrar jag. Stallägaren har tre höns och två grisar i stallet.(inga hästar står allt inne i vanliga fall) Kan det påverka fölet på nåt sätt?

jag har hört att man inte ska ha höns med hästar?! De kan bära på smittor. Men helt säker är jag inte.

Ute är absolut bäst (Maj>?), i mindre hage/paddock med halmbädd på mitten.. helst med trä-/rörstaket men elband (minst 3) går också!

Fölet anpassar sig snabbt till väderleken (oavsett väder) - kommer snabbare upp på benen - kommer snabbare ut på betet senare :)

Den enda nackdelen är att alla inte har en upplyst paddock nära huset.. med kameraövervakning, som jag har :cool:

Föl som föds inne måste försiktigt 'slussas' ut för att vänjas vid väderleken, det kan ibland dröja länge innan den får komma ut på bete, dessutom får den ju vara inne ganska många timmar per dygn om vädret är 'vårlikt' :smirk:!!

Ok, tack för ditt och allas svar!!!
vi ska betäcka nu till våren så det blir inte förrens nästa vår fölet förhoppningsvis kommer.
Stallet kommer att byggas ut till sommaren och då ska även fölningsboxen byggas. Sedan kommer den troligtvis stå tom tills det är dags att ta in pollen dit. hur långt innan ska man göra det? alltså hur lång tid behöver hon sova i sin nya box (som blir "snegranne" med boxen hon har nu) för att bli "hemma" där?
så om jag fattat det rätt så ska jag spola å rengöra boxen även om den är nybyggd å med fräscht trä osv?

Å sedan, Ni som skrivit att det bästa är en padock, vi har en rasthage, helt utan trä men med stallväggen som skydd (+ lite träd utanför som ger skydd över dem) som ligger nära huset så man ser hela hagen genom flera fönster, det skulle säkert gå fixa svags belysning där, är det då den bästa platsen om vädret tillåter?
och i sådana fall, hur långt innan beräknad fölning är det dags att ta pollarna till den hagen?

Fattade inte att boxen var nybyggd! :o
Då är den ju aldrig nersölad och därmed finns det inte så mycket fukt och värme som bakterierna kan fästa i.

Om jag vore du skulle jag nog flytta in henne i den nya boxen (som ligger så nära hennes gamla) ca 2veckor till 1 månad innan fölning, och av anledningen att hon ska få möjlighet att vänja sig vid den nya boxen och känna sig trygg där.

Om man flyttar till en ny box (tidigare använd)/nytt stall ska man göra det senast två månader innan fölning för antikroppsbildandets skull.

Sen vet jag att de finns dom som har samma fölbox till flera ston samma säsong, men då är hästarna oftast vana vid att ibland byta box. Och bakterierna är ju inte helt olika varandra i samma stall / på samma marker heller.
Viktigast är väl att inte byta miljö helt nära inpå fölningen (2 månader innan eller närmare).

Hoppas jag inte gjort dig mer förvirrad av mitt svamlande :crazy:.

Skönast för hästen tror jag är att föla ute. Men om du vill ha "full koll" så kanske en stor box i stallet är bättre. Själv har jag kameraövervakning i stallet så om jag är orolig så tar jag in stoet. Orolig är man ju i och för sig alltid... Men det kan lika gärna föla på dagen som på natten, fast natten är vanligast.
Lycka Till,
/Linda.

Man skall aldrig ha höns med hästar. Höns dammar väldigt mycket och hästarna utvecklar lätt dammallerig just p.g.a höns. :bump:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
938
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur