Föl, unghästar, vila och lösdrift?

ChatNoir

Trådstartare
Denna regniga vinter har ju gjort fler än en hage väldig lerig. Hur fungerar det för föl och unga hästar när allt i en lösdrift är blött eller lerigt och de vill ligga ner och vila? Lägger de sig i blötan? Eller avstår de att ligga ner? I så fall, är det skadligt, har föl och unghästar (1-åringar) stort behov av att kunna ligga ner och sova/vila?

Sv: Föl, unghästar, vila och lösdrift?

Min 7 månaders ligger ofta och vilar, det blir många gånger under dagen. Innan det blev blött ute låg han alltid i hagen men nu går han in och sover. Han vill inte lägga sig i det blöta, men det är väl kanske olika från individ till individ. Vi har lösdrift med ligghall.
Har hästarna inget tak eller någonstans att gå in?

Klart att unghästar behöver kunna ligga ner och vila. Därför behöver man en plats i lösdriften som är fri från lera och istället torr och mysig att ligga i.

En lösdrift som är bra har områden som är naturligt torra.

Min snart 5månaders tös ligger o sover både här o där. Jag har inte sett henne sova inne på säkert en månad eller t.o.m. två? Jag tror det blir för varmt, hon har en enorm päls! I somras o tidigare i höst så sov alla hästarna inne ihop, säkert bara för att lillan skulle sova.

Men min lösdrift har inte mkt lera. Det är två surhål kanske 10*10m var( smala områden som måste passeras, skall grusas nästa år) på 4hektar hage. Hästarna har några olika liggplatser de väljer på, alla naturligt torra områden. Ibland sover lillan på gruset vid ligghallarna. Men om gräset är blött verkar hon inte bry sig om, hon sover gärna i blött gräs. Har sett dom sova i rullningslerfläcken ibland, den e tydligen himla go! De blir så fina i pälsen då, plötsligt blir dom skäckar?

Mysstund på flockens favoritliggplats...
meyjandisover.jpg

meanlisover.jpg

Tror det är skadligt för alla hästar oavsett ålder att inte kunna ligga ned och sova. Om jag inte är helt ute och cyklar så måste hästar ligga ned för att kunna gå in i REM sömnen, dvs den sömn där de drömmer. Den sömn de sover när dem står upp är bara en ytligare sömn och i längden räcker inte den för att hästen ska må bra och vara pigg.

Enligt jordbruksverket gäller följande för hästar på lösdrift:

"Om din häst är ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden ska den ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger hästen skydd mot väder och vind. Hästen ska också ha tillgång till en torr och ren liggplats."

Vilket innebär att du enligt lag är skyldig att erbjuda hästen en torr och ren liggplats.

Instämmer med föregående. Jag har också läst att hästar behöver kunna ligga ner, utsträckta, för att kunna sova djupt, men de sover mycket kortare stunder än oss. Mina islänningar på lösdrift har ligghall med torr halm, men de föredrar att ligga ute. Ibland i leran, ibland i gräset. Jag får dåligt samvete av att se dem i leran men de HAR valmöjligheter och de vet ju antagligen bättre än jag vad som känns bäst för dem...

Denna regniga vinter har ju gjort fler än en hage väldig lerig. Hur fungerar det för föl och unga hästar när allt i en lösdrift är blött eller lerigt och de vill ligga ner och vila? Lägger de sig i blötan? Eller avstår de att ligga ner? I så fall, är det skadligt, har föl och unghästar (1-åringar) stort behov av att kunna ligga ner och sova/vila?

Går hästen på lösdrift ska den ha en ligghall. Föl och unghästar vilar mkt så de ska självklart ha en torr och skön liggplats tillgänglig. Vi har förutom ligghall även lagt ut halmhögar bredvid fodringsstället när hästarna var föl så att fölen kunde ligga torrt trots att mammahäst stod och åt.

Mina islänningar på lösdrift har ligghall med torr halm, men de föredrar att ligga ute. Ibland i leran, ibland i gräset. Jag får dåligt samvete av att se dem i leran men de HAR valmöjligheter och de vet ju antagligen bättre än jag vad som känns bäst för dem...
Inte bara riktad mot dig men jag har sett massor med lösdrifter där ägarna varit sjukt nöjda och ansett att deras hästar minsann hade det så bra ute att de valde att inte vistas i ligghallen. Tyvärr har dessa ligghallar varit allt annat än trevligt för hästarna. De har ofta varit alldeles för små, för lågt i tak, för mörka eller på annat vis inte alls inbjudande.

För att vara inbjudande för hästarna måste ligghallen vara lättillgänglig och rymlig. Hästar gillar inte att trängas.

För något år sedan letade jag lösdriftsplats till min unghäst. Jag tittade på massor innan jag hittade någonting som passade både min häst och min plånbok. Tyvärr är majoriteten av de lösdrifter jag sett undermåliga och då har jag inte haft så jättehöga krav!

ALLA hästar ska ha tillgång till en torr liggplats. Finns inte detta i lösdriften måste du ordna det på annat sätt.

Unghästar har ett större behov av att ligga ner än vuxna hästar men även vuxna hästar behöver ligga ner.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 849
Senast: monster1
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 863
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 972
Senast: Unafraid
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Vart registrerar jag avkomman?
  • Hingstar som dött, 2025.