Föl- svullna bakben på morgonen??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare mian10
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 471
M

mian10

Upptäckte att mitt föl är något svullen i båda bakbenen på morgonen, hon är nu ca 6 1/2 mån och bor i egen box.
Hon är inte halt på något sätt och på kvällen är hon ren och fin i benen. Hon får hösilage + lucern och kraftfoder (ca 1 kg havre + mineraler) /dag, så btycker inte fodret skulle ha någon inverkan på detta. Hon är pigg och kry och i mycket gott hull.

Är det någon som vet vad det kan vara?? Eller varit med om något liknande? Alla tips och idéer är välkomna.

Mian

Sv: Föl- svullna bakben på morgonen??

Min häst har varit lite tjock i bak sen hon var liten också. Det är väl individuellt på hur de fungerar, kanske hon har sämre blodcirkulation eller samlar på sig vätska nattetid. Det brukar oftast inte spela någon roll om det försvinner under dagen.

Fölet har troligen kommit in i en tillväxtvas med uppdrivna kotor som följd, se till att fölet får ro att vila när det vill. De flesta föl kommer in i sådana tillväxtfaser någon gång.

Upptäckte att mitt föl är något svullen i båda bakbenen på morgonen, hon är nu ca 6 1/2 mån och bor i egen box.

Mian

Fölet har troligen kommit in i en tillväxtvas med uppdrivna kotor som följd, se till att fölet får ro att vila när det vill. De flesta föl kommer in i sådana tillväxtfaser någon gång.

Elle..
Var ser du att hon har uppdrivna kotor???

Skillnad på svullna bakben och upprätning av kotor nämligen.

AM

Tack för era svar, kanske är så som ni säger att hon är i en tillväxtfas. Men man blir ju lite orolig....:confused:

Hon är mest svullen runt sina kotor så det kan mycke väl vara så.

Tackar!
Mian

Låter som om det kanske är lite mycket protein, o som visar sig när hon står still.
Är höet analyserat???

Elle..
Var ser du att hon har uppdrivna kotor???

Skillnad på svullna bakben och upprätning av kotor nämligen.

AM

Nej, ts skrev inget om uppdrivna kotor, det var jag som tolkade in det då det är ganska vanligt i den åldern om de kommer i en tillväxtfas, och benet är ju då också ofta svullet där ledbrosket är inflammerat.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 591
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 210
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 061
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka