Sv: Föl

Ja men de stämmer ju igrunden.....vilka bestämde att man skulle få fram mustangerna.....är det nån som suttit o bestämt att den hingsten ska korsas med det stoet?! Ne just det....men det räknas ändå soom en ras...
Jag tycker inte om när man trackar ner på korsningshästar...de har väll samma rätt att leva som alla andra eller hur.....(till alla ni som inte tycker om korsningshästar)...åå jag blir så sur...

Jag läser.
Men det är inte det här som jag menar med "fri Islandshästavel".
Utan jag menar på samma vis som på Island med bara Islandshästar.
Renrasighet kan numera lätt kontrolleras med DNA-test.

Annars så finns ju Agidienbergern redan.

Du så vill jag se en bild på det där spektaklet.

mirresmirre skrev:
Grattis till häste, jag tror det kommer att bli en fin kille :banana: .Oooooj bara vi som är kompisar med våra djur???Hoppas ni får en bra tid tillsammans!

Tack.. ja de värkar inte som många andra är vänner med sina djur

Move_Over skrev:
Ja men de stämmer ju igrunden.....vilka bestämde att man skulle få fram mustangerna.....är det nån som suttit o bestämt att den hingsten ska korsas med det stoet?! Ne just det....men det räknas ändå soom en ras...
Jag tycker inte om när man trackar ner på korsningshästar...de har väll samma rätt att leva som alla andra eller hur.....(till alla ni som inte tycker om korsningshästar)...åå jag blir så sur...
Va? Mustangerna??
Vilda hästar är avlade på det bästa av det bästa avelsmaterial, alla med defekter slås ut tidigt. Så JA, någon = naturen har valt ut vilka individer som passar för att säkra rasen/arten vidare, alla misstag dör.

Det är väl ingen som trycker ner korsningshästar, det vi/jag talar om är att bedriva blandras avel.... Helst på ett sto som är gulligt och med grannens hingst! :mad:

Ä...vi har olika åsikter......du tycker som du tycker o jag tycker som jag tycker...vi är olika som människor helt enkelt.....

Humelibumlan skrev:
Vart fick du det ifrån??

Jag skulle vilja ha svar på min nyfikna fråga i all välmening som du kan se ovan?

Jag ska svara på frågorna strax

(SEN EN sak ska jag nämna att jag har problem o stava,dysleksi heter de)

Move_Over skrev:
Ä...vi har olika åsikter......du tycker som du tycker o jag tycker som jag tycker...vi är olika som människor helt enkelt.....
Åsikt o fakta är inte samma sak... :angel:

menar du på fulalste allvar att du tycer att man ska avla lite hur som helst och inte ta någon hänsyn till defekter som avkomman kan bli lidandes av?

Inte_Ung skrev:
Morgan hette gubben som skapade rasen Morganhästen.
Han var Amerikan, only in America.
Jaha, den Morgan ;) :angel:
Fast jag vet absolut inget alls om den rasen, Den Morgan och vad han gjort o inte gjort... Därför är det svårt klura ut vad jag ska svara på? :o
Men berätta gärna så kan jag lära mig :D

Humelibumlan skrev:
... det vi/jag talar om är att bedriva blandras avel.... Helst på ett sto som är gulligt och med grannens hingst! :mad:
Det är inte avel, det är produktion.

Avelsarbete det har ett större mål på lång sikt än att producera en häst här och nu.
Det måste finnas en framtidsvision i botten på sådant.

Gubben bestämde att han ville ha en häst med vissa specifika egenskaper, och så avlade han fram en sådan.
Det var ju ganska så framgångsrikt, kan man säga.

Inte_Ung skrev:
Det är inte avel, det är produktion.

Avelsarbete det har ett större mål på lång sikt än att producera en häst här och nu.
Det måste finnas en framtidsvision i botten på sådant.
Ok, jag är inte emot korsningshästar, jag är emot den oseriösa PRODUKTIONEN av dem :idea:

Alltså jag tycker att man kan få korsa raser...men kanske inte om det kan ställa till problem för stoet...man kan ju inte korsa en stor hingst men ett litet sto....risken är ju att fölungen kan bli för stor....sen så kan det väll ligga något bakom korsningen...det kanske inte är så smart att bara korsa för att man vill det....alltså söt sto med grannens hingst som du sa..
Men jag skulle gärna vilja korsa mitt varmblodssto med stallets arabhingst.....för att jag tror att det kan bli en bra kombination...
Ska nämna att jag själv inte har nån egen korsning hemma....men stöder alla som skaffar sig en...

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 909
Senast: Freazer
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
945
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår