Föl som svettas utan ansträngning

sommarvind

Trådstartare
Har ett snart 8 månader gammalt ardennerföl som vart hos mig i en vecka nu och på morgonend innan utsläpp så är hon ganska så svettig. Första två dagarna var hon lite svettig av och till men det tolkade jag som att det var omställningen som gjort henne lite orolig. Sedan upphörde svettningarna fram tills i morse när jag kom ut så var hela hon svettig. För mycket protein får hon inte, så det kan inte vara det helller.. Någon som har någon aning?

Senast ändrad:
Sv: Föl som svettas utan ansträngning

Har den lille mycket päls? Eller är den kanske lite stressad av att vara instängd själv?(antar att den just är avvand). Har den gått i lösdrift eller på box innan med mamman?

Jag var tvungen att klippa min ena tvååring i höstas, hon har så tjock päls så hon var svettig hela dagarna ute i lösdriften. Det blev mycket bättre efter att ha öppnat en liten kanal längs undersidan halsen.

Ja hon har mycket päls. Stressad borde hon vara till och från. Hon är såpass skygg så vi har henne i en stor utebox ( gjort om ena ligghallsdelen till provcorisk utebox 30 kvadrat) För att vi ska kunna få henne att bli kompis med oss. Så det är ju inte att hon överansträngt sig eftersom hon stått inne.. I morse när jag kom ut till henne så hade hon torkat nästan helt. Hon har inte svettats något idag. Men än lite grand vid dom bakre revbenen. Hon var ute första gången i hagen idag och det gick bra. :) Men jag har aldrig vart med om ett föl som svettats så mycket..

Jag har faktiskt inte gjort det. Hon har inte vart så enkel att komma nära. Men ska försöka mig på detta i morgon, men jag är inte orolig för att hon har feber, men det känns ändå bra att kolla. Om inte annat för träningens skull. Hon är pigg och full av energi, så är väldigt säker på att hon inte har någon feber.

Det är endera för varmt i stallet eller för dålig luft.

Ja hon har mycket päls. Stressad borde hon vara till och från. Hon är såpass skygg så vi har henne i en stor utebox ( gjort om ena ligghallsdelen till provcorisk utebox 30 kvadrat) För att vi ska kunna få henne att bli kompis med oss. Så det är ju inte att hon överansträngt sig eftersom hon stått inne.. I morse när jag kom ut till henne så hade hon torkat nästan helt. Hon har inte svettats något idag. Men än lite grand vid dom bakre revbenen. Hon var ute första gången i hagen idag och det gick bra. :) Men jag har aldrig vart med om ett föl som svettats så mycket..

Ensam, utan kontakt med andra?

Om hon är den enda som är instängd i utebox i ligghallen blir hon nog stressad av att de andra går runt som de vill och inte alltid är kvar i ligghallen med henne?

Jo de är ju de första man tänker på, men dom står och håller henne sällksap om nätterna, dom är ute såpass mycket på dagarna så dom sover i hallen på nätterna. Senaste dagarna har hon börjat gå ut i hagen med dom andra. Hon går lättare lättare att fånga in nu. Men jag funderar på varför hon svettas om nätterna. Hon visar inget annat tecken på stress. Lugn och fin, äter bra, dricker bra, ligger ner och sover om nätterna. Verkar slappna av. Kanske kan de vara så att hon tycker de blir varmt om nätterna.. men de känns vansligt att klippa henne nu när de vankas vinterkyla inom några dagar här i våra trakter.. Då känns de som om hon kan behöva sin päls.

Uppdatering från veterinären! Tydligen så är det så att vissa kallblodsföl har väldigt tjock päls och med tanke på hur varmt vi har det här 8och 9 plusgrader så är de troligt att det är därför som hon svettas till och från, sedan så är de troligen lite spetsat med oro efter omställningen med nytt hem:) Så nu kan vi andas ut:)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 220
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 892
Senast: Oknytt
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 223
Senast: Moa092
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka