Sv: Föl

Inte_Ung skrev:
Gubben bestämde att han ville ha en häst med vissa specifika egenskaper, och så avlade han fram en sådan.
Det var ju ganska så framgångsrikt, kan man säga.
Det är ju strålande! :D
Men det är väl knappast blandras-produktion? Tror ju inte han nöjde sig med sitt gamla sto och klampade över till grannes hingst?
Han lär väl valt ut individer som passade de mål han hade?

Inte_Ung skrev:
Just så, det är ju liksom olika det där.
Jag lovar att jag ska försöka att aldrig mer kalla det oseriös blandras avle, utan använda ordet produktion.. :p

fast jag håller på att lära mig att inte kalla travare för bara varmblod nu... så det är lite fullt på den inlänings fronten :angel:

svar till alla.... jag håller på med den dumma jäkla bilden om någon vet hur man lägger ut den snälla sej till...

Move_Over skrev:
Alltså jag tycker att man kan få korsa raser...men kanske inte om det kan ställa till problem för stoet...man kan ju inte korsa en stor hingst men ett litet sto....risken är ju att fölungen kan bli för stor....sen så kan det väll ligga något bakom korsningen...det kanske inte är så smart att bara korsa för att man vill det....alltså söt sto med grannens hingst som du sa..
Men jag skulle gärna vilja korsa mitt varmblodssto med stallets arabhingst.....för att jag tror att det kan bli en bra kombination...
Ska nämna att jag själv inte har nån egen korsning hemma....men stöder alla som skaffar sig en...
Men helt ok att ställa till det för avkomman genom att avla på hästar som inte passar för det? :eek: :mad:

Varför passar ditt travsto för avel (produktion :angel: )? :smirk: Och varför har du inte högre krav en närmaste arab hingst? :eek:

Alltså vi tänker olika därför så kommer jag hädanefter hålla tyst om allt gällande korsningar...

Anledning till att jag vill korsa mitt varmblod med "närmast" arabhingst är att det är en bra kombination tillsammans om man titta på temperament o storlek i förhållande till varandra....han har även bra meriter.....sen så är det väll tyvärr så att många människor korsar för att de inte har råd att betala för en bra hingst i samma ras....ja vet inte :confused:

Men nu ska jag hålla tyst om allt som handlar om blandraskorsningar...jag ska hålla mina åsikter för mig själv o studera denna tråd på avstånd...

Move_Over skrev:
Alltså vi tänker olika därför så kommer jag hädanefter hålla tyst om allt gällande korsningar...

Anledning till att jag vill korsa mitt varmblod med "närmast" arabhingst är att det är en bra kombination tillsammans om man titta på temperament o storlek i förhållande till varandra....han har även bra meriter.....sen så är det väll tyvärr så att många människor korsar för att de inte har råd att betala för en bra hingst i samma ras....ja vet inte :confused:

Men nu ska jag hålla tyst om allt som handlar om blandraskorsningar...jag ska hålla mina åsikter för mig själv o studera denna tråd på avstånd...
Ok.
Jag har lite högre krav på avels material och försöker avla fram friska o sunda individer... Inte korsa Snuttan med plutten. :smirk:

Nee..jag bara undrar...
Själv har jag shettis, varmblodssto o eventuellt en arabhingst till hösten....det va bara en enkel fråga...

Jag får inte till de men om ni har Lunar så gå in på Tilla_lilla där finns bild under prylar på blixten

Här är Tillas lilla korsning....På tillfälligt besök i min lunar box
{0dace7ba-e156-4059-b2ef-ee36e3ab32be}.jpg

Vilken totalt omöjlig bild.
Man ser ju inte ett dugg av hur fölet ser ut.

Här en bild på ett "buskavlat" Islandsföl. (Mitt)

krona.jpg

Fölet är ett statistiskt färg-experiment, om nu någon undrar.

Humelibumlan skrev:
ha jobbat hela kvällen o få dit han,men får inte göra så mycket med datorn då det är jobbets...

SÅ NU ÄR JAG JÄTTE GLA...tack

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 909
Senast: Freazer
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
945
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama