Föl/Unghäst från Island

Koppen

Trådstartare
Till våren kommer vårat föl från Island. Han är då ung. 1 år gammal.
Jag har några bekanta som har köpt föl från Island och deras hantering av dem när de kommer hit är väldigt olika.

Hur ställer ni er till importer av föl?
* Hingstbete de första åren utan nån speciell kontakt med människor?
* Bete med blandade åldrar utan nån speciell kontakt med människor de första åren?
* Bete med blandade åldrar med normal kontakt med människor i princip med en gång?
* Installning eller lösdrift till nästkommande säsong?

Jag vill vänta och se era svar innan jag ger exempel på hur det har gått för mina vänner. :smirk:

Sv: Föl/Unghäst från Island

En unghäst från Island skulle jag hantera olika beroende på hur den var hanterad innan.

Är tillräckligt hanterad för att gå att leda, verka osv, dvs de grundläggande kraven skulle jag sätta den i en flock med blandade åldrar där hästarna kollades dagligen. Jag ser inget behov av att unghästen pysslas med varje dag så länge som den får normal daglig tillsyn.

Är unghästen helt ohanterad skulle den få tillbringa ca 1 månad på stall för att lära sig bli hanterad enligt ovanstående och sedan ut i en blandad flock.

Jag ser inget självändamål i att ha hästen vare sig hemma eller borta. Huvudsaken är att den går att hantera när så krävs och att den går i en tillräckligt stor hage med många andra hästar i blandad ålder. Hade jag haft möjlighet hade jag gärna haft kvar min unghäst hemma, men den hade inte blivit mer hanterad för den sakens skull.

Till våren kommer vårat föl från Island. Han är då ung. 1 år gammal.
Jag har några bekanta som har köpt föl från Island och deras hantering av dem när de kommer hit är väldigt olika.

Hur ställer ni er till importer av föl?
* Hingstbete de första åren utan nån speciell kontakt med människor?
* Bete med blandade åldrar utan nån speciell kontakt med människor de första åren?
* Bete med blandade åldrar med normal kontakt med människor i princip med en gång?
* Installning eller lösdrift till nästkommande säsong?

Jag vill vänta och se era svar innan jag ger exempel på hur det har gått för mina vänner. :smirk:

Detta skulle ha blivit mitt val, med normal kontakt för mig innebär att de ser människor varje dag men här finns inget krav på daglig hantering.

Jag tycker flock(om möjligt).
Men daglig tillsyn är ett måste, man måste ju kunna kolla över hästen(hela hästen)och hovarna.
Tänk om det händer ngt o hästen inte går att hantera?

Viktigt med rätt hovvård från början också....

Håller med.
Installning går helbort; det finns en fysisk utveckling att ta hänsyn till. Den kan aldrig repareras i efterhand, det har med hästens tillväxt att göra.

Flock, helt klart. Hantering vid behov när något måste utföras -verkning, avmaskning m m.

Men sen undrar jag över varför du ska importera till våren?
Erfarenhet säger att det är mindre risk för exem om hästen kommer på hösten/vintern och hinner omacklimatisera sig innan knottsäsongen börjar.

Tror inte risken för exem är så stor när man importerar föl eller 1-3 åringar,tror risken är större med vuxna hästar.
But thats just me...

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 413
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar