Föl/Unghäst funderingar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare farrebarre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 750
F

farrebarre

Hej!
Jag funderar över att ta föl på vårat sto:), så jag har lite funderingar runt det.
När avvändje ni era föl?
Lät ni era föl gå på lösdrift?
Har någon testat att använda klaus hempfling ideér på era föl/unghästar?
Hur tidigt vaccinerar men föl?
Ni får jätte järna också ge mig något tips om vad det är bra att tänka på när det gäller allt inom avel.:D
Svara järna//Emelie:D

Sv: Föl/Unghäst funderingar

Fölet avvandes vid 8-9 månaders ålder.
Han går på lösdrift och gjort det hela sitt liv i princip utom precis vid avvänjningen.
Vi hanterar fölen väldigt lite, bara det nödvändigaste som att lyfta fötter etc.

Låter om möjligt stoet sköta avvänjningen vilket du brukar ske när fölet är 7 - 8 månader.
Lösdrif får de föl som klarar det gå på men långt ifrån alla passar för det. Vissa föl äter långsamt och behöver en box för att kunna äta det de behöver i lugn och ro.
I hantering så är det hos bara den grundläggande bashanteringen för att man ska kunna ta in och ut, verka och veterinärbehandla vid behov.

Min häst (nu 5 år) avvandes nattetid när hon var 5 månader och helt vid 6 månader. Då hade stoet tröttnat på henne ändå *s*

Hon fick gå på lösdrift 6 mån med en jämngammal och de bands upp morgon o kväll och fodrades kraftfoder då ur krubba, hade i stort sett fri tillgång på hö som utfodrades flera ggr dagligen så det sällan var helt slut.

Togs hem efter det och gick med sin mamma + lite andra äldre hästar igen.
Jag har alltid hanterat mycket, med borstning, skötsel, promenader och vänja vid grejer. Mycket bra när man ska börja rida in och sådant, hästen brydde sig inte ett dugg om att jag satt upp eller så. Världens enklaste att hantera för det mesta.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
922
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 961
Senast: lilsan
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka